واژه‌ای کشنده: مولد برقی اسراع ۱۱۶ سال پیش ساخته شده است

ژانویه 5, 2024 0 نظر 62

ماشین برقی اولین بار در سال ۱۸۸۴ توسط آدولفو استانی اختراع شد. این ماشین قدرتمند و نوآورانه به توسعه صنعت خودرو کمک بزرگی کرد. این ماشین توانایی حرکت با سرعت ۱۰ مایل در ساعت را داشت و باعث شد که صنعت خودروسازی از بهره‌وری بیشتری برخوردار شود. این اختراع پایه‌گذاری بسیاری از فناوری‌های امروزی در صنعت خودروسازی بوده است.

ماشین برقی ۱۱۶ سال پیش ساخته شده است که نشان از اهمیت و تأثیر آن در بازار خودروسازی دارد. این ماشین با ایجاد یک منبع تغذیه پایدار و قدرتمند، امکان حرکت طولانی مدت برای افراد را فراهم کرد. با توجه به رشد فناوری، این مدل برقی توانسته است تاثیر بزرگی در کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت داشته باشد.

این ماشین برقی پیشرفت های بسیاری را در حوزه حمل و نقل ایجاد کرده است و همچنان اثرات مثبت خود را در حوزه‌های مختلف به نمایش گذاشته است.

۱۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۵

خودروهای الکتریکی، پدیده‌های خیلی تازه‌ای نیستند. این ماشین برقی ۱۱۶ سال پیش توسط آمریکایی‌ها ساخته شده است.

با نگاه به گذشته و ورق زدن صفحات تاریخ و پیدایش اولین خودروهای روی زمین و مقایسه آن‌ها از نظر شکل، ابعاد و امکانات با خودروهای امروزی، بیش از پیش به چرخه پیشرفت نسل بشر ایمان می‌آوریم. صنعت خودرویی که با پیشرفت روزافزون خود توانسته تا حد زیادی راحتی را برای بشر به ارمغان آورد.

فارغ از توضیح آغاز صنعت خودرو و شکل‌گیری آن باید به این موضوع اشاره کنیم که اولین خودروهای ساخته شده توسط بشر، به‌وسیله سوخت‌های فسیلی و نیروی بخار حرکت می‌کردند. اما در اوایل دهه ۱۹۰۰ میلادی، اولین خودروهای برقی جهان که اوایل طرفدار کمتری هم داشتند اختراع و معرفی شدند.

ماشین برقی ۱۱۶ سال پیش خیره‌کننده به‌نظر می‌رسد

ماشین برقی 116 سال پیش

سرهنگ آلبرت پوپ که به‌عنوان بزرگترین تولید کننده دوچرخه در آمریکا شناخته می‌شد قصد داشت تا با ورود به صنعت خودرو توانایی‌های خود را محک بزند. در سال ۱۸۹۶ میلادی او تصمیم به ساخت یک ماشین الکتریکی گرفت و پس از تکمیل این نمونه آزمایشی در سال ۱۸۹۹ میلادی، شرکت خودروسازی کلمبیا هارتفورد (Columbia Hartford) را تأسیس کرد. این شرکت تا سال ۱۹۰۲ میلادی ۹ مدل خودرو برقی تولید و روانه بازار کرد. اما شاخص‌ترین و لوکس‌ترین خودروی این کمپانی که از سال ۱۹۰۸ تا سال ۱۹۱۱ میلادی تعداد محدودی از آن تولید شد، ویکتوریا فانتوم نام دارد.

همچنین مطالعه کنید:

۱۵ مورد از بهترین خودروهای تاریخ کادیلاک

پیشرانه این خودرو از یک موتور الکتریکی و باتری‌های سرب اسیدی ۲۴ سلولی ۴۸ ولت ساخته شده که توان تولیدی توسط این موتور ابتدایی را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کرد. همچنین حداکثر سرعت این خودرو دو نفره تنها ۲۴ کیلومتر بر ساعت است. طراحی با الهام گرفتن از کالسکه باعث شده بود تا این خودرو فاقد پدال گاز و ترمز یا فرمان باشد و تمام قدرت این ماشین به‌وسیله یک اهرم در سمت چپ راننده کنترل شود. نیروی ترمز هم با یک پدال به چرخ‌ها منتقل می‌شد. این ماشین برقی عتیقه و جذاب در ۱۱۶ سال پیش یعنی سال ۱۹۰۸ میلادی با مبلغ حدود ۱۶۰۰ دلار قابل خرید بوده که بر اساس آخرین تخمین به نسبت قیمت دلار امروزی و در زمان کنونی حدود ۴۴ هزار دلار قیمت داشته است.

ماشین برقی 116 سال پیشماشین برقی 116 سال پیش

تا سال ۱۹۱۱ نمونه‌های مختلفی از این خودرو ساخته شد که تعداد هشوی آنها محدود بود. یکی از معروف‌ترین مدل‌های ساخته شده از خودروی Columbia Electric Victoria Phantom مدل Brewster Green بود که با تودوزی چرمی مشکی و با تریم داشبورد تمام چوب، نورپردازی و رینگ‌های تمام نیکل مشهور شد و فروش خوبی را تجربه کرد.

ماشین برقی 116 سال پیشماشین برقی 116 سال پیش

تا دهه ۱۹۰۰ میلادی، شرکت خودروسازی کلمبیا علاوه بر بیشترین فروش خودروهای الکتریکی، رکورد بیشترین بردی که تا به حال با یک ماشین الکتریکی به‌دست آمده بود را نیز به نام خود ثبت کرد. همچنین در این دهه با افزایش رقابت فروش ماشین برقی در بازار آمریکا از مجموع ۴۱۹۲ وسیله نقلیه مختلف در بازار آمریکا، بیش از ۱۵۰۰ خودرو با برق کار می‌کردند و در مقابل کمتر از ۱۰۰۰ وسیله نقلیه با موتور احتراق داخلی بودند. در جایی که رقابت بین وسایل نقلیه‌ای همچون اسب‌ها و کالسکه‌ها و خودروهای بنزینی و برقی زیاد بود، اما هر کدام معایب و دردسرهای نگهداری زیادی داشتند و در اینجا بود که خودروهای الکتریکی به‌عنوان مدعی شناخته شدند.

ماشین برقی 116 سال پیشماشین برقی 116 سال پیش

استفاده از خودروهای برقی به‌طرز شگفت‌آوری راحت و آسان بود. شرکت‌های تولیدکننده خودروی برقی برای آن دسته از مالکانی که خودروی برقی سفارش می‌دادند، ایستگاه‌های شارژ خانگی ارائه می‌کردند. با وجود این بازار نوپا و به‌شدت رقابتی، بیش از دو هزار شرکت در آمریکا از سال ۱۹۰۰ تا ۱۹۱۹ به‌صورت ابتدایی یا پیشرفته خودرو می‌ساختند که شرکت کلمبیا در این بین نوظهور بود. این شرکت در ابتدا زمانی شروع به‌کار کرد که بنیانگذار آن، آلبرت پوپ، پس از به‌دست آوردن ثروت خود در تولید دوچرخه پس از پایان جنگ داخلی، به تولید خودرو روی آورد و با تلاش‌های بسیار توانست این کمپانی نوظهور را در عرصه ماشین‌های برقی مطرح کند. اما سرعت بالای پیشرفت در کشور آمریکا باعث شد تا در نهایت کمپانی‌های مطرح خودروسازی به مرور موقعیت این کمپانی را به تصاحب خود درآورند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها