طرز تهیه کیک مدرسه

 طرز تهیه کیک مدرسه

کیک مدرسه یکی از انواع کیک‌های خوشمزه دو رنگ، سادهو لذیذ است که به خصوص در میان کودکان طرفداران زیادی دارد، از این کیک خوش طعم که بافتی نرم و لطیف دارد می‌توانید به عنوان یک میان وعده مناسب در کیف مدرسه کودکان یا محل کار استفاده کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه کیک مدرسه در ادامه با سایت آموزشی فان شو همراه باشید.

مواد مورد نیازمیزان مواد
آرد قنادی۱۴۰ گرم معادل ۱ و ۴/۱ پیمانه
تخم مرغ۲ عدد
شکر۱۱۰ گرم معادل ۲/۱ پیمانه
شیر۴۵ گرم معادل ۴/۱ پیمانه
روغن مایع۸۵ گرم معادل ۲/۱ پیمانه
وانیل۲/۱ قاشق چای خوری
بکینگ پودر۱ قاشق چای خوری
پودر کاکائو۱ قاشق غدا خوری
آرد سفید۱ قاشق غذا خوری
شکلات سفید یا شکلات کاکائویی برای تزئینبه مقدار لازم
پودر یا خلال پسته یا پودر نارگیل برای تزئین۱ قاشق غذا خوری از هر کدام
مغز گردو خرد شده یا مغز فندق خرد شده برای تزئین۱ قاشق غذا خوری از هر کدام
خلال بادام برای تزئین۱ قاشق غذا خوری
شکلات چیپسی و ترافل‌اای رنگی برای تزئینبه مقدار دلخواه

طرز تهیه کیک مدرسه

مرحله ۱: هم زدن تخم مرغ‌ها و اضافه کردن شکر به آن‌ها

ابتدا تخم مرغ‌ها را بشکنید و داخل یک ظرف بریزید با همزن دستی هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شوند و بافت آنها کاملاً یکدست و صاف شود سپس مقداری شکر را به تخم مرغ‌ها اضافه کنید، با همزن دستی هم بزنید تا خوب با هم مخلوط و یک دست شوند.

مرحله ۲: مخلوط کردن تخم مرغ‌ها و شکر و دور گیری اطراف ظرف

شکر و تخم مرغ‌ها را با همزن دستی تقریباً به مدت ۶ تا ۷ دقیقه هم بزنید تا بافت مخلوط تشکیل شده، یک دست، کرم رنگ، کش‌دار و حجیم شود، حجم مخلوط تقریباً دو برابر می‌شود، بعد اطراف ظرف را با لیسک دورگیری کنید تا اگر از مخلوط مواد چیزی به دیواره ظرف چسبیده بود با مواد ترکیب شود.

مرحله ۳: اضافه کردن وانیل و مخلوط کردن با مواد

بعد از این که مخلوط تشکیل شده کاملاً یکدست شد سپس مقداری وانیل را به مخلوط مواد اضافه کنید، هم بزنید تا عطر وانیل در مواد پخش شود و بوی زهم تخم مرغ‌ها را بگیرد، وانیل را با مخلوط مواد تقریباً به مدت یک تا دو دقیقه هم بزنید تا کاملاً به خورد مواد برود.

مرحله ۴: اضافه کردن شیر و مخلوط کردن با مواد

سپس مقداری شیر را که به دمای محیط رسیده است به مایه کیک اضافه کنید، هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند و بافت یکدستی تشکیل شود، در این مرحله لازم نیست مخلوط مواد را خیلی زیاد به هم بزنید فقط به اندازه‌ای که با هم مخلوط شوند، کافی است.

مرحله ۵: اضافه کردن روغن مایع و مخلوط کردن با مواد

در این مرحله روغن مایع را به مخلوط مواد اضافه کنید، با همزن دستی هم بزنید تا با هم ترکیب شوند و مخلوط تشکیل شده بافت صاف، یکدست، نرم و لطیفی را تشکیل دهد، در این مرحله هم مواد را فقط به اندازه ‌ای که با هم مخلوط و یکدست شوند هم بزنید.

مرحله ۶: ترکیب کردن آرد و بکینگ پودر و الک کردن آن‌ها

سپس آرد را در یک ظرف دیگر الک کنید تا بافت آن کاملا سبک و یکدست شود بعد مقداری بکینگ پودر را به آرد اضافه کنید، هم بزنید و با هم مخلوط کنید، ترکیب آرد و بکینگ پودر را دوباره الک کنید تا خوب با هم مخلوط شوند و بافت یک دستی تشکیل شود.

مرحله ۷: اضافه کردن ترکیب آرد به مخلوط مواد و هم زدن آن‌ها

بعد از آن ترکیب آرد را کم کم در چند مرحله به مایه کیک اضافه کنید، با همزن دستی به آرامی در یک جهت به شکل دورانی هم بزنید تا آرد کاملاً با مخلوط مواد ترکیب شود و به شکل گلوله داخل مواد باقی نماند، طوری که بافت مخلوط تشکیل شده کاملاً یکدست و صاف شود.

