نمایشگاه مجسمه های بیست دهان؛ زبان بیکلام هنرمندی را بیان می کنند
ژانویه 31, 2024 0 نظر 90
نمایشگاه “با بیست دهان سخن گفتن”، چهارمین نمایشگاه انفرادی روحالله شمسیزاده، در گالری آریا برگزار میشود. این نمایشگاه شامل آثاری است که در طول ده سال اخیر توسط شمسیزاده خلق شدهاند، شامل مجسمه، چیدمان و طراحی. هدف او از این آثار، پژوهش و مطالعه بر گفتمان مجسمه و مجسمهسازی است، و او ادعا میکند که هر اثری از هر مجموعه، فراتر از تجارب گوناگون با “تکرار و تفاوت”ها خود را از دالانِ دهساله عبور داده تا بتواند با زبانهای مختلف، سخنوری کند.
روحالله شمسیزاده، مجسمهساز و پژوهشگر معاصر ایرانی است که تاکنون در بسیاری از جشنوارهها و سمپوزیومهای مجسمهسازی داوری کرده و آثارش در نمایشگاههای متعددی به نمایش گذاشته است. نمایشگاه “با بیست دهان سخن گفتن” تا ۲۷ بهمن در گالری آریا برگزار میشود.
۱۲:۴۷«با بیست دهان سخن گفتن» عنوان چهارمین نمایشگاهِ انفرادی روح الله شمسی زاده ملکی است که از ۱۳ تا ۲۷ بهمن ماه در گالری آریا برپا می شود.به گزارش روابط عمومی این نمایشگاه، شمسیزاده در مورد آثارش میگوید: این مجموعه آثار درقالب مجسمه، چیدمان و طراحی در بازۀ زمانی ده ساله خلق شدهاند. با توجه به اینکه به یک موضوع از زوایایِ دید مختلف نگاه کردهام؛ ممکن است برای مخاطب این سؤال مطرح شود که آیا خالق آثار این مجموعه یک نفر است؟ اولین پاسخ مناسب را عنوان نمایشگاه میدهد. که از دنی دیدرو مولف دایره المعارف فرانسوی قرن نوزدهم وام گرفتهام.او میافزاید: یکی از محورهای اصلی کار من، پژوهش و مطالعه بر گفتمان مجسمه و مجسمهسازی است؛ گفتمانی که بهطور مشخص در جستجوهایِ این دورۀ دهساله میتوان مشاهده کرد. پیشینۀ این نگاه در نخستین نمایشگاه انفرادیام که در سال ۱۳۸۴ در گالری «طراحان آزاد» برپا شد، نیز میتوان دنبال کرد؛ در آن نمایشگاه بر واریاسیونهای فرمیِ بدن پرستو تمرکز داشتم.
شمسی زاده ادامه داد: نمایشگاه «۶۴ شش ضلعی» مجموعۀ دیگری از آثارم بود؛ که در سال ۱۳۹۳ در گالریِ «نگاه» به نمایش درآمد. این مجموعه، حاصل پژوهشِ تأثیر فرایند ساخت و متریال مورد استفاده بر شکلگیری فرم و کشف روابط هندسیِ آثارم متمرکز بود. در سال ۱۳٩٥ نیز آثارم در «شهرک بینالمللی هنرها»ی پاریس (Cité internationale des arts) با همین دغدغه و رویکرد به نمایش درآمد.دکتر نفیسه ضرغامی پژوهشگر هنر در یادداشتی بر آثار ارائهشده در این نمایشگاه مینویسد: دَنی دیدِرو با نگرشِ دایرۀالمعارفی بر این باور است: «تکامل و جریان احساس در روح، برخلاف گفتار، متوالی نیست. اگر روح میتوانست بر بیست دهان فرمان راند، هر دهان کلام خود را جاری میکرد و همۀ مفاهیم درآنواحد بیان میشدند». این مجموعه با بیست دهان از تجاربِ دهساله سخن میگوید؛ تجربههایی که هر یک همچون پرسهزنْ، بر انباشتِ الواح و در هزارتویِ «مَنها»ی «مَن» بازیگری میکند؛ بسانِ روباه یا خارپشتِ روایتِ آریستوفان. پرسهزنْ در توبهتوها، تجربۀ خصوصی خود را میسازد و ردِّپاهای روایتهایِ پیشین˚ درگذر از زِبَر و زیرینهای سیّالِ موضوعها، بافتها و موادِ مختلف را نگه میدارد. او بسترهای متنوع «نقاشی، طراحی و مجسمه» را تقسیمبندی و مسّاحی میکند. در گسترۀ این تنوع، گونههایی شکل میگیرند که جامع نمونههای مشابه و مانع نمونههای متفاوتاند و مضمونهایشان، در قامتِ «منِ خلّاق» در اشکال و عناوین مختلف باز تکرار میشوند. پرسهزنْ از بدن دادن به افکار و چندسویگیِ پیچِش درزمانیِ هر مجموعه نقل و روایتی عرضه میکند. آنها شانهبهشانۀ هم قدم میزنند؛ تنههایشان به یکدیگر میساید که گویی با وجود «تفاوتها»، «نزدیکترین» کسان به هماند. هر اثری از هر مجموعه، فراتر از تجارب گوناگون با «تکرار و تفاوت»ها خود را از دالانِ دهساله عبور داده تا بتواند با زبانهای مختلف، سخنوری کند. پرسهزنْ میگوید که چگونه هر دوره بر عمق دورۀ پیشین نوری پنهان میافکند و با کنارزدن نظامهای از پیشمعین، به تفکر شخصی روی میآورد و به «منِ خلاّق» نزدیک میشود. مجموعۀ «با بیست دهان سخنگفتن» از این طریق لایههایِ هشوون و ناهشوونِ روایتهای کلی و انضمامی را تجزیه اما پاک نمیکند. آنها که لایهبرلایه بر الواح ضمیر سکنی گزیدند تا تاریخ از سرگذارندۀ این دوره را روایت کنند؛ بر بیست دهان فرمان راندند و هر دهان روایتی از «یک مَنِ» مَن نقل کرد.
روحالله شمسیزاده (متولد ۱۳۵۷) مجسمهساز و پژوهشگرِ معاصر ایرانی است. او دانشآموخته کارشناسی مجسمهسازی از دانشگاه هنر، کارشناسی ارشد نقاشی و دکترای پژوهش هنر از دانشگاه تهران است. شمسیزاده تاکنون سابقۀ داوری در بسیاری از جشنوارهها و سمپوزیومهای مجسمهسازی را داشته و همچنین از اعضای هیئتمدیره انجمن هنرمندان مجسمهساز و مدرس رشتهی مجسمهسازی در دانشگاه هنر بوده است. آثارِ او در نمایشگاههای انفرادی و گروهی متعددی در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است.نمایشگاه «با بیست دهان سخن گفتن» از ۱۳ تا ۲۷ بهمن ماه در گالری آریا، خيابان وليعصر، بالاتر از سه راه عباس آباد، کوی زرين، پلاک ۱۰ برگزار میشود.
شمسی زاده ادامه داد: نمایشگاه «۶۴ شش ضلعی» مجموعۀ دیگری از آثارم بود؛ که در سال ۱۳۹۳ در گالریِ «نگاه» به نمایش درآمد. این مجموعه، حاصل پژوهشِ تأثیر فرایند ساخت و متریال مورد استفاده بر شکلگیری فرم و کشف روابط هندسیِ آثارم متمرکز بود. در سال ۱۳٩٥ نیز آثارم در «شهرک بینالمللی هنرها»ی پاریس (Cité internationale des arts) با همین دغدغه و رویکرد به نمایش درآمد.دکتر نفیسه ضرغامی پژوهشگر هنر در یادداشتی بر آثار ارائهشده در این نمایشگاه مینویسد: دَنی دیدِرو با نگرشِ دایرۀالمعارفی بر این باور است: «تکامل و جریان احساس در روح، برخلاف گفتار، متوالی نیست. اگر روح میتوانست بر بیست دهان فرمان راند، هر دهان کلام خود را جاری میکرد و همۀ مفاهیم درآنواحد بیان میشدند». این مجموعه با بیست دهان از تجاربِ دهساله سخن میگوید؛ تجربههایی که هر یک همچون پرسهزنْ، بر انباشتِ الواح و در هزارتویِ «مَنها»ی «مَن» بازیگری میکند؛ بسانِ روباه یا خارپشتِ روایتِ آریستوفان. پرسهزنْ در توبهتوها، تجربۀ خصوصی خود را میسازد و ردِّپاهای روایتهایِ پیشین˚ درگذر از زِبَر و زیرینهای سیّالِ موضوعها، بافتها و موادِ مختلف را نگه میدارد. او بسترهای متنوع «نقاشی، طراحی و مجسمه» را تقسیمبندی و مسّاحی میکند. در گسترۀ این تنوع، گونههایی شکل میگیرند که جامع نمونههای مشابه و مانع نمونههای متفاوتاند و مضمونهایشان، در قامتِ «منِ خلّاق» در اشکال و عناوین مختلف باز تکرار میشوند. پرسهزنْ از بدن دادن به افکار و چندسویگیِ پیچِش درزمانیِ هر مجموعه نقل و روایتی عرضه میکند. آنها شانهبهشانۀ هم قدم میزنند؛ تنههایشان به یکدیگر میساید که گویی با وجود «تفاوتها»، «نزدیکترین» کسان به هماند. هر اثری از هر مجموعه، فراتر از تجارب گوناگون با «تکرار و تفاوت»ها خود را از دالانِ دهساله عبور داده تا بتواند با زبانهای مختلف، سخنوری کند. پرسهزنْ میگوید که چگونه هر دوره بر عمق دورۀ پیشین نوری پنهان میافکند و با کنارزدن نظامهای از پیشمعین، به تفکر شخصی روی میآورد و به «منِ خلاّق» نزدیک میشود. مجموعۀ «با بیست دهان سخنگفتن» از این طریق لایههایِ هشوون و ناهشوونِ روایتهای کلی و انضمامی را تجزیه اما پاک نمیکند. آنها که لایهبرلایه بر الواح ضمیر سکنی گزیدند تا تاریخ از سرگذارندۀ این دوره را روایت کنند؛ بر بیست دهان فرمان راندند و هر دهان روایتی از «یک مَنِ» مَن نقل کرد.
روحالله شمسیزاده (متولد ۱۳۵۷) مجسمهساز و پژوهشگرِ معاصر ایرانی است. او دانشآموخته کارشناسی مجسمهسازی از دانشگاه هنر، کارشناسی ارشد نقاشی و دکترای پژوهش هنر از دانشگاه تهران است. شمسیزاده تاکنون سابقۀ داوری در بسیاری از جشنوارهها و سمپوزیومهای مجسمهسازی را داشته و همچنین از اعضای هیئتمدیره انجمن هنرمندان مجسمهساز و مدرس رشتهی مجسمهسازی در دانشگاه هنر بوده است. آثارِ او در نمایشگاههای انفرادی و گروهی متعددی در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است.نمایشگاه «با بیست دهان سخن گفتن» از ۱۳ تا ۲۷ بهمن ماه در گالری آریا، خيابان وليعصر، بالاتر از سه راه عباس آباد، کوی زرين، پلاک ۱۰ برگزار میشود.
- جستجوی هوشمند یک شاعر توسط کودک ۱۱ ساله
- جهش تولید با همکاری مردم، ناقابل توجه مدیریت اقتصادی دولت
- وزیر ارشاد: ترجمه شعرهای فارسی به عربی، اولویت مطالبه رهبری
- کشف یک خانه باستانی از دوره عصر آهن
- از زبان هنر: نقاشی متفاوت دو هنرمند، الهام گرفته از نقش پدرانهی خود
- شناخت فهرستنویسی زیر نور چراغبرق خیابان
- تهرانگردی: پیچیدههای خیابانهایی که شما را به قلب تاریخ سفر میدهند!
- ساخت و پروژههای عمرانی تالار وحدت و برج آزادی به اتمام رسیدند
- جادوی زیبایی عکس های سیاه و سفید
- شبنشینی در میراث تاریخی و طبیعی اصفهان
اشتراک در
وارد شدن
0 نظرات