طرز تهیه کوفته یولچی

طرز تهیه کوفته یولچی

کوفته یولچی یکی از انواع غذاهای خوشمزه، لذیذ و سنتی بلوچی مربوط به سیستان و بلوچستان است که به روش‌های مختلف با مواد متنوعی درست می‌شود، این کوفته خوش طعم بافتی نرم دارد و به دلیل این که یک کوفته مغزدار است طرفداران زیادی دارد. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه کوفته یولچی در ادامه با سایت آموزشی فان شو همراه باشید.

مواد مورد نیازمیزان مواد
برنج۱ پیمانه
آرد نخود چی۲ قاشق غذا خوری
لپه۱ پیمانه
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
تخم مرغ۱ عدد
پیاز سرخ شده۳ قاشق غذا خوری
سبزی خشک کوفته۴ قاشق غذا خوری
گوجه فرنگی۲ عدد
سیب زمینی۱ عدد بزرگ
آب غوره۲ قاشق غذا خوری
رب گوجه فرنگی۵ قاشق غدا خوری
زرشکبه مقدار لازم
نمک و زردچوبهبه مقدار لازم
فلفل سیاه و فلفل قرمزبه مقدار لازم
دارچینبه مقدار لازم
مغز گردو برای داخل کوفتهبه مقدار لازم
زرشک برای داخل کوفتهبه مقدار لازم
آلو خیس خورده برای داخل کوفتهبه مقدار لازم
پیاز خلالی سرخ شده برای داخل کوفته۱ عدد
زرشک برای تزئینیوک قاشق غذا خوری
نعناع و ریحان و شوید تازه برای تزئینچند برگ

طرز تهیه کوفته یولچی

مرحله ۱: خیس کردن لپه‌ها در آب

ابتدا مقداری لپه را داخل یک ظرف بریزید روی آن آب بگیرید، اجازه دهید تا لپه از شب تا صبح یا به مدت چند ساعت قبل از استفاده خوب خیس بخورد و نفخ آن گرفته شود علاوه بر آن خیس کردن لپه‌ها باعث می‌شود تا بافت آن‌ها نرم‌تر شود و راحت‌تر میکس شوند.

مرحله ۲: خیس کردن برنج در آب و نمک

بعد مقداری برنج را داخل یک ظرف بریزید، مقداری آب به آن اضافه کنید کمی هم نمک روی برنج بریزید، هم بزنید و اجازه دهید تا برنج‌ها به مدت چند ساعت خوب خیس بخورند و بافت آن‌ها نرم شود، سپس گوشت را هم چرخ کنید و کنار بگذارید.

مرحله ۳: خرد کردن و تفت دادن پیاز

سپس پیاز را پوست بگیرید، بشورید، به شکل نگینی و ریز خرد کنید بعد در یک قابلمه مقداری روغن بریزید، قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود سپس پیازها را داخل آن بریزید، با روغن داغ خوب تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند.

مرحله ۴: اضافه کردن و تفت دادن رب گوجه فرنگی و زردچوبه

بعد مقداری رب گوجه فرنگی در قابلمه بریزید، همراه با پیازها تفت دهید تا بوی خامی رب گوجه گرفته شود و در تابه رنگ باز کند، گوجه فرنگی را با پیازها خوب مخلوط کنید سپس مقداری زردچوبه روی مواد بریزید و کمی تفت دهید، با بقیه مواد مخلوط کنید.

مرحله ۵: اضافه کردن ادویه‌ها و تفت دادن آن‌ها

وقتی زردچوبه را رنگ باز کرد بعد با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان مقداری پاپریکا، پودر چیا، پودر گوجه بریزید، کمی تفت دهید تا عطر ادویه‌ها پخش شود و به خورد مخلوط سس برود، مقدار ادویه‌ها را می‌توانید بیشتر یا کمتر بریزید یا از ادویه دلخواه خودتان استفاده کنید.

مرحله ۶: اضافه کردن آب، آبغوره و زرشک به مواد

بعد از آن مقداری آب روی مواد در قابلمه بریزید سپس به دلخواه کمی آب غوره به آب داخل قابلمه اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا در آب مخلوط شود، بعد مقداری زرشک را که از قبل تمیز کرده‌اید در قابلمه بریزید، خوب هم بزنید تا همه مواد با هم مخلوط شوند.

مرحله ۷: اصافه کردن سبزی خشک محلی به مواد داخل قابلمه

بعد از آن مقداری سبزی خشک محلی را با دست کاملاً پودر کنید، در قابلمه بریزید و هم بزنید تا عطر سبزی در آن پخش شود، بعد اجازه دهید تا مخلوط داخل قابلمه روی حرارت ملایم شروع به جوشیدن کند در این فاصله مواد کوفته را آماده کنید.

مرحله ۸: میکس کردن لپه‌ها و پیازها

لپه‌ها را که خوب خیس خورده‌اند و کمی بافت آن‌ها نرم شده است داخل میکسر یا غذاساز بریزید بعد پیازها را پوست بگیرید، بشورید، به چهار قسمت تقسیم کنید و داخل میکسر روی لپه‌ها بریزید بعد لپه‌ها و پیازها را میکس کنید تا خوب با هم مخلوط شوند.

مرحله ۹: اضافه کردن گوشت چرخ کرده و میکس کردن با مواد

بعد از این که لپه‌ها و پیازها خوب با هم مخلوط شدند، سپس مقداری گوشت چرخ کرده داخل میکسر روی مواد بریزید دوباره با هم میکس کنید تا همه مواد کاملاً با همه مخلوط شوند و بافت یک دستی تشکیل شود، تا عطر وو طعم همه مواد با هم ترکیب شوند.

مرحله ۱۰: اضافه کردن ادویه‌ها به مواد

بعد از آن ادویه‌ها را که شامل نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، دارچین و زردچوبه است به مقدار دلخواه با توجه به ذائقه خودتان روی مواد بریزید با هم میکس کنید تا عطر ادویه‌ها پخش شود طوری که ادویه‌ها کاملاً به خورد مواد بروند و بافت مخلوط یک دست شود.

مرحله ۱۱: اضافه کردن سبزی خشک به مواد و میکس کردن

سپس مقداری سبزی کوفته خشک را به مواد داخل میکسر اضافه کنید، دوباره با هم میکس کنید تا کاملا با هم مخلوط و یک دست شوند، عطر سبزی خشک پخش شود و به خورد مواد برود با توجه به ذائقه خودتان می‌توانید مقدار سبزی را تغییر دهید و کمتر یا بیشتر بریزید.

مرحله ۱۲: اضافه کردن تخم مرغ و میکس کردن با مواد

بععد در میکسر را باز کنید، تخم مرغ را بشکنید و داخل میکسر بریزید، دوباره میکسر را روشن کنید تا تخم مرغ با بقیه مواد مخلوط شود و از حالت لختگی خارج شده و به خورد مخلوط مواد برود، در این مرحله بافت مخلوط تشکیل شده کمی کشدار و چسبنده می‌شود.

مرحله ۱۳: اضافه کردن برنج خیس خورده به مخلوط مواد

بعد از این که همه مواد خوب با هم میکس و مخلوط شدند، طوری که بافت یک دستی تشکیل شد، مواد داخل میکسر را از آن بیرون بیاورید، در ظرف دیگری بریزید سپس مقداری برنج را که از قبل خیس کرده‌اید و بافت آن کمی نرم شده است به مواد داخل ظرف اضافه کنید.

مرحله ۱۴: اضافه کردن آرد نخود چی به مخلوط مواد

سپس مخلوط مواد را با برنج ورز دهید تا کاملا با هم ترکیب و یکدست شوند بعد از آن مقداری آرد نخودچی به مواد اضافه کنید دوباره ورز دهید تا بافت مخلوط کمی منسجم‌تر شود و به راحتی فرم بگیرد، همه مواد باید خوب با هم مخلوط و یکدست شوند.

مرحله ۱۵: استراحت کردن مخلوط مواد در یخچال

سپس ظرف مخلوط را در یخچال قرار دهید، اجازه دهید تا مخلوط مواد به مدت تقریبا یک ساعت در یخچال استراحت کنند و خودشان را بگیرند، در این فاصله گردوها را بشکنید، مغز آن‌ها را جدا کنید و از وسط نصف کنید تا داخل کوفته‌ها قرار دهید.

مرحله ۱۶: فرم دادمن کوفته و قرار دادن مغز گردو در آن

بعد از آن مخلوط مواد را از داخل یخچال بیرون بیاورید، مقداری از مواد به اندازه یک نارنگی کوچک را بردارید مخلوط مواد را با دست فرم دهید، پهن کنید سپس داخل آن یک تکه مغز گردو که مقدار آن بستگی به سلیقه خودتان دارد قرار دهید.

مرحله ۱۷: قرار دادن زرشک، آلو و پیاز سرخ شده در کوفته

سپس مقداری زرشک، یک آلو خیس خورده، مقداری هم پیاز سرخ شده داخل کوفته بریزید، اطراف آن را جمع کنید و گرد کنید به شکل کوفته متوسط فرم دهید، همه کوفته‌ها را به همین شکل آماده کنید سعی کنید که کوفته‌ها هم اندازه و هم شکل باشند.

مرحله ۱۸: ریختن کوفته‌ها در قابلمه مواد سس و پختن آن‌ها

وقتی همه کوفته‌ها را آماده کردید یکی یکی آن‌ها را داخل قابلمه که مخلوط داخل آن کم کم شروع به جوشیدن کرده است بریزید، بعد اجازه دهید تا به مدت نیم ساعت کوفته‌ها داخل مخلوط سس در حال جوش ‌بپزند، در این مدت باید در قابلمه باز باشد.

مرحله ۱۹: خرد کردن سیب زمینی و گوجه‌ها

در این فاصله سیب زمینی را پوست بگیرید، به شکل مکعب‌ در اندازه‌های متوسط و به دلخواه خودتان خرد کنید، سپس آن‌ها را بشورید و کنار بگذارید بعد گوجه‌ها را هم تمیز بشورید، به اندازه سیب زمینی‌ها به شکل مکعبی برش دهید و خرد کنید.

مرحله ۲۰: اصافه کردن سیل زمینی و گوجه‌ها در قابلمه

وقتی نیم ساعت که از پخت کوفته‌ها داخل مخلوط گذشت سیب زمینی و گوجه‌ها را داخل قابلمه بریزید، در قابلمه را به شکل نیمه باز بگذارید و اجازه دهید تا همه مواد با هم به مدت تقریباً دو ساعت دیگر بپزند و خوب جا بیفتند تا بافت کوفته‌ها کاملاً نرم شود.

مرحله ۲۱: چیدن کوفته بولچی در طرف مناسب و تزئین آن

بعد از این مدت قابلمه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا در دمای محیط کمی از حرارت اولیه آن کم شود سپس تعدادی کوفته بولچی را داخل ظرف مناسب بچینید، روی آن را با مقداری زرشک و چند برگ نعناع، ریحان و شوید تازه تزئین کنید. در آخر کوفته بولچی را به عنوان یک غذای خوش طعم و اصیل همراه با نان تازه، ترشی، انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.