هنر عکاسی؛ نگاهی واقعی به واقعیت‌ها

فوریه 27, 2024 0 نظر 29

عکس و عکاسی به عنوان بی‌واسطه‌ترین و مستقیم‌ترین نوع ارتباط دیداری بین صاحب اثر و تماشاگر شناخته می‌شود. این برقراری ارتباط بیشتر در زمان ثبت رویدادهای تاریخی و اجتماعی به چشم می‌خورد. یک عکس از یک مرد اهل کشور چکسلواکی در دهه ۱۹۶۰ منتشر شده که تضاد شگفت‌آوری را نشان می‌دهد. او با یک نیم قرص نان در دستش جلوی دوربین است که بخشی از بنری از پشت سرش قابل مشاهده است که جمله‌ای زیبا ولی دروغین “معنای سیاست حزب کمونیست چکسلواکی – بهشت برای انسان‌ها” را نمایش می‌دهد. این عکس درست تضاد بین ظاهر مندرس و فقر مرد با جمله دروغین بنر را نشان می‌دهد و نشان می‌دهد که هنر عکاسی می‌تواند مفاهیم و احساسات پیچیده را با یک تصویر ساده و قدرتمند انتقال دهد. در این زمان همه چیز در کشور چکسلواکی زیر استبداد رژیم کمونیستی بود و این عکس به شکل زیبا تضاد این وضعیت را به تصویر کشیده است.

۱۴:۲۶فانشو: عکس و عکاسی، بی‌واسطه‌ترین و مستقیم‌ترین نوع ارتباط دیداری میان صاحب اثر با تماشاگر است.این بی‌واسطه بودن عکس‌ها بیشتر در زمان ثبت رویدادهای تاریخی و اجتماعی است که بالاترین نمود را پیدا می‌کنند.عکسی را که می‌بینید مردی از اهالی کشور چکسلواکی را در سال ۱۹۶۰ میلادی نشان می‌دهد. این عکس را سایت اینستاگرامی history from everyday منتشر کرده و در شرح آن نوشته است:«مرد چکسلواکی که با نیم قرص نان در دست، در دهه ۱۹۶۰ مقابل دوربین ژست گرفته است.بنر پشت سر او که روی دیوار نصب شد، ترجمه جالبی دارد؛ “معنای سیاست حزب کمونیست چکسلواکی – بهشت ​​برای انسان ها”…»
گفتنی‌ست کشور چکسلواکی در آن سال‌ها، زیر استبداد رژیم کمونیستی شوروی دوران بسیار سخت و ناگواری را سپری کرد.عکس به درستی تضاد میان ظاهر مندرس و فقر مشهود در چهره مرد با جمله دروغین بنر پشت سر او را ثبت کرده است و این یعنی هنر عکاسی…!

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها