طرز تهیه ترشی لیته بادمجان

طرز تهیه ترشی لیته بادمجان, طرز تهیه ترشی لیته بادمجان تبریز , طرز تهیه ترشی لیته بادمجان و گوجه , طرز تهیه ترشی لیته بادمجان کبابی

ترشی لیته بادمجان یکی از انواع ترشی‌های خوشمزه و لذیذ است که خیلی راحت درست می‌شود و از آن می‌توانید به عنوان دورچین در کنار غذاهای مختلف استفاده کنید این ترشی خوش طعم به روش‌های مختلف با مواد متنوعی درست می‌شود و طرفداران زیادی دارد. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه ترشی لیته بادمجان در ادامه با سایت آموزشی فان شو همراه باشید.

مواد مورد نیازمیزان مواد
بادمجان۲ کیلو گرم
کلم برگ سفید۴/۱ یک عدد کوچک
کلم برگ بنفش۴/۱ یک عدد کوچک
گل کلم۲۰۰ گرم
سیر۲ بوته کامل
فلفل تند۳ عدد
هویج متوسط۳ عدد
نمکبه مقدار لازم
سرکهحدودا ۱ و نیم لیتر
نعناع خشک یا سبزی‌های معطر خشک۳ قاشق غذا خوری

طرز تهیه ترشی لیته بادمجان

مرحله ۱: پوست گرفتن، خرد کردن بادمجان‌ها و ریختن داخل ظرف

ابتدا بادمجان‌های قلمی و شیرین را انتخاب کنید بعد سر و ته بادمجان‌ها را برش بزنید، سپس آن‌ها را پوست بگیرید، بادمجان‌ها را در اندازه‌های کوچک‌تر خرد کنید و داخل یک ظرف یا قابلمه بریزید بعد مقداری نمک روی بادمجان‌ها بپاشید.

مرحله ۲: اضافه کردن سرکه به بادمجان‌ها و پختن آن‌ها

سپس سرکه را روی بادمجان‌ها بریزید، قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید، اجازه دهید تا بادمجان‌ها با سرکه و نمک به مدت نیم ساعت خوب بپزند و بافت آن‌ها کاملاً نرم شود بعد از پخت بادمجان‌ها قابلمه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

مرحله ۳: له کردن بادمجان‌ها با گوشتکوب

بعد از آن بادمجان‌ها را با گوشتکوب دستی کاملاً له کنید تا بافت آن‌ها یکدست شود، برای له کردن بادمجان‌ها از هر وسیله دیگری مثل گوشتکوب برقی هم می‌توانید استفاده کنید، سپس بادمجان‌های له شده را کنار بگذارید تا در دمای محیط کاملاً خنک شوند.

مرحله ۴: خرد کردن و شستن کلم برگ سفید و بنفش و گل کلم

سپس کلم برگ سفید، کلم برگ بنفش و گل کلم را در اندازه‌های کوچک‌تر خرد کنید، هر کدام را به طور جداگانه تمیز بشورید و داخل سبد بریزید تا آب اضافی آن‌ها برود، قبل از خرد کردن گل کلم‌ها، خرابی‌ها و زدگی‌های آن‌ها را با چاقو جدا کنید.

مرحله ۵: خرد کردن و میکس کردن کلم برگ‌ها

بعد از این که کلم برگ‌های سفید کاملا خشک شدند، آن‌ها را داخل خردکن یا میکسر بریزید، کاملاً ریز خرد کنید تا بافت آن‌ها یکدست شود اگر میکسر یا خردکن در دسترس نبود می‌توانید همه سبزیجات‌ را با چاقوی تیز کاملاً ریز خرد کنید یا رنده کنید.

مرحله ۶: اضافه کردن کلم برگ و گل کلم‌های خرد شده به بادمجان‌ها

بعد کلم برگ‌های سفید خرد شده را روی بادمجان‌های له شده بریزید و با هم مخلوط کنید تا یکدست شوند، سپس گل کلم‌ها را داخل میکسر بریزید کاملاً خرد و میکس کنید سپس گل کلم‌های خرد شده را داخل بادمجان‌های له شده بریزید و با هم مخلوط کنید.

