عنوان: علی نصیریان: از هیچ کس مدح و تحسینی ندارم

مارس 8, 2024 0 نظر 22

آیین نکوداشت استاد علی نصیریان که شب گذشته برگزار شد، با حضور مجموعه‌ای از چهره‌های برجسته فرهنگی و سینمایی همراه بود. در این آیین، پرده از ناشوذاری سالن اصلی پردیس سینمایی ملت به نام استاد نصیریان برداشته شد. این مراسم با تشکر از تلاش‌ها برگزار شد و مدیران موسسه تصویر شهر و پردیس سینمایی ملت تصمیم گرفتند نام سالن ۹ این سینما را به نام علی نصیریان بنامند.

در آیین نکوداشت، چندین هنرمند و فعال فرهنگی از جمله شهاب حسینی، بهمن فرمان آرا، و داریوش مؤدبیان در مورد تأثیرگذاری و الگو بودن علی نصیریان در عرصه هنر و بازیگری صحبت کردند. آن‌ها به تأثیرات این هنرمند بر نسل‌های مختلف اشاره کردند و از تلاش‌ها و خلاقیت‌های وی تعریف کردند.

علی نصیریان خود نیز در این مراسم حضور داشت و درباره آرزوها و کارهای خود حرف زد. او به تجربه‌های بازیگری خود اشاره کرد و تأکید کرد که بازیگری همواره آرزوهای خود بوده است و انتظار مدح و ثنا ندارد. او همچنین به تاریخچه تئاتر در ایران اشاره کرد و از اهمیت تجسم و هنرهای اندیشمندانه در این حوزه سخن گفت.

این مراسم با رونمایی از کتاب زندگینامه علی نصیریان و پخش کلیپ‌هایی از هنرمندان به خاطرآوری خاطرات خود از وی، به پایان رسید. حضور گسترده افراد در این آیین نکوداشت نشان از ارزش و اهمیت کار و هنر علی نصیریان در صنعت سینما و تئاتر ایران دارد.

۱۴:۰۰علی نصیریان در آیین نکوداشت خود گفت: آنچه انجام دادم آرزوهای خودم بوده استو انتظار مدح و ثنا ندارم. آمدند گفتند که می‌خواهند خیابانی را به نامم کنند، امامخالفت کردم؛ چون نویسنده بزرگی گفته وقتی رمان را خواندی بینداز و برو و ما همهمین طوریم.
به گزارش ایرنا از موسسه تصویر شهر، آیین نکوداشت و ناشوذاری سالن اصلی پردیسملت به نام استاد علی نصیریان، شب گذشته برگزار شد.
پژمان بازغی اجرای این مراسم را به عهده داشت و در ابتدا خبر داد که مدیران موسسهتصویر شهر و پردیس سینمایی ملت تصمیم گرفتند نام سالن ۹ این سینما را «علینصیریان» بگذارند.
همچنین در این مراسم از کتاب زندگی و آثار استاد علی نصیریان که به قلم نگارحسینی نوشته و توسط انتشارات فرهنگ معاصر منتشر شده است، رونمایی شد.

نسل خوش شانسی بودیم
بازغی با بیان گزیده‌ای از تاریخچه زندگی علی نصیریان و تولدش در محله سرچشمه درسال ۱۳۱۳ و حضور در هنرستان گفت: نسل ما به همراه شهاب حسینی خیلی خوششانسیم که در این دوره به دنیا آمدیم و تمام این بزرگان را از نزدیک دیدیم و از رویدستشان تقلب کردیم و از آن‌ها درس آموختیم.
این بازیگر– مجری با ابراز امیداوری نسبت به اینکه نسل آینده احترام به بزرگتر وپیشکسوتان هنرهای نمایشی را یاد بگیرد، عنوان کرد: این نسل باید بداند که چقدرآقای نصیریان به سختی توانست جای خود را میان مردم باز کند و در بخشی از کتابهم ایشان می‌گوید حتی جای نمایش هم نداشتیم و در خرابه‌های پارک شهر به همراهجوانان علاقه‌مند به تئاتر جمع می‌شدیم و تمرین می‌کردیم.

بیش از تکنیک بازیگری، از نصیریان رفتار و شخصیت آموختم
در ادامه شهاب حسینی روی سن آمد و با بیان اینکه خدا را شکر می‌کنم افتخار این رادارم که امروز اینجا باشم، افزود: صحبت کردن درباره استاد نصیریان مانند این استکه یک برکه کوچک بخواهد درباره اقیانوس صحبت کند و کار سختی است. من خطاببه هم‌نسلانم و نسل‌های آینده صحبت می‌کنم؛ چنانچه دنبال یک الگوی مشخص،واضح، ملموس و قابل درک می‌گردید تا شکوه حضورتان را در فضای حرفه‌ای رقمبزنید، آقای نصیریان بهترین نمونه چنین الگویی هستند.
حسینی درباره تجربه همکاری با نصیریان تشریح کرد: وقتی این افتخار را داشتم که درمحضرشان در سریال شهرزاد شاگردی کردم و در تئاتر اعتراف به من اعتماد کرد، بیشاز آموختن تکنیک‌های بازیگری از ایشان منش، مرام، رفتار، ادب و شخصیت را آموختم. آقای نصیریان دردانه‌ای هستند که همواره به وجودشان می‌بالیم و به قول پژمان عزیزخداراشکر می‌کنیم که هنگام تکامل شخصیت با وجود محدودیت‌ها بزرگانی مانندنصیریان ما را پروراندند. استاد! امیدوارم سایه شما بر سر ما مستدام بماند.

نصیریان در بهترین فیلم‌های مهرجویی نقشی اساسی داشت
در ادامه این مراسم بهمن فرمان آرا روی سن آمد و قبل از صحبت درباره نصیریان بایادآوری اینکه جای داریوش مهرجویی اینجا خالی است، گفت: آقای نصیریان سمبلفردی است که در اجتماع هم زندگیش و هم کار هنریش را همیشه درست کرده وحاشیه نداشته است. چیزی که امروز می‌بینیم، مردی است که باعث افتخار تئاترمملکت ماست و بسیار مفتخریم که چنین شبی جمع شدیم از ایشان تشکر کنیم وبرای کتاب نفیس چاپ شده خوشحال باشیم، اما خیلی چیزها باعث می‌شود کهخوشحالی ما همیشه اشکالی داشته باشد.
وی ادامه داد: علت صحبت درباره داریوش مهرجویی این است که در بهترین فیلم‌هایاو، علی نصیریان نقش اساسی داشت و اگر فیلم گاو و کارهای ایشان را دیده باشید،می‌بینید که همیشه فرد مثبتی در این کارها بوده است. در مملکت چه می‌شود که بهتمام بدن کارگردان ۸۵ ساله ایرانی چاقو بزنند، گلویش را ببرند و سلاخیش کنند؟! ونتوانیم درباره آدمی صحبت کنیم که در سینمای ما مهم بود و باعث شد سینما درمقاطعی به او تکیه کند.
ویسپس خطاب به علی نصیریان گفت: آقای نصیریان!.. ما جزو طرفداران ۱۰۰ درصدشما هستم و شما به من احتیاجی ندارید، چون خیلی مهم هستید و امشب جمعشدیم تا تشکر کنیم و امیدوارم من را هم مثل بقیه قبول کنید که برای دستبوسیآمدیم و به شما افتخار می‌کنیم.

نصیریان، کلیله و دمنه و قابوسنامه ایران است
در ادامه، علی دهکردی، مدیرعامل خانه سینما درباره علی نصریان گفت: کاش جایتوسل به کلمات برای صحبت درباره نصیریان، دستگاهی وجود داشت که روی قلبمانبگذاریم و تمام آنچه در قلب و باطن ما درباره آقای نصیریان وجود دارد، شکل بگیرد.
اگر بازیگری است که هنوز نتوانسته در کنار آقای نصیریان بازی کند و از حضورش بهرهببرد، چیز بسیار مهمی در بازیگری اش را کم دارد
وی با اشاره به تکنیک بازیگری نصیریان تشریح کرد: آقای نصیریان در استفاده ازمجموع فنون بازیگری اعم از زبان بدن و احساس در جایگاه بی‌نظیر و خارق‌العاده‌ایهستند. وقتی زیر پلک چشم آقای نصیریان در سریال شهرزاد تکان می‌خورد، قلبتماشاگر متوقف می‌شد.
دهکردی ادامه داد: می‌خواستم درباره آقای نصیریانی صحبت کنم که چون دست بهقلم بردند، توانستند آثاری را خلق کنند که به قدری فاخر است که بزرگانی مانندمهرجویی وسوسه شدند تا نمایشنامه را به فیلم تبدیل کنند. وقتی به وجود کلی کسیمانند نصیریان فکر می‌کنیم، همه این‌ها در برابر شخصیت واقعی و مجموع حضور ووجودشان کم است؛ آقای نصیریانی که امروز کلیله و دمنه، قابوسنامه، عالی‌قاپو،سی‌وسه‌پل و تخت جمشید ایران و فخر هنر یکپارچه ایران است.
وی افزود: اگر بازیگری است که هنوز نتوانسته در کنار آقای نصیریان بازی کند و ازحضورش بهره ببرد، چیز بسیار مهمی در بازیگری اش را کم دارد. اگر ایشان اجازهبدهند از طرف انجمن مفاخر از وجودشان تقدیر شود و آرزوی قلبی خودم این است کهخورشید وجودشان منور و تابناک باشد و خوشحالیم که توانستیم با ایشان کار کنیم.

نصیریان بهترین الگوی نسل امروز و آینده است
داریوش مؤدبیان در ادامه گفت: این کتابی که خانم نگار حسینی آماده کردند و داوودموسایی ناشر آن بود و چندسالی به دلیل جمع آوری اسناد و مدارک طول کشید، تازهقدم اولی است که در زمینه تاریخ شفاهی برداشته شده است. تاریخ شفاهی بایدمدون شود تا تأثیرگذار باشد. بسیاری از کتاب‌هایی که راجع بازیگری، تئاتر و هنر وسینماست، به شکل خاطره‌ای است و هنوز بزرگان اهل فن بازیگری برای آماده کردنمتنی تأثیرگذار، به سختی کاری را پیش می‌برند. این کتاب به چهار سطح از کار آقاینصیریان در سینما و تلویزیون می‌پردازد و یک موضوع درباره آقای نصیریان مربوط بهشخصیت والای انسانی ایشان می‌شود و آقای نصیریان بهترین الگو برای نسل ما وآینده است.

نصیریان: آرزوهای خودم را بازی کردم
علی نصیریان با تشکر از حاضران در جمع گفت: دوستان در این جمع صحبت‌هاییدرباره من کردند که من اصلا آرزو نمی‌کردم و نمی‌کنم؛ چون از بچگی نمایش را دوستداشتم و مادرم ساز تنبک و دف می‌زد و بعضی اوقات که دف می‌زد با او آوازمی‌خواندم و آنچه انجام دادم آرزوهای خودم بوده است و انتظار مدح و ثنا ندارم. آمدند گفتند که می‌خواهند خیابانی را به نامم کنند، اما مخالفت کردم؛ چون نویسندهبزرگی گفته وقتی رمان را خواندی بینداز و برو و ما هم همین طوریم.
وی با بیان اینکه علاقه به کارهای نمایشی از کودکی در من شکل گرفت، ادامه داد: پساز تشکیل گروه تئاتر در دبیرستان، به گروه‌های تئاتری برای اینکه بدانم کدام تئاترهاشاگرد می‌گیرند، پی‌درپی مراجعه کردم تا اینکه بالاخره جامعه باربد درخواست زد و بهتئاتر سعدی رفتم.
نصیریان با اشاره به تشکیل تئاتر سعدی و حضور تأثیرگذار عبدالحسین نوشین بهعنوان نقطه عطف تئاتر ایران، گفت: عبدالحسین نوشین– از اعضای حزب توده– ازداخل زندان تنها کتاب تئاتر را نوشت؛ یعنی در سال ۱۳۳۰ فقط یک کتاب تئاتر داشتیم واین‌ها جزو تاریخ شفاهی ماست.
این استاد عرصه هنر و بازیگری با بیان اینکه در آن زمان تئاتر سعدی مغایر با تئاتر لالهزاری بود، افزود: در کودتای ۲۸ مرداد تئاتر سعدی را آتش زدند و کلاس‌های ما به همخورد. پس از به آتش کشیده شدن تئاتر سعدی، به هنرستان هنرپیشگی رفتم و یکمدرسه تئاتر در ایران بود که سیدعلی خان نصر مؤسسه پرورش افکار را تأسیس کرد.
وی تاکید کرد: در آن زمان با تمام چیزهای سنتی مثل تعزیه و تخت حوضی مخالفتمی‌شد؛ به عنوان مثال، تکیه دولت که یک جای تاریخی بود را کوبیدند و تبدیل به بانکملی کردند. این‌ها جزو بی‌مبالاتی‌های افرادی بود که در آن دوره حضور داشتند. در آنزمان نه رادیو و نه تلویزیون بود و همین تخت حوضی را در عروسی‌ها به کار می‌بردند.
هیچ کار دیگری در عمرم به جز بازیگری انجام ندادم و فقط مدت کوتاهی در مدرسهابراهیم بنی احمد معلم شدم
وی درباره علت شکل گرفتن تعزیه گفت: واقعه کربلا را که روضه‌خوان‌ها می‌گفتند، اماتعزیه بیشتر برای تأثیرگذاری تجسم وقایع کربلا روی مخاطب ساخته شد؛ چرا که تأثیرتجسم خیلی بیشتر از هر نوع نطق و خطابه‌ای است. به همین دلیل بخشی از بدناسب را رنگ قرمز می‌کردند تا تبدیل به ذوالجناح –اسب سیدالشهداء(ع)- شود وزمانی که او وارد مجلس می‌شد مردم از جا کنده می‌شدند و این تأثیر تجسم و هنرهاینمایشی است. بنابراین، تمام کارهایی که انجام دادم را خودم دوست داشتم و جزوآرزوهایم بود و منتظر مدح، تعریف و تمجید نبودم.
نصیریان تصریح کرد: هیچ کار دیگری در عمرم به جز بازیگری انجام ندادم و فقط مدتکوتاهی در مدرسه ابراهیم بنی احمد معلم شدم. یکبار جمشید شیبانی موقعی کهآقای هالو را بازی کرده بودم، مرا در اداره هنرهای دراماتیک دید و گفت خودت بیا اینرا بساز و فیلمش کن؛ گفتم من کارگردان فیلم نیستم و بیشتر علاقه‌مند به بازیگری وارتباط انسانی با تماشاگر هستم. به همین دلیل، تئاتر یک چیز غیرقابل تکثیر و شاملیک ارتباط منحصر به فرد انسانی دوطرفه است و از اول عاشق این موضوع بودم.

این مراسم با حضور تعدادی از چهره‌های شاخص فرهنگی و سینمایی همچون شهابحسینی، علی دهکردی، محمود دولت آبادی، بهمن فرمان آرا، داریوش مؤدبیان، جلالمعیریان گوهر خیراندیش، محمد متوسلانی، پژمان بازغی، بانیپال شومون، بهروزرضوی، شمسی فضل اللهی، صبا سهیلی، بهاره افشاری، فرزین محدث، اسماعیلمحرابی، ابوالحسن داوودی، بیتا منصوری، سهیل کریمی، علی نیک رفتار، احمد مسجدجامعی، علیرضا تابش، سیدجمال ساداتیان و داوود موسایی در سالن استاد نصیریانپردیس سینمایی ملت برگزار و در پایان از کتاب زندگینامه علی نصیریان رونمایی شد.
در پایان مراسم کلیپی از هنرمندانی چون ژاله علو ، محمود دولت آبادی، پرویزپرستویی، شهاب حسینی، الناز شاکردوست، سروش صحت، حبیب رضایی، گوهر خیراندیش و بهاره افشاری پخش شد که با بیان خاطرات، درباره ویژگی ها و جایگاه استادعلی نصیریان سخن گفتند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها