تظاهرات زیبا: رازهای پنهان یک داستان سطحی
فوریه 1, 2024 0 نظر 80
فیلم “دروغهای زیبا”، کارگردانی مرتضی آتشزمزم، از جمله فیلمهایی است که در جشنواره فیلم فجر اکران شده است. این فیلم یک ملودرام اجتماعی است که محصول مشترک ایران و بنگلادش میباشد. با این حال، مورد انتقاد قرار گرفته است که با وجود وجود مضمون قوی فیلم، توانایی روایت یک داستان متمرکز و هدفمند را ندارد. برخی از انتقادات به داستانگویی آن متوجه شده و اظهار شده است که این فیلم به خوبی نتوانسته است این موضوعات اجتماعی را به مخاطب منتقل کند. علاوه بر این، برخی از انتقاداتی نیز شده است که این فیلم توانسته است محیط مناسبی را برای داستانگویی فراهم کند و خردهفرهنگهای مختلف را به خوبی نشان دهد. به طور کلی، “دروغهای زیبا” یک فیلم دارای ارزشی است که ارتباط خوبی با مخاطب برقرار میکند، اما نمیتواند به عنوان یک اثر حرفهای تعریف شود.
۱۷:۵۲ «دروغهای زیبا» اگرچه تاحدودی میتواند با مخاطب عام ارتباط بگیرد، اما فیلمی نیست که بخواهیم آن را در جریان سینمای حرفهای تعریف کنیم.به گزارش ایرنا، اکران فیلمهای سینمایی جشنواره فیلم فجر از ساعت ۱۳ روز پنجسنبه – ۱۲ بهمن – آغاز شد؛ نخستین فیلم دروغهای زیبا به کارگردانی مرتضی آتشزمزم با حضور عوامل فیلم و اهالی رسانه روی پرده نقرهای خانه جشنواره (برج میلاد تهران ) رفت؛ این فیلم یک ملودرام اجتماعی و محصول مشترک ایران و بنگلادش است.دروغهای زیبا، جدیدترین ساخته مرتضی آتشزمزم، برمبنای ابتداییترین اصول نوشتاری، به قصهپردازی دست زده است؛ مسیری را انتخاب کرده که مخاطب، دههها پیش آن را تجربه کرده و امروز رغبت چندانی در هضم این اسلوب نوشتاری ندارد.در چنین ساختاری، روایت، وحدت مضمونی هدفمندی را شاهد نیست؛ اگرچه مضمون کلیدواژههایی چون فقر و اخلاق، در سرتاسر اثر ملموس است، اما روایت نتوانسته وحدت مضمونی هوشمندانهای را در راستای نیل به هویتبخشی این کلیدواژهها به کار ببندد. این مهم نه در نیمه نخست داستان که بحث کارخانه مطرح است به چشم میخورد و نه در نیمه دیگر که موضوع کاشت حلزون پیش میآید.این مدل داستانگویی در دروغ های زیبا، اما تناسب بسیارخوبی با محیط داشت؛ فیلم، آگاهانه، محیط درستی را برای چنین داستانی انتخاب کرده و توانسته ظرف خوبی برای روایت خود انتخاب کند، گرچه در همین قالب توانسته خردهفرهنگها را تا حد اقتضای قصه، به مخاطب منتقل کرده و وی را در جریان قواعد فرهنگی که شاید در ایران عجیب هستند، قرار دهد.البته که این مدل روایت نیز بیشتر خاص سینماهای آن نواحی در جنوب آسیا است تا اینکه بخواهد اقبال چندانی را در سینماهای ایران تجربه کند.دروغهای زیبا، باتوجه به فصل پایانبندیاش، مخاطب را ناراضی از سالن خارج نمیکند، اما فیلمی نیست که در مسیر سینمای حرفهای تعریف شود، یکی از معدود ساختههای آتشزمزم که توانسته تا همین اندازه با مخاطبش، ارتباط بگیرد.
- نقدی متفاوت بر بدلکاری: خالق فیلم
- مسئله آسیب دیدگی دختر سعید راد برای ما هنوز مبهم است، درمان همچنان ادامه دارد
- نمایش «آتش سبز» در شهر پاریس: یک تجربه فراموش نشدنی
- تازههای جذاب برای علاقهمندان به سینما؛ رونق رو به رشد سعید راد
- «تمساح قاتل» با قیمت ٧ میلیارد تومان، به فروش رفت!
- آوای ابرها: حکایت کودکان بیحقوق غزه
- نوروزی پرفروش؛ فروش ۷۶ میلیارد تومانی در تاسوعای این نوروز
- کمدیها؛ رکورد بینظیر سینمای ایران با ۲۸ میلیون تماشاگر در ۲۳ سالگی
- کجایند مدیران سینمایی؟! آرزوی سلامتی برای ستاره سینما؛ سعید راد
- نمایش آنلاین فیلم “جنگل پرتقال” اثر فانشو
اشتراک در
وارد شدن
0 نظرات