پدربزرگ تسلا، این پیکاپ را برای سایبرتراک تبدیل کرده است

ژانویه 6, 2024 0 نظر 36

این پیکاپ قدیمی و محبوب، پدربزرگ تسلا سایبرتراک است. این ماشین با عملکرد قدرتمند و طراحی زیبا به یکی از محبوب‌ترین خودروهای دهه ۷۰ تبدیل شده است. با رونمایی از تسلا سایبرتراک، این شرکت نشان داد که از ریشه‌های خود پرتوان باقی مانده است و قصد دارد تا با اقتدار و قدرت به بازار خودروهای باریکه نفوذ کند.
پدربزرگ تسلا سایبرتراک یک مدل کلاسیک و متفاوت از قدرت و استحکام است. با طراحی ویژه و خفن، این پیکاپ به دلیل داشتن خصوصیات فنی منحصر به فرد خود، به یکی از نمادهای اعتبار و قدرت در صنعت خودرو تبدیل شده است. این خودرو از قدرت موتور الکتریکی خود بهره می‌برد و با قدرت چرخش بی‌نظیر و عملکرد بی‌نظیر، هر مسیری را مانند یک قهرمان طی می‌کند. همچنین با داشتن فناوری‌های امنیتی و راحتی برتر، این پیکاپ می‌تواند از هر چالشی با پشتوانه پدربزرگ تسلا سایبرتراک عبور کند.

پیکاپ سایبرتراک تسلا از همان زمان رونمایی به‌خاطر طراحی خود خبرساز شد؛ اما این پیکاپ قدیمی که در ادامه می‌بینید، پدربزرگ Cybertruck امروزی است.

اگر بخواهید تصویر خودروهایی را که طی سال‌های گذشته روانه بازار شده‌اند در یک قاب قرار بدهید، بین آن‌ها پیکاپ تسلا سایبرتراک با طراحی منحصر به فرد خود بیشتر از همه به چشم می‌آید. پیکاپ تمام الکتریکی تسلا با بدنه مثلثی‌شکل و خطوط راست و اضلاع تیزی که در طراحی آن به کار رفته، یادآور فیلم‌های علمی تخیلی است که جهان را در سال ۲۰۸۰ به تصویر می‌کشند. با وجود این، سال‌ها قبل پیکاپ دیگری با همین سبک و سیاق طراحی به تولید رسیده بود که شاید بتوان آن را پدربزرگ سایبرتراک کنونی دانست.

رنا فرمیگائو، پدربزرگ سایبرتراک تسلا 

رنا فرمیگائو، پدربزرگ پیکاپ تسلا سایبرتراک

«رنا فرمیگائو» (Renha Formigao) یا «کایوتی» (Coyote) پیکاپ کوچک فراموش شده‌ای است که طراحی متفاوتی شبیه به سایبرتراک داشت. این پیکاپ را «پائولو رنا» (Paulo Renha)، یک برزیلی سازنده قایق موتوری، بر پایه فولکس واگن بیتل یا همان فولکس قورباغه‌ای ساخته بود. فرمیگائو از سال ۱۹۷۹ در تعداد خیلی محدود به تولید رسید.

این سازنده قایق موتوری در ابتدا یک سه‌چرخه با همان موتور فولکس واگن بیتل ساخته بود و سپس تصمیم به ساخت پیکاپی کوچک متناسب با شاسی بیتل گرفت. خودرویی که او توانست بسازد، از لحاظ موتور، گیربکس و سایر مشخصات فنی تفاوتی با خودرو فولکس واگن نداشت و ویژگی متمایزکننده آن همان بدنه زاویه‌دارش بود. شکل و شمایل این پیکاپ حتی در آن زمان که اوج فراگیری طراحی زاویه‌دار خودروها بود، غیر معمول به نظر می‌رسید.

پیکاپ برقی Cybertruckپیکاپ برقی Cybertruck

طی دهه ۶۰ تا ۸۰ میلادی برخی از خودروسازان مطرح دنیا توجه ویژه‌ای به طراحی مثلثی‌شکل (یا Wedge-shaped) داشتند. خودروهایی مثل لامبورگینی کونتاش، لوتوس اسپریت و فراری F40 ماحصل همین دوره بودند؛ حتی برخی از کانسپت‌های متعددی مثل پینین‌فارینا مادولو که در همین سبک طی این دوره طراحی شدند، بین عجیب ترین خودروهای کانسپت تاریخ جا گرفتند.

شباهت‌ها به Cybertruck 

رنا فرمیگائو، پدربزرگ پیکاپ تسلا سایبرتراکرنا فرمیگائو، پدربزرگ پیکاپ تسلا سایبرتراک

شباهت‌هایی می‌توان بین طراحی رنا فرمیگائو و تسلا سایبرتراک پیدا کرد که شاید جای تعجب داشته باشند. به‌عنوان مثال، کاپوت و شیشه جلو فرمیگائو در یک خط بدون شیب یا انحنای خاصی که آن‌ها را از هم جدا کند قرار گرفته‌اند. همین ویژگی در جلو سایبرتراک هم دیده می‌شود؛ جایی که راس بدنه این پیکاپ برقی با خطی صاف به نوک کاپوت وصل شده است. این همان خودروهای مثلثی‌شکل دهه ۶۰ تا ۸۰ میلادی را به یاد می‌آورد که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد.

پیکاپ برقی Cybertruckپیکاپ برقی Cybertruck

قوس چرخ‌ها هم در هر دو پیکاپ به یکدیگر شباهت دارد و نه به شکل منحنی