مرحله ۸: اضافه کردن پودر کاکائو به یک قسمت از مخلوط مواد

بعد از این که مایه کیک آماده شد آن را به دو قسمت تقسیم کنید، داخل دو ظرف جداگانه بریزید، سپس به یکی از آنها مقداری پودر کاکائو اضافه کنید به هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند طوری که پودر کاکائو به شکل گلوله داخل مواد باقی نماند و بافت یکدستی تشکیل شود.

مرحله ۹: اضافه کردن آرد به قسمت دیگر مخلوط مواد

به قسمت دیگر مایه کیک مقداری آرد اضافه کنید هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند، بافت صاف و یکدستی تشکیل شود، طوری که مایه کیک ساده و مایه کیک شکلاتی غلظت یکسانی داشته باشند، بنابراین باید مقدار پودر کاکائو و آرد که در مرحله دوم اضافه می‌کنید یکسان باشد.

مرحله ۱۰: قرار دادن کاغذهای مخصوص در قالب‌های مافین

سپس داخل قالب‌های تک نفره مافین را با روغن چرب کنید، یا با آب خیس کنید و کاغذ‌های مخصوص کیک مافین را داخل آن‌ها قرار دهید، بعد مایه کیک‌ها را داخل دو قیف جداگانه بریزید، اگر قیف در دسترس نبود، از قاشق برای ریختن مواد مایه کیک استفاده کنید.

مرحله ۱۱: ریختن مایه کیک سفید و شکلاتی داخل قالب

بعد از آن داخل قالب‌ها را با هر دو رنگ مایه کیک پر کنید، به طوری که هر دو قیف را همزمان داخل قالب بگیرید، با فشار دو دست از مایه کیک سفید و مایه کیک شکلاتی داخل قالب بریزید تا به شکل دو نیم دایره سفید و کاکائویی مایه کیک‌ها در کنار هم قرار بگیرد.

مرحله ۱۲: قرار دادن قالب‌ها در فر

چون بعد از پخت، کیک پف می‌کند و حجم آن زیاد می‌شود، فقط ۳/۲ از حجم قالب را با مایه کیک پر کنید، و بقیه فضا را برای پف کیک خالی بگذارید، بعد از آن قالب‌های مافین را به آرامی که مواد کیک با هم مخلوط نشود، داخل فر که از ده دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید.

مرحله ۱۳: تنظیم دمای فر و مختن کیک‌ها

سپس دمای فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید، اجازه دهید تا کیک‌ها به مدت ۲۰ دقیقه در فر بپزند و کاملا مغز پخت و سطح آن‌ها طلایی رنگ شود، اگر از فر برقی برای پخت کیک استفاده می‌کنید دمای فر را روی ۱۶۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

مرحله ۱۴: تست کردن میزان پخت کیک

دقت کنید در ۱۵ دقیقه اول در فر را باز نکنید، چون پف کیک از بین می‌رود و شکل و ظاهر آن خراب می‌شود، بعد از ۱۵ دقیقه میزان پخت کیک را با یک سیخ چوبی یا خلال دندان تست کنید، چون میزان حرارت و دمای فرهای مختلف با هم فرق دارد.

مرحله ۱۵: پختن کیک به اندازه مناسب

یک خلال دندان را داخل یکی از کیک‌ها فرو کنید و بیرون بیاورید اگر از مایه کیک چیزی به آن نچسبیده بود یعنی کیک خوب پخته شده و آماده است، در غیر این صورت اجازه دهید تا چند دقیقه دیگر کیک‌ها بپزند و سطح آن‌ها طلایی رنگ و داخل آن‌ها مغز پخت شود.

مرحله ۱۶: بیرون آوردن کیک‌ها از قالب و قرار دادن در ظرف دیگر

بعد از این که کیک‌ها خوب پختند و آماده شدند، قالب کیک‌ها را از فر بیرون بیاورید و در دمای محیط قرار دهید تا از حرارت اولیه آن‌ها کم شود، سپس کیک‌ها را به آرامی از داخل قالب‌های آن‌ها خارج کنید و در ظرف دیگری قرار دهید، تا کاملا خنک شوند.

مرحله ۱۷: ذوب کردن شکلات

سپس مقداری شکلات را داخل یک ظرف بریزید و به روش بن ماری روی حرارت غیر مستقیم نگه دارید تا شکلات کاملا ذوب و یکدست شود، سپس شکلات ذوب شده را با سلیقه خودتان به شکل و فرم مناسب روی کیک‌های دو رنگ بریزید. می‌توانید از هر رنگ شکلات استفاده کنید.

مرحله ۱۸: تزئین کردن کیک با شکلات ذوب شده و مغزیجات

بعد با توجه به سلیقه و دلخواه خودتان روی شکلات ذوب شده را با مقداری پودر یا خلال پسته، پودر نارگیل، مغز گردو خرد شده، مغز فندق خرد شده، خلال بادام، شکلات چیپسی و ترافل‌های رنگی تزئین کنید، برای تزئین کیک‌ها با سلیقه خودتان عمل کنید. در آخر کیک مدرسه دو رنگ و جذاب را که طرفداران زیادی به خصوص در میان کودکان دارد، به عنوان یک میان وعده مناسب، خوش طعم و پرطرفدار استفاده کنید و لذت ببرید.