برخی از مقرون به صرفه‌ترین خودروهای جدید و کارکرده در بازار ایران (فروردین ۱۴۰۲)

فوریه 13, 2024 0 نظر 25

ارزان ترین خودروهای صفر و کارکرده در بازار ایران (بهمن ۱۴۰۲)

بازار خودرو در ایران همواره یکی از پرفروش‌ترین صنایع بوده است و همواره مورد توجه مردم قرار گرفته است. اما با توجه به شرایط اقتصادی اخیر و نوسانات قیمتی، افراد دائما به دنبال راهکارهایی برای خرید خودروهای ارزان تر هستند. به همین دلیل، در بازار خودروهای صفر و کارکرده، خریدن یک خودرو با قیمت مناسب و ارزان در دسترس است.

بهمن ۱۴۰۲، امروزه انواع خودروهای مختلف صفر و کارکرده با قیمت‌های مناسب در بازار ایران موجود هستند. از جمله این خودروها می‌توان به پژو ۲۰۶ و رانا، سمند و پراید و همچنین خودروهای دیگر اشاره کرد. این خودروها با توجه به سال ساخت و مدل، قیمت‌های متفاوتی دارند که به راحتی می‌توان آن‌ها را با توجه به نیاز و سلیقه خود انتخاب کرد.

به طور کلی، وجود انواع خودروهای صفر و کارکرده با قیمت‌های متفاوت، به افراد امکان می‌دهد تا با توجه به امکانات مالی خود، خودروی مورد نظر را انتخاب کنند و از آن‌ها بهره‌مند شوند.

۲۴ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۵

در شرایط کنونی، خرید خودروی صفرکیلومتر بودجه زیادی می‌خواهد؛ به همین خاطر در ادامه به معرفی ارزان ترین خودروهای صفر و کارکرده بازار ایران در بهمن ۱۴۰۲ می‌پردازیم.

شاید باورش برای عده‌ای سخت باشد، اما حقیقت دارد که تا همین ۳ سال پیش می‌توانستید با بودجه ۳۰۰ میلیون تومانی یک دستگاه خودروی نسبتاً قابل قبول داخلی بخرید؛ اما آیا در حال حاضر وضعیت ثابت مانده یا تغییر کرده است؟ متاسفانه بازار خودرو طی نیم دهه اخیر به‌طرز شگفت‌انگیزی زیر و رو شده و کنترل اوضاع از دست نهادهای ذی‌ربط در رفته است!

نگاهی به ارزان ترین خودروهای صفر و کارکرده بازار ایران

هم‌اکنون که در زمستان سال ۱۴۰۲ هستیم باید بگوییم نمی‌توان با ۳۰۰ میلیون تومان خودروی باکیفیت خرید و باید به همان پراید که بسیاری لقب ارابه مرگ بدان داده‌اند، بسنده کرد. با این اوصاف می‌توان نتیجه گرفت که ارزان ترین محصول بازار در حال حاضر ۳۰۰ میلیون تومان است و برای داشتن یک مدل بالاتر از پراید تنها راه خرید ماشین کارکرده یا دست دوم است.

در مطلب پیش رو قصد داریم نگاهی به ارزان ترین خودروهای صفر و کارکرده بازار داخلی بیندازیم و از قیمت‌ها باخبر شویم. در میان فهرستی که معرفی خواهیم کرد، تنها یک خودروی صفر زیر ۳۰۰ میلیون تومان دیده می‌شود که آن هم پراید است. پراید ۱۵۱ اس ای دنده‌ای که در سال ۱۴۰۲ تولید شده را می‌توان با بودجه ۲۹۰ میلیون تومانی خرید.

اگر قصد دارید از خودرو خود برای حمل بار استفاده کنید و بودجه خرید پیکاپ وانت‌ها یا نیسان ندارید، پراید ۱۵۱ یا همان نسخه وانتی شده این ماشین، گزینه مقرون‌به‌صرفه‌ای محسوب می‌شود. از دیگر خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت بازار باید به کوییک و ساینا اشاره کرد که نمونه‌های صفر کیلومتر آنها بیشتر از ۳۰۰ میلیون تومان آب می‌خورند.

ارزان ترین خودروهای دست دوم بازار ایران

در شرایطی به سر می‌بریم که اکثریت جامعه توان خرید خودروی صفرکیلومتر ندارند و به نسخه‌های دست دوم یا کارکرده بسنده می‌کنند. بنابراین بازار دست دوم فروشی در بسیاری از شهرها رونق گرفته و پابرجاست. اگر بودجه شما زیر ۳۰۰ میلیون تومان است یعنی این‌که ناچارا باید سراغ همین بازارهای کارکرده بروید. در ادامه به معرفی چند مدل ماشین دست دوم مقرون به صرفه می‌پردازیم.