مرحله ۷: خرد کردن چند حبه سیر و اضافه کردن به مواد

بعد از آن گل کلم‌های بنفش رنگ را با میکسر یا مخلوط کن خیلی ریز خرد کنید، داخل یک ظرف بریزید و کنار بگذارید تا بعداً از آن استفاده کنید سپس چند حبه سیر را پوست بگیرید، با خردکن خیلی ریز خرد کنید و به مخلوط بادمجان‌ها اضافه کنید.

مرحله ۸: خرد و ریز کردن فلفل سبز و اضافه کردن به مواد

بعد مواد را خوب هم بزنید تا عطر سیر در مخلوط پخش شود، مقدار سیر بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد سپس فلفل سبزهای تند را تمیز بشورید، خشک کنید، بعد کاملا ریز خرد کنید یا با میکسر ریز کنید، هنگام استفاده از فلفل سبز دقت کنید که خیلی زیاد نریزید.

مرحله ۹: اضافه کردن فلفل سبزهای تند خرد شده به بادمجان‌ها

سپس فلفل‌های سبز تند خرد شده را روی بادمجان‌های له شده بریزید، خوب مخلوط کنید تا طعم تند آن به خورد بادمجان‌ها برود. با توجه به این که فلفل سبزها طعم بادمجان را تند می‌کنند می‌توانید طبق سلیقه و ذائقه خودتان مقدار آن را کم و زیاد کنید.

مرحله ۱۰: خرد کردن هویج‌ها و اضافه کردن به بادمجان‌ها

بعد هویج‌ها را پوست بگیرید، در اندازه‌های کوچک‌تر خرد کنید سپس داخل میکسر بریزید و آن‌ها را کاملاً ریز خرد و پوره کنید، برای ریز کردن هویج‌ها می‌توانید از رنده استفاده کنید و آن‌ها را رنده کنید، سپس هویج‌های خرد شده را به مخلوط اضافه کنید.

مرحله ۱۱: اضافه کردن نمک به ترشی

مخلوط همه سبزیجات را خوب هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند، طوری که عطر و طعم همه آن‌ها به خورد هم برود سپس مقداری نمک روی مواد بریزید، دوباره هم بزنید تا خوش طعم‌تر شود، بعد کمی از ترشی را بچشید و میزان نمک آن را بسنجید.

مرحله ۱۲: اضافه کردن سبزیجات خشک و معطر به بادمجان‌ها

سپس مقداری از سبزیجات خشک معطر که به دلخواه و با سلیقه خودتان انتخاب شده است را به ترشی اضافه کنید، عطر نعنای خشک در سبزی طعمی فوق العاده به ترشی می‌دهد سعی کنید از نعنا خشک و پودر شده که از قبل آماده کرده‌اید حتماً استفاده کنید.

مرحله ۱۳: اضافه کردن سرکه به ترشی و مخلوط کردن کلم بنفش با یک قسمت آن

بعد مقداری سرکه روی همه مواد بریزید، دوباره با هم مخلوط کنید تا سرکه به خورد مواد برود سپس ترشی را به دو قسمت تقسیم کنید، به یک قسمت آن کلم بنفش‌های خرد شده را اضافه کنید، خوب هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند و کلم بنفش‌ها در ترشی رنگ باز کنند.

مرحله ۱۴: ریختن ترشی لیته بادمجان در ظرف مناسب و نگهداری از آن برای مدت طولانی

با این روش دو رنگ ترشی لیته بادمجان درست کرده‌اید، سپس ترشی‌ها را در دو ظرف جداگانه شیشه‌ای بریزید، در آن‌ها را محکم ببندید و در جای خنک قرار دهید، بعد از چند روز می‌توانید از این ترشی‌های خوش طعم و دلچسب در کنار غذاهای لذیذ استفاده کنید.