نوکیا؛ پایان یک افسانه و وداع با یکی از برندهای محبوب تاریخ
نوکیا به آخرین فصل از تاریخ بلند خود رسیده است. این برند از زمانی که تلفن های همراه و موبایل های اولیه به بازار عرضه شدند، یکی از پیشگامان صنعت بوده و توانسته است اعتبار و جایگاه قوی در بازار جهانی داشته باشد. اما اخیرا، نوکیا به گوشی های هوشمند بازار خود را از دست داده و در مواجهه با رقبا مانند اپل، سامسونگ و هواوی نتوانسته است جای خود را حفظ کند. این امر موجب شد که شرکت مادر نوکیا، HMD Global، اعلام کند که دیگر گوشی های جدیدی تحت نام نوکیا عرضه نخواهد کرد.
این اعلام دلالت بر این دارد که احتمالا نوکیا به عنوان یک برند مستقل در بازار تلفن های هوشمند و موبایل حضور نخواهد داشت و این برند قدیمی به نوعی به آخرین خط خود رسیده است. این وداع همیشگی با یک برند محبوب، نشان از تغییرات رادیکال در بازار تلفن های همراه و نیز شکست هایی که یک برند با تاریخ دیرینه نیز می تواند تجربه کند، دارد.
۱۳ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۸
با ظهور گوشیهای هوشمند، Nokia که روزی در بازار موبایل حکمرانی میکرد، رو به زوال رفت؛ اما شرکت HMD آن را احیا کرد. حالا ظاهرا تاریخ در حال تکرار است و اینبار شاید ناگزیر به وداع همیشگی با برند نوکیا باشیم.
اگر بیش از ۳۰ سال سن داشته باشید، احتمالا اولین موبایلی که بهدست گرفتید، محصول نوکیا بوده است. البته مدتهاست آن کمپانی فنلاندی که پشت این برند پرآوازه قرار داشت، گوشی تولید نمیکند؛ اما طی سالهای اخیر، شرکت اچامدی گلوبال صاحبامتیاز برند نوکیا شد و با عرضه محصولات خود تحت این نام، آن را زنده نگه داشت. ظاهرا حالا این دوران هم به پایان رسیده و باید آماده وداع همیشگی با برند نوکیا باشیم.
بهتازگی اچ ام دی از قصد خود برای فروش محصولاتش خارج از قالب نوکیا و ارائه یک هویت جدید از خود خبر داد. حتی حالا وقتی میخواهید وارد سایت Nokia شوید، به وبسایت HMD ریدایرکت میشوید. این شرکت که خود را Human Mobile Devices معرفی میکند، اعلام کرده که قصد دارد گوشیهای گردن کلفت، جذاب، امن، سریع و ارزان قیمت بسازد.
البته همچنان در این وبسایت، گوشیهای نوکیا هم برای فروش قرار دارند؛ ولی واضح است که دیگر HMD میخواهد نام خود را از زیر سایه Nokia خارج و در قامت تولیدکننده تازهای فعالیت کند.
ناگفته نماند که هنوز نه Nokia و نه HMD بهصراحت از توقف تولید صحبتی به میان نیاوردهاند؛ اما قرارداد این دو رو به پایان است و بعید بهنظر میرسد اچامدی قصد تمدید آن را داشته باشد. حتی همه اکانتهای نوکیا در شبکههای اجتماعی هم یک به یک در حال بسته شدن هستند.
البته این درست که نوکیا هیچوقت در بازار گوشیهای هوشمند، برند پرطرفداری نشد؛ ولی حضور فاجعهباری هم در این بازار نداشت. بهعنوان مثال در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳، فقط فروش دو برند در بازار آمریکا رشد داشت که یکی از آنها، نوکیا بود. بنابراین میتوان گفت دست کشیدن HMD از نوکیا در این زمان، کمی غافلگیرکننده است.
این شرکت هماکنون روی تولید ۶ گوشی جدید کار میکند؛ اما باید دید آیا میتواند جای خالی نوکیا را دستکم در قلب دوستداران این برند پر کند؟