۱٫ کوییک دنده‌ای

ارزان ترین خودروهای صفر و کارکرده - کوییک دنده ای

تا همین یکی دو سال پیش کوییک دنده‌ای معمولی را می‌توانستیم با قیمت زیر ۳۰۰ میلیون تومان از کارخانه تحویل بگیریم؛ اما شرایط قرن جدید طوری رقم خورد که این ماشین با افزایش قیمت مواجه شد. هم‌اکنون برای خرید یک دستگاه کوییک دنده‌ای صفرکیلومتر می‌بایست ۳۴۰ میلیون تومان هزینه کنید.

محصول اقتصادی سایپا جزو ارزان ترین خودروهای کشور است و از سال ۱۳۹۵ رسما وارد بازار شده تا کمی به تنظیم قیمت محصولات مقرون‌به‌صرفه کمک کند. مدل‌های کارکرده یا دست دوم کوییک را می‌توانید بسته به سلامت بدنه و فنی آن با قیمت بین ۲۸۰ تا ۲۹۰ میلیون تومان بخرید.

۲٫ ساینا دنده‌ای

ساینا دنده ایساینا دنده ای

خودرو اقتصادی بعدی که نمونه‌های کارکرده آن را می‌توانید با قیمت زیر ۳۰۰ میلیون تومان خریداری کنید، ساینا دنده‌ای است. محصول مقرون‌به‌صرفه سایپا با مدل S خود در زمستان سال جاری حدود ۳۶۵ میلیون تومان قیمت خورد. مشخصات فنی این ماشین با کوییک دنده‌ای تفاوت چندانی ندارد و فقط ظاهر آنها کمی متفاوت شده است.

اگر قصد دارید با بودجه زیر ۳۰۰ میلیون تومانی خود یک دستگاه ساینا دنده‌ای کارکرده بخرید باید دست روی مدل‌های ۱۴۰۱ به پایین بگذارید. بسته به میزان مسافتی که طی شده و سلامت بدنه و معاینه‌های فنی این خودرو بین ۲۸۵ تا ۳۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

۳٫ پراید ۱۳۱ و تیبا

ارزان ترین خودروهای صفر و کارکرده - تیباارزان ترین خودروهای صفر و کارکرده - تیبا

عمده محصولات اقتصادی بازار داخلی کشورمان تولید شرکت سایپا هستند. پراید ۱۳۱ و تیبا دو خودرو ارزان قیمت به‌شمار می‌روند که تا همین چند سال پیش می‌توانستید آنها را با بودجه زیر ۵۰ میلیون تومان خریداری کنید؛ اما حالا قیمت‌های آنها سر به فلک کشیده است.

هم‌اکنون سایپا تولید این دو محصول را متوقف کرده، اما آخرین مدل‌های آنها مربوط به سال ۱۴۰۱ می‌شود. تیبا دو مدل صندوق دار و هاچ بک دارد. قیمت تیبا صفرکیلومتر بین ۳۰۰ الی ۳۲۰ میلیون تومان است و مدل‌های کارکرده آن را می‌توانید در بازار با قیمت زیر ۲۸۵ میلیون تومان هم پیدا کنید. اما پراید ۱۳۱ هم از خانواده پراید است و چند سالی است تولید نمی‌شود. قیمت مدل‌های دست دوم این ماشین بین ۲۵۰ الی ۲۷۰ میلیون تومان است.

۴٫ سمند ال ایکس

سمند ال ایکسسمند ال ایکس

چهارمین خودرو مقرون‌به‌صرفه‌ای که خرید نسخه کارکرده آن زیر ۳۰۰ میلیون تومان آب می‌خورد، سمند ال ایکس است. این خودرو که ساخت شرکت ایران خودرو است در مدل‌های معمولی، EF7 و دوگانه سوز با پیشرانه EF7 راهی بازار داخل شده است.

برای خرید سمند LX صفرکیلومتر باید ۴۴۰ تا ۴۷۰ میلیون تومان بودجه داشته باشید؛ اما قیمت مدل‌های کارکرده این خودرو بین ۲۷۵ تا ۲۹۰ میلیون تومان است (مدل‌های ۹۲ تا ۹۴ با این قیمت به فروش می‌رسند.)

۵٫ پژو ۴۰۵

ارزان ترین خودروهای صفر و کارکرده - پژو 405ارزان ترین خودروهای صفر و کارکرده - پژو 405

اگر نگاهی به خیابان‌های کشورمان بیندازید متوجه خواهید شد که چند خودرو فراوانی زیادی دارند. یکی از این محصولات که تولید ایران خودرو است، پژو ۴۰۵ خواهد بود. این ماشین سخت‌جان از سال ۱۳۸۰ به سبد محصولات آبی‌پوشان جاده مخصوص اضافه شد و تا سال ۱۳۹۹ تولید می‌شد.

مدل‌های کارکرده یا دست دوم پژو ۴۰۵ را می‌توانید با قیمت زیر ۳۰۰ میلیون تومان خریداری کنید. برخی از مدل‌های خیلی قدیمی این خودرو تا ۱۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند و قیمت مدل‌های جدیدتر و سالم تا مرز ۳۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

۶٫ پژو ۲۰۶

ارزان ترین خودروهای صفر و کارکرده - پژو 206ارزان ترین خودروهای صفر و کارکرده - پژو 206

یکی دیگر از محصولات ارزان قیمت و اقتصادی بازار ایران، پژو ۲۰۶ ساخت ایران خودرو است. این ماشین هاچ بک و دوست داشتنی مثل پژو ۴۰۵ از سال ۱۳۸۰ به خط تولید آبی‌پوشان جاده مخصوص آمد و همچنان تولید می‌شود. ارزان ترین تیپ ۲۰۶ تیپ ۲ است که مدل‌های قدیمی‌تر آن که عمدتا مربوط به سال ۱۳۹۰ به پایین می‌شوند در محدوده قیمتی ۳۰۰ میلیون تومان خرید و فروش خواهند شد.

۷٫ پژو پارس

پژو پارسپژو پارس

شرایط خودرو پژو پارس به پژو ۲۰۶ بسیار نزدیک است؛ چرا که دو خودروی محبوب از یک تولیدکننده به‌حساب می‌آیند. پارس هم بین جوانان محبوبیت زیادی دارد و در جاده‌های ایران به‌وفور دیده می‌شود. قیمت مدل‌های کارکرده این خودرو و ماقبل سال ۹۰ زیر ۳۰۰ میلیون تومان است.

۸٫ پژو روآ و آردی

ارزان ترین خودروهای صفر و کارکرده - پژو آردیارزان ترین خودروهای صفر و کارکرده - پژو آردی

یکی دیگر از خودروهای ارزان قیمت بازار ایران، پژو روآ و آردی است. پژو آردی برای آخرین بار در سال ۱۳۸۵ تولید شد و سپس تولید آن متوقف گردید. این در حالی است که پژو روآ تا سال ۱۳۸۸ توسط ایران خودرو تولید می‌شد. پژو آردی را هم‌اکنون می‌توان با قیمت ۱۲۰ میلیون تومان و روآ را با ده میلیون تومان بیشتر خریداری کرد.

۹٫ زانتیا

زانتیازانتیا

یکی از جذاب‌ترین خودروهای دهه ۸۰ برای جوانان کشورمان، زانتیا است. این خودرو تا اواخر دهه ۸۰ شمسی تولید می‌شد و به‌طور دقیق در سال ۱۳۸۹ بود که از خط تولید خارج شد. اگرچه ۱۳ سال از زمان تولید آخرین نسخه این ماشین محبوب می‌گذرد، اما چیزی از ارزش‌های آن کم نشده است.

مدل‌های ۸۵ به بالای زانتیا هم‌اکنون با قیمت بیش از ۳۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند؛ اما می‌توان برای خرید این خودرو با بودجه مذکور سراغ نمونه‌های زیر ۱۳۸۵ رفت.

۱۰٫ لیفان ۵۲۰

ارزان ترین خودروهای صفر و کارکرده - لیفان 520ارزان ترین خودروهای صفر و کارکرده - لیفان 520

آخرین خودرویی که هنوز می‌توان با بودجه ۳۰۰ میلیون تومانی خریداری کرد، لیفان ۵۲۰ است. این خودرو بین سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۰ در کشورمان تولید شد و سپس از خط تولید خارج گردید. این ماشین خارجی جزو معدود ماشین‌هایی است که می‌توان نمونه‌های کارکرده‌اش را با چنین قیمتی خریداری کرد. قیمت برخی از مدل‌های دست دوم این ماشین به زیر ۲۰۰ میلیون تومان هم می‌رسند.

سخن پایانی

همان‌طور که ملاحظه کردید می‌توان با بودجه حدود ۳۰۰ میلیون تومان محصولات فوق را خریداری کرد؛ البته نمونه‌های دست دوم و کارکرده، نه صفرکیلومتر. در سال جاری کف قیمت خودروهای صفرکیلومتر ۳۰۰ میلیون تومان است و آن هم ماشینی نیست جز پراید که القابی نظیر آهن‌قراضه و آهن‌پاره به آن می‌دهند.

پیشنهاد ما این است که سراغ خودروهایی بروید که مدل بالاتری دارند؛ برای مثال خرید لیفان ۵۲۰ یا زانتیا مدل پایین با قیمت ۳۰۰ میلیون تومان چندان مناسب کسی که قصد استفاده از آن را دارد نیست. اگر می‌خواهید هر روز تعمیرگاه باشید و هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده‌تان افزایش یابد، چنین محصولات مدل پایین و کارکرده‌ای را بخرید، وگرنه سمند مدل ۹۰ یا ساینا مدل ۹۵ گزینه بسیار بهتری است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها