گفتگو با یگانه مقدم؛ هنرمندی که نقاشی‌ها را با انیمیشن اشیا ترکیب می‌کند

ژانویه 25, 2024 0 نظر 101

یگانه مقدم، یک کارگردان جوان ایرانی است که با انیمیشن کوتاه “یونیفرم ما” توجه هشوان را جلب کرده است. این انیمیشن درباره یک زن جوان ایرانی است که دوران تحصیل و الزام رعایت حجاب را در مدارس ایران به یاد می‌آورد. “یونیفرم ما” نامزد دریافت جایزه اسکار برای بهترین فیلم پویانمایی کوتاه شده است.

یگانه مقدم به عنوان کارگردان این انیمیشن، در یک گفت‌وگو اظهار کرده است که از این فیلم به عنوان یک متنی استفاده کرده و از انیمیشن برای نمایش قوانین تحمیل شده بر زنان استفاده کرده است. وی از تجربه ساخت این فیلم به عنوان یک تجربه آماتوری یادگرفته است و از نظر فیلمسازی به چگونگی بداهه گویی و از جنبه خلاقانه به تنوع محدود عناصر بصری اهمیت داده است.

استفاده از پارچه به عنوان پس‌زمینه اصلی فیلم، چالش‌هایی در طول تولید ایجاد کرده است؛ اما این روش به عنوان یک روند ساخت فیلم ساده و سر راست شناخته شده و به نظر می‌رسد که بهترین روش برای نمایش مفهوم و داستان این انیمیشن بوده است.

۱۹:۰۳بانی‌فیلم: با اعلام فهرست نام کاندیداهای اسکار۲۰۲۴ و حضور انیمیشن کوتاه ساخته کارگردان جوان ایرانی یگانه مقدم، توجه‌ها به سوی این انیماتور هنرمند جلب شد.یگانه مقدم فیلمساز جوان کشورمان با خلاقیت خود در ساخت انیمیشن کوتاه «یونیفرم ما» خبر از ظهور استعدادی قابل تحسین در انیمیشن را می دهد.انیمیشن «یونیفرم ما» درباره یک زن جوان ایرانی است که دوران تحصیل و الزام رعایت حجاب را در قالب روپوش دخترانه مدارس ایران و از میان چروک‌ها و درز های لباس قدیمی خود به یاد می‌آورد.‏«یونیفورم ما» ساخته «یگانه مقدم»، نامزد دریافت جایزه اسکار برای بهترین فیلم پویانمایی کوتاه شد.رقبای ‏«یونیفورم ما» در بخش پویانمایی کوتاه اسکار عبارتند از «نامه‌ای به یک خوک»، «نود و پنج حس»، پاشیدرم (پوست کلفت)، و «جنگ تمام شد!سایت معتبر Cartoon Brew گفت‌وگوی کوتاهی با یگانه مقدم انجام داده که می‌خوانید:
*چششویرترین انتخاب زیبایی شناختی که در این فیلم انجام دادید، استفاده از پارچه برای پس‌زمینه است. این روش چه نوع چالش‌هایی در طول تولید ایجاد کرد؟
-بله، پارچه به عنوان پس‌زمینه اصلی فیلم عمل می‌کند که همه چیز روی آن به تصویر کشیده می‌‌شود. قرار است که تصویر و موضوع فیلم دست به دست هم بدهند. با این حال، کار زیادی نمی‌توانید با یک تکه پارچه صاف و غیر قابل تا شدن انجام دهید، به همین دلیل است که کار دوربین چندانی در فیلم وجود ندارد. بیشتر صحنه‌ها در زاویه خنثی و هم سطح چشم گرفته شده‌ا‌ند و تقریباً هیچ حرکت دوربین وجود ندارد. سفتی و سکون خاصی در طول فیلم احساس می‌شود که شخصاً به عنوان کارگردان از آن بیزارم، اما احتمالاً به مضمون و فضای زیرین فیلم می‌افزاید.
*چه چیزی در این داستان یا مفهوم بود، که با شما ارتباط برقرار کرد و شما را مجبور به کارگردانی فیلم کرد؟-ما مقدار زیادی از زندگی‌مان را در یونیفرم خود صرف می‌کنیم و آن‌ها بخش مهمی از زندگی روزمره ما هستند. مثل این است که ما در یونیفرم خود بزرگ می‌شویم. همیشه می‌خواستم فیلمی درباره این لباس «همیشه حاضر» بسازم که مانند پس زمینه یا بوم نقاشی‌ای باشد که تمام فعالیت‌های روزانه ما، روی آن منعکس شود.این یونیفرم چیزی بیش از یک تکه لباس است. متنی است که باید رمزگشایی شود. مانیفستی علیه زنان. فکر کردم که انیمیشن یک رسانه قدرتمند برای نشان دادن این قوانینِ لباس تحمیل شده است، زیرا به من اجازه می‌دهد «یونیفرم ما» را مانند یک متن بخوانم و آن را به مجموعه‌ای از تصاویر ترجمه کنم.
*از طریق تجربه ساخت این فیلم چه از نظر تولید، چه از نظر فیلمسازی، یا از جنبه‌های خلاقانه و خودِ موضوع، چه چیزی یاد گرفتید؟
-این پروژه بدون هیچ توقع یا انتظارِ خاصی آغاز شد. اساساً برایم یک تجربه سرگرم کننده و آماتوری بود که امکانات حوزه انیمیشن و تکنیک‌های مختلف را کشف و آزمایش کنید. من هنوز این کار را به عنوان یک تجربه آماتوری می‌بینم.نه یک جدول زمانی ثابتی داشتم و نه یک استوری بورد دقیق برای دنبال کردن. فقط یک سری خط و ایده در سرم، و یک تکه پارچه در جلو چشمانم. از نظر فیلمسازی، یاد گرفتم که چگونه بداهه بگویم. از جنبه خلاقانه، متوجه شدم که تنوع زیاد عناصرِ بصری معمولا کار را خراب می‌کند (حداقل برای من). بنابر این، خودم را به چند داشته محدود کردم.
*می توانید توضیح دهید که چگونه ‌در فیلم رویکرد بصری خود را گسترش دادید؟ چرا به این سبک/تکنیک بسنده کردید؟
-سبک بصری از پس‌زمینه تصویری‌ام ناشی می‌شود.در سال‌های اخیر، بیشتر به عنوان تصویرگر کار کرده‌ام تا انیماتور. سعی کرده‌‌ام نقاشی‌های مداد رنگی‌ام را با انیمیشن اشیا ترکیب کنم.روند ساخت فیلم کاملاً ساده و سر راست بود. صحنه‌های استاپ موشن بسیار کوتاه هستند و هیچ عروسک/وسیله‌ای برای حرکت ندارند. بعداً یک لایه متحرک ۲ بعدی روی لایه استاپ موشن ساخته شد. لایه‌ها به خوبی با یکدیگر ترکیب شدند و هم بافت پارچه‌ها و هم جزئیات نقاشی‌های کودکانه، و ضربه‌های مداد را حفظ کردند؛ دو عنصر بصری مهمی که در فیلمم لازم داشتم.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها