برنداشت نابودکننده خودروسازان داخلی به دنبال افزایش قیمت در بازار در سال آینده
احتکار خودروسازان داخلی برای فروش با قیمت بالاتر در سال آینده
در سالهای اخیر، شاهد افزایش نوسانات قیمتی خودروهای تولید داخلی بودهایم که این امر ممکن است ناشی از احتکار این صنایع باشد. احتکار به عبارتی به معنای کنترل غیرقانونی و تحریمی بر روی تولیدات یا محصولات است. به تازگی گزارشها حاکی از آن است که خودروسازان داخلی نیز به این روش روی آوردهاند و قصد دارند تا در سال آینده با قیمتهای بالاتر به بازار عرضه کنند.
با افزایش هزینههای تولید و افزایش نرخ ارز، انتظار میرود که خودروسازان داخلی نیز بخواهند هزینههای خود را با افزایش قیمت فروش جبران کنند. این اقدام نه تنها میتواند تاثیر مخربی بر بازار خودرو داشته باشد بلکه میتواند باعث کاهش توان خرید مردم نیز گردد.
به همین دلیل، نظارت بیشتری از سوی مسئولان جهت جلوگیری از احتکار و افزایش نامناسب قیمتها امری ضروری به نظر میرسد. اعمال قوانین و مقررات سختتر به منظور کنترل قیمتها میتواند کمک کنندهای برای حفظ استقرار بازار خودرو باشد و حقوق مصرفکنندگان را نیز حفظ کند.
ارسال شده توسط: پوریا هاشم پور ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۴۰خودروسازان داخلی با با امید به افزایش قیمت محصولات خود در سال آینده، عرضه را کاهش داده و خودروهای تولیدی را دپو کردهاند.با عنایت به آخرین اخبار خودرو در کشور، سه خودروساز بزرگ کشورمان در مجموع ماه های زمستان کمتر از میزان تولید، فروش داشته اند که نشان دهنده تمایل آنها برای کاهش عرضه در ماه های پایانی سال و امید به افزایش قیمت در سال جدید است.خودروسازان داخلی خیال فروش محصولات با قیمت به مراتب بالاتر دارندطبق رسم هر ساله و با رسیدن به واپسین روزهای سال، شاهد کاهش عرضه و همچنین افزایش قیمت تمامی محصولات در سطح کشور هستیم. کاهش کاهش فروش خودرو در ماههای منتهی به سال نو نیز از این قاعده مستثنی نیست. خودروسازان داخلی در ماه های دی و بهمن هر سال میزان فروش محصولات خود را کاهش میدهند تا تولیدات آنها مشمول افزایش قیمت سال جدید شود. آخرین قیمتگذاری رسمی خودرو از سوی شورای رقابت به اردیبهشتماه سال ۱۴۰۲ بازمیگردد. در آن جلسه شورای رقابت بعد از ۱۸ ماه ثبات قیمت کارخانه محصولات با رشد ۱۰ الی ۴۹ درصدی قیمت خودرو موافقت کرد. با این وجود خودروسازان امیدوار بودند که با روند افزایشی تورم، قیمتگذاری جدیدی صورت پذیرد که این موضوع تا به امروز عملی نشده است. با این تفاسیر خودروسازان داخلی انگیزه زیادی دارند که فروش خود را تا رشد رسمی قیمت خودرو که در اوایل سال ۱۴۰۳ محتمل است، کاهش دهند. با گذشت نزدیک به ۱۱ ماه از صدور آخرین مجوز افزایش قیمت خودرو و افزایش زیان انباشته خودروسازان این امر اجتناب ناپذیر خواهد بود.طی دو ماه گذشته بازار خودرو بسیار متلاطم بوده است و بوده طبق آمار خودروسازان داخلی دچار ضرر شدهاند که یکی از عوامل آن نبود نظارت و همچنین اعطای دستمزدهای بسیار بالا به کارمندان شرکت های خودروسازی بوده است. در چند روز اخیر هم وضعیت به صورتی است که رکورد جدیدی در قیمت انواع خودرو در حال رقم خوردن است. البته عوامل مختلفی روی این رشد قیمت تاثیرگذار بودهاند و از تاثیر رشد نرخ ارز نیز نمیتوان غافل بود. با این وجود بسیاری معتقدند که افت عرضه خودرو نیز روی افزایش قیمت تاثیرگذار بوده است. در حال حاضر مجموع زیان انباشته ایران خودرو و سایر تولیدکنندگان خودرو به ۱۷۴هزار میلیارد تومان رسیده است.سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا، در تاریخ ۱۹ اسفندماه سال جاری اعلام کرد که پلیس به ماجرای پارکینگ یکی از خودروسازان داخلی معروف ورود کرده و احتمال احتکار خودرو در این پارکینگ مورد بررسی قرار گرفته است. رحیمی در ادامه گفته بوددر پیگیری این پرونده مشخص شد که احتکار و دپوی خودرو در این پارکینگ صورت نگرفته و نگهداری خودروهای موجود، به دلیل وجود برخی ضوابط نامنویسی از سوی این شرکت اعلام شده است.این در حالی است که آمار و ارقامی که خودروسازان به سازمان بورس ارائه دادهاند نشان میدهد که یکی از دو خودروساز بزرگ کشور در بهمنماه فروش کمتری نسبت به تولید داشته و مشابه همین موضوع برای دو شرکت دیگر خودروسازی در دیماه وجود داشته است.بدهی خودروسازان کشور به شرکتهای قطعه سازیهمانطور که اشاره کردیم، آخرین قیمتگذاری رسمی خودرو به اردیبهشتماه سال جاری بازمیگردد. و در این مدت قیمت قطعات خودرو با افزایش رو به رو بوده است و طبق آمار، بدهی خودروسازان داخلی به قطعه سازان دائما در حال اوج گرفتن است و اکنون به حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان میرسد. در چنین شرایطی که خود حاصل قیمتگذاری دستوری است، شرکتهای خودروسازی به طور مداوم با سرکوب قیمتی نیز مواجه هستند. به طوری که طبق اطلاعات منتشرشده توسط مرکز آمار ایران، تورم نقطهبهنقطه تولیدکننده برای صنعت خودرو در پاییز امسال ۴۵٫۵ درصد بوده است. آمارهای دیگر از جمله شامخ که توسط اتاق بازرگانی ایران منتشر میشود نیز نشان میدهد که خودروسازان در ماههای گذشته بهشدت تحت تاثیر تورم بودهاند. همچنین باید گفت که همین شرکتهای قطعه سازی داخل کشور با اعمال نفوذ روند واردات خودرو به کشور را کاهش داده و مخالفت سرسخت خود را با واردات اعلام نمودهاند. در حال حاضر انجمن قطعه سازان بیشتربن منفعت را از افزایش قیمت خودرو در کشور میبرد. با این تفاسیر نمیتوان از افزایش قیمت خودرو در سال آینده جلوگیری کرد. اما ای کاش شرکت های خودروسازی داخلی، شورای رقابت و نهاد های نظارتی در کنار افزایش قیمت خودروها فکری به حال کیفیت بسیار پایین و تکنولوژی ساخت منسوخ شده این خودروها نیز بکنند. همچنین بخوانید: میزان حقوق ماهانه کارکنان سایپا هوش از سر شما میبرد مدیرعامل ایران خودرو: حواله پژو پارس دارید، متاسفم!
- آیا تولید خودروی پژو پارس ادامه دارد؟
- رمز و رمان چانگان CS55 پلاس توسط سایپا منتشر شد
- جذابترین مدل جدید خودروی دنا ایران امسال رونمایی شد! تمام اطلاعات قیمت و ویژگیها در اینجاست
- پرنسس کراساوور نیوا با رونق ویژه ایران + جزئیات فنی، گزینهها و هزینهها
- ایران خودرو با افزایش قیمت ۶ محصول، ورود به سال ۱۴۰۳ را شروع کرد
- پژو پارس را دوست دارید؟ ایران خودرو دعوتنامه خرید را ارائه می دهد
- فروش وانت نیسان بنزینی در بهار با شرایط ویژه
- توجه خریداران! ایران خودرو مسئول عدم تحویل پژو پارس به شماست
- اخبار بد! مدیرعامل ایران خودرو از حواله پژو پارس شما پوزخنده شد!
- شروع حراجی فوری خودروی پژو پارس برای اعضای ویژه سامانه یکپارچه