احترام گذاشتن به فستیوال ترایبکا به مارتین لوترکینگ

ژانویه 15, 2024 0 نظر 31

امروز سالروز تولد مارتین لوتر کینگ است. او بانی‌فیلم بود و رهبر فکری جامعه سیاهپوستان آمریکا که باور نداشت به تبعیض و ناعدالتی. او با نافرمانی مدنی، توانست دولت امریکا را وادار سازد تا بعضی از قوانین تبعیض نژادی را لغو کند. امروز ۱۵ ژانویه سالروز تولد این بزرگمرد آزادیخواه است. مارتین لوتر کینگ نقل قولی دارد که می‌گوید: “تاریکی نمی‌تواند تاریکی را از بین ببرد، فقط نور می‌تواند این کار را انجام دهد. نفرت نمی تواند نفرت را از بین ببرد، فقط عشق می تواند این کار را انجام دهد.” او با روش نافرمانی مدنی و پرهیز از خشونت، به مبارزه با هیات حاکمه پرداخت. وی تاثیر زیادی بر مبارزات مدنی جهانی گذاشت و جایزه صلح نوبل را نیز دریافت کرد.

۱۹:۵۱بانی‌فیلم: امروز سالروز تولد مارتین لوتر کینگ است؛ انسانی که رهبر فکری جامعه سیاهپوستان آمریکا شد و تبعیض و ناعدالتی را باور نداشتند.مارتین لوتر کینگ جونیور بنیانگذار سبکی از مبارزه مدنی جامعه سیاهپوستان امریکا با هیات حاکمه این کشور شد که به واسطه شیوه مبارزه‌اش که نافرمانی مدنی سرلوحه آن بود، توانست دولت امریکا وادار سازد در نهایت، بسیاری از قوانین تبعیض نژادی سیاهپوستان را لغو کند.‏جشنواره ترایبکا به مناسبت ۱۵ ژانویه سالروز تولد این بزرگمرد آزادیخواه، با انتشار عکسی از این مصلح اجتماعی، ضمن احترام به او این متن از مارتین لوتر کینگ را در سایت خود منتشر کرده:
«تاریکی نمی‌تواند تاریکی را از بین ببرد، فقط نور می‌تواند این کار را انجام دهد.نفرت نمی تواند نفرت را از بین ببرد، فقط عشق می تواند این کار را انجام دهد…»ترایبکا در ادامه نوشته:امروز ما سالروز تولد مارتین لوتر کینگ جونیور را جشن می‌گیریم مردی که میراث و ماموریتش برای عدالت تا سال‌ها باقی خواهد ماند…گفتنی‌ست، مارتین لوترکینگ در پانزدهم ماه ژانویه ۱۹۲۹ در شهر آتلانتا به دنیا آمد.این حقوقدان و فعال مدنی فعالیت‌های آزادیخواهانه‌اش را در سال ۱۹۵۵ آغاز کرد. لوترکینگ تا زمان ترورش در سال ۱۹۶۸در شهر ممفیس، مشهورترین سخنگو و رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار بود. روش او در مبارزه با هیات حاکمه، توسل به شیوه نافرمانی مدنی و پرهیز از خشونت بود. این روش الهام‌گرفته از باورهای مسیحی لوترکینگ و تلفیق آن با شیوه مبارزه مدنی رهبر بزرگ هند مهاتما گاندی بود.هنوز بسیاری از آزادیخواهان جهان از روش‌های مبارزات مدتی لوترکینگ برای رسیدن به خواتسه‌های مدنی جامعه‌شان استفاده می کنند.یکی از شاخص‌ترین کارهای مارتین لوترکینگ در ماه مارچ ۱۰۶۳ راه‌پیمایی بزرگ ساهپوستان آمریکا به نام «برای کار و آزادی» را به سوی واشینگتن سازماندهی کرد. در همین مراسم بود که لوترکینگ روی پله‌های بنای یادبود آبراهام لینکلن ایستاد و سخنرانی مشهور خود را با نام «رؤیایی دارم» ایراد کرد.
لوترکینگ چهارسال پیش از ترورش در سال ۱۹۶۴، به‌ خاطر مبارزه‌اش با نابرابری موچود میان چامعه سیاهپوستان آمریکا و ایستادگی در برابر تبعیض نژادی از راه بدون خشونت، جایزه صلح نوبل را گرفت.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها