انتقاد کارگردان «توچال»؛ فعالیت بازیگر در فیلم موفق به یک میلیارد تومانی برسید!
کارگردان فیلم “توچال” درباره فروش کم فیلمش اظهار ناراضیت کرد و اشاره کرد که از زمان اکرانش در فصل زمستان و عدم تبلیغات مناسب سبب کاهش فروش شده است. او همچنین به تأخیر انتشار فیلم و تأثیر شورای صنفی بر این موضوع اشاره کرد. کارگردان اعتقاد داشت که تبلیغات موثر باعث جذب مخاطب میشود و اشاره کرد که با این هزینههای بالا، او نتوانست از امکانات تبلیغاتی بهطور کامل استفاده کند.
او همچنین به اهمیت ترکیب بازیگران در موفقیت یک فیلم اشاره کرد و اظهار داشت که حضور پژمان بازغی در فیلمهای نفروش اخیر، تاثیر زیادی در فروش فیلم نداشته است. او از اخلاقیات حرفهای و عدم توازن در دستمزد عوامل سینمایی نیز حرف زد.
نهایتا، کارگردان بیان کرد که از فیلم “توچال” و تلاشهایی که برای ساخت آن کردهاند، راضی است و اعتقاد دارد که این فیلم تجربه ارزشمندی برای او بوده است، برخلاف فروش پایین آن. او همچنین اشاره کرد که از تلاشهایش در سینما و ساخت فیلمهای مختلف، بینهایت افتخار میکند.
۱۰:۳۵کارگردان فیلم سینمایی «توچال» از فیلمهای در حال اکران که فروش چندان موفقیرا در گیشه تجربه نمیکند، به ارائه توضیحاتی درباره تولید و اکران این فیلم پرداخت.
محمد آهنگرانی کارگردان فیلم سینمایی «توچال» که از ۲۷ دیماه روانه پرده سینماهاشده و این روزها ششمین هفته اکران عمومی خود را پشتسر میگذارد، در گفتوگو با ایرنا، درباره میزان رضایت خود از شرایط فروش این فیلم گفت: واقعیت ایناست که ما درباره زمان اکران فیلم «توچال» گزینه دیگری در اختیار نداشتیم. از زمانیکه این فیلم ساخته شد، بنای ما، اکران آن در فصل زمستان بود، چراکه داستان فیلمفضایی زمستانی داشت. با وجود این از فروش فیلم در شرایط فعلی راضی نیستم.
وی افزود: فروش فیلم در حال حاضر پایین است و ما هم تبلیغ مناسبی برای این فیلمنداشتیم و هزینه تبلیغات هم این روزها بسیار بالا رفته است. خیلی از فیلمهایی کهامروز فروش خوبی دارند، شاید حتی بهگونهای باشند که مخاطبان آنها ناراضی سالنرا ترک کنند، اما به دلیل تبلیغ خوب، میتوانند مخاطب را تا داخل سالن بکشانند.
این کارگردان سینما گفت: متأسفانه اکثر فیلمها هم این روزها تبلیغات خود را به یکشبکه ماهوارهای میدهند. هزینه تبلیغ در این شبکه هم بسیار بالاست و ما توان آن راهم نداشتیم. هر هفته چیزی در حدود ۵ هزار دلار، معادل ۲۵۰ میلیون تومان باید برایاستفاده از تبلیغات این شبکه هزینه میکردیم که ما توان آن را نداشتیم.
چرا اکران «توچال» چند سال به تأخیر افتاد؟
آهنگرانی درباره زمان طولانی میان تولید و اکران «توچال» هم توضیح داد: ابتدا کهمراحل فنی فیلم کمی طولانی شد. بعد از آن و قبل از فراگیری کرونا، ما حتی برای اینفیلم قرارداد پخش هم بستیم تا آن را اکران کنیم اما برخی دوستان به شورای صنفیمراجعه کردند و نوبت اکران ما را گرفتند. شورای صنفی از ما درخواست کرد سه هفتهاکران را عقب بیندازیم و تصور هم نمیکردیم که با چنین بحرانی مواجه شویم. پذیرشهمین سه هفته تاخیر، باعث شد اکران فیلم تا امسال به تعویق بیفتد!
وی افزود: اگر «توچال» را امسال اکران نمیکردیم، دیگر روی دستمان میماند. منفیلم «تخت گاز» را بعد از «توچال» ساختم اما زودتر اکران شد.
این کارگردان درباره تاثیر ناتوانی فیلم «توچال» در برقراری ارتباط با مخاطب، بر میزانفروش آن هم تاکید کرد: من منکر نقاط ضعف کار خودم نیستم اما همین امروز، برخیفیلمها که شاید از فیلم من حتی ضعیفتر هم باشند، با تبلیغات خوب، بالغ بر ۴۰ تا ۵۰میلیارد فروش کردهاند! خیلیها هم وقتی به سینما میروند و آنها را میبینند، ناراضیهستند. از طرف دیگر، فیلم من از ابتدا یک فیلم گیشهای نبود. یک تجربه دلی بود کهآن را براساس یک داستان واقعی و بهدلیل دینی که به یک دوست داشتم، ساختم. ازاول هم میدانستیم که این فیلم، فیلم گیشه نیست.
من منکر نقاط ضعف کار خودم نیستم اما همین امروز، برخی فیلمها که شاید از فیلممن حتی ضعیفتر هم باشند، با تبلیغات خوب، بالغبر ۴۰ تا ۵۰ میلیارد فروش کردهاند!
آهنگرانی افزود: من ۳۳ سال است که در این سینما مشغول به کار هستم و در حدود۹۰ فیلم سینمایی، مسئولیت مدیر تولید را داشتهام. در این سالها تجربه به من ثابتکرده یکی از چیزهایی که در فروش یک فیلم بسیار موثر است، ترکیب بازیگران است. فیلم «تخت گاز» خودم هنوز به تولید نرسیده و ما تازه پیشخبر آن را منتشر کردهبودیم که به دلیل ترکیب بازیگرانش، برخی دفاتر پخش به دنبال آن بودند. درباره«توچال» این اتفاق برایم نیفتاد و اینگونه نیست که بگویم تجربه موفقی نبوده است،چراکه برخی آن را دیده و پسندیدهاند.
کارگردان «توچال» درباره انتظار ایدهآل خود از فروش این فیلم گفت: برخی ازفیلمهایی که امروز پرفروش شدهاند، اگر شرایط مشابهی با فیلم ما داشتند، همینمیزان فروش میکردند. برخی از دوستان حتی حاضرند به اندازه فروشی که به نامشانثبت میشود، هزینه کنند برای تبلیغات! برای برخی از این همکاران، اینکه بگویند فلانیفیلم پرفروش ساخته است، اهمیت دارد.
ما اما این شرایط را نداشتیم. حتی اگر چنین شرایطی داشتم هم این کار را انجامنمیدادم. مخاطب بهدنبال حال خوب است و با هیچ فیلمسازی هم تعارف ندارد. فیلممن هم واقعا فیلمی نبود که بخواهد حال مخاطب را خوب کند، به همین دلیلمعتقدم مخاطب حق انتخاب دارد.
پژمان بازغی و حضور در فیلمهای نفروش!
آهنگرانی درباره همکاری با پژمان بازغی که تبدیل به بازیگر مشترک اکثر فیلمهاینفروش در سالهای اخیر شده است هم گفت: پژمان بازغی بهشدت بازیگر خوبیاست. قصه فیلم ما اما اساسا قصهای بازیگرمحور نبود. فیلم «توچال» بیشترقصهمحور است، تا بازیگرمحور.
در سالی که من این فیلم را ساختم، دستمزد بازیگری مانند پژمان جمشیدی بالای یکمیلیارد تومان بود. رضا عطاران که از دوستان بسیار خوب من است، همان زمان درحدود ۲ میلیارد تومان دستمزدش بود. ما قطعا زورمان به این گزینهها نمیرسید
وی افزود: متأسفانه عدهای را به نام تهیهکننده وارد سینما کردهاند که دستمزد عواملرا نامتعادل کردهاند. بازیگری که تا دیروز با ۱۰۰ میلیون تومان بازی میکرد، ناگهاندستمزد میلیاردی گرفت و برای این دست از تهیهکنندهها هم هیچگاه بازگشت سرمایهموضوعیت نداشته است. ما اما اساسا چنین شرایطی برای فیلمسازی نداشتیم.
آهنگرانی ادامه داد: «توچال» مجموعا با ۶۷۰ میلیون تومان تولید شد و این رقم راامروز به هرکس میگویم، خندهاش میگیرد! شما تصور کنید در سالی که من این فیلم را ساختم، دستمزد بازیگری مانند پژمان جمشیدی بالای یک میلیارد تومان بود. توجه کنید که درباره دستمزد یک بازیگر صحبت میکنم! رضا عطاران که از دوستان بسیارخوب من است، همان زمان در حدود ۲ میلیارد تومان دستمزدش بود و در سود فیلمهم مشارکت میکرد. ما قطعا زورمان به این گزینهها نمیرسید.
کارگردان «توچال» گفت: باتوجه به شناختی که شخصا از دستمزد بازیگران در آن مقطع داشتم، مستقیم سراغ گزینههایی رفتیم که میخواستیم و سراغ هر بازیگری هم که رفتیم، پذیرفت. اعتقادی هم به این ندارم که حضور پژمان بازغی منجر به فروش پایین فیلم شده و پارامترهای دیگری مانند تبلیغات در این زمینه بسیار تأثیرگذاراست.
این کارگردان سینما ضمن اشاره به اینکه در حال کار روی فیلم تازه خود است، تاکید کرد: طبیعت این حرفه همین است که گاهی یک فیلم موفق میشود و فیلم دیگرنمیشود. این نکته هم صرفا مربوط به فروش است و درباره کیفیت «توچال» معتقدمفیلمی ساختهایم که هر کسی شاید توان ساخت آن را نداشت. ۳۸ روز در محلیفیلمبرداری میکردیم که دمای هوا زیر صفر بود و اکسیژن هوا، نسبت به شرایططبیعی، نصف بود! به خودم و تیمم برای ساخت این فیلم افتخار میکنیم. درباره باقیمسائل، پول تعیین کننده است. من برای این فیلم بودجه ۳۰ میلیاردی و زمان چندماههنداشتم. با شرایط خودم فیلم را ساختهام و از آن هم خیلی راضی هستم.
وی در پایان مطرح کرد: من پیش از این فیلمهای پرفروش هم داشتهام و حالا این فیلمکمی فروشش پایین بوده است. تا عید اکران فیلم ادامه دارد و انشاءلله با فروشی کهخواهد داشت، بابت آن ضرر هم نخواهیم کرد. نگاهم به این فیلم، یک کار دلی بود کهباید انجامش میدادم و از آن ناراضی هم نیستم.
- نقدی متفاوت بر بدلکاری: خالق فیلم
- مسئله آسیب دیدگی دختر سعید راد برای ما هنوز مبهم است، درمان همچنان ادامه دارد
- نمایش «آتش سبز» در شهر پاریس: یک تجربه فراموش نشدنی
- تازههای جذاب برای علاقهمندان به سینما؛ رونق رو به رشد سعید راد
- «تمساح قاتل» با قیمت ٧ میلیارد تومان، به فروش رفت!
- آوای ابرها: حکایت کودکان بیحقوق غزه
- نوروزی پرفروش؛ فروش ۷۶ میلیارد تومانی در تاسوعای این نوروز
- کمدیها؛ رکورد بینظیر سینمای ایران با ۲۸ میلیون تماشاگر در ۲۳ سالگی
- کجایند مدیران سینمایی؟! آرزوی سلامتی برای ستاره سینما؛ سعید راد
- نمایش آنلاین فیلم “جنگل پرتقال” اثر فانشو