مستند “در جستجوی فریده”: زمانی که برای دیدن آن نیاز دارید

ژانویه 30, 2024 0 نظر 87

آزاده موسوی، یکی از کارگردانان مستند “در جستجوی فریده” در مصاحبه‌ای با مهر، درباره اکران آنلاین این فیلم و نیاز زمانی که سینمای مستند برای دیده شدن نیاز دارد، صحبت کرد. او اظهار کرد که پس از عرضه فیلم و نمایندگی برای اسکار ۲۰۲۰، بسیاری از مخاطبان به نمایش این مستند علاقه نشان دادند و این امر او را برآیند کرد تا فیلم را به صورت دایمی در جایی نمایش دهد.

موسوی بیان کرد که فیلم‌های مستند نیازمند زمان بیشتری برای دیده شدن هستند و اکران آنلاین می‌تواند در این زمینه کمک کند، زیرا این امر به افزایش مخاطبان و بهبود اقتصادی فیلم کمک می‌کند. وی همچنین افزود که این فرصت برای مخاطبان به وجود می‌آید تا فیلم‌ها را بهتر و درست‌تر ببینند.

موسوی در پایان، درباره داستان مستند “در جستجوی فریده” صحبت کرد که در مورد یک زن به‌نام فریده است که پس از ۴۰ سال، به دنبال پیدا کردن خانواده واقعی‌اش در ایران می‌رود. این فیلم محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است و با حضور الین فریده کونینگ و نگار رحیمی تهیه شده است.

۱۰:۱۱یکی از کارگردانان مستند «در جستجوی فریده» از علت اکران آنلاین این فیلم و نیاز سینمای مستند به دیده شدن در زمان طولانی گفت.آزاده موسوی یک از کارگردانان مستند «در جستجوی فریده» که از اول بهمن‌ ماه اکران آنلاین شده است، در گفت‌وگو با مهر درباره این اقدام گفت: بعد از اینکه «در جستجوی فریده» را در گروه «هنروتجربه» اکران کردیم و پس از نمایندگی برای اسکار ۲۰۲۰، مخاطبان بسیاری علاقه‌مند به تماشای این مستند بودند و برای ما پیغام می‌فرستادند، به همین دلیل از ابتدا علاقه داشتیم که فیلم را به صورت دایمی در جایی به نمایش درآوریم تا مخاطبان آن را ببنند.وی ادامه داد: اینگونه آثار که بازیگر ستاره‌ای ندارند، مستند هستند و معمولا به‌صورت دهان به دهان از آن‌ها یاد می‌شود، به زمان بیشتری برای دیده شدن نیاز دارند پس پلتفرم‌ها که می‌توانند آثار را در مدت زمان طولانی به نمایش درآورند، این فرصت را به وجود می‌آورند تا مخاطبی که باید کم کم پیدا شود، این فرصت برایش وجود داشته باشد که فیلم را بهتر و درست‌تر ببیند.موسوی درباره تاثیر اکران آنلاین بر میزان مخاطب مستند بیان کرد: قطعا اکران آنلاین می‌تواند به اقتصاد و به‌خصوص دیده شدن فیلم کمک کند چراکه فیلم مستند نیازمند دیده شدن در مدت زمان طولانی‌ است. معمولا مردم فیلمی را دنبال می‌کنند که سلبریتی داشته باشد و پیگیر اکران آن هستند. سینمای مستند و هنری نیازمند زمان بیشتری برای دیده شدن است تا گفت‌وگو درباره آن بیشتر پیش آید این شرایط را خیلی خوب می‌شود در پلتفرم‌های موجود ایجاد کرد.کارگردان «سمفونی خیابان» در پایان درباره میزان استقبال از این فیلم مطرح کرد: هنوز آمار دقیقی از میزان استقبال مخاطبان از «در جستجوی فریده» ندارم اما پیغام‌هایی از اینکه چقدر فیلم را دوست داشته‌اند، دریافت کرده‌ام و حتی نظرات خوب بینندگان را در پلتفرم فیلم‌نت خواندم، فکر می‌کنم استقبال خوبی را شاهد بودیم.در خلاصه داستان مستند «در جستجوی فریده» آمده است: «فریده ۴۰ سال پیش در ۶ ماهگی در حرم امام رضا (ع) در مشهد رها می‌شود و بعد از انتقال به شیرخوارگاه، توسط زوجی هلندی به فرزندی گرفته‌شده و به هلند برده می‌شود، او که در طول این ۴۰ سال به ‌خاطر ترس از سفر به ایران و عدم تمایل خانواده‌اش، به محل تولد بازنگشته، جست‌وجویی را برای پیدا کردن خانواده واقعی‌اش آغاز می‌کند و برای اولین بار به ایران سفر می‌کند تا زادگاهش را ببیند و با سه خانواده که مدعی‌اند ممکن است خانواده واقعی او باشند، ملاقات کند.»این فیلم محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی‌ است و سایر عوامل آن عبارتند از کارگردان: آزاده موسوی و کوروش عطائی، تهیه‌کنندگان: آزاده موسوی و کوروش عطایی، مدیر فیلمبرداری: محمد حدادی، تدوین‌گر: حمید نجفی‌راد، صدابردار: حسن شبانکاره، صداگذار: انسیه ملکی، موسیقی: افشین عزیزی، تصحیح رنگ و نور: بیلی ویچگل، دستیار کارگردان: صدف صادقیان‌پور، مدیر تولید (ایران) و عکاس: شاهین دانشفر، با حضور: الین فریده کونینگ و نگار رحیمی.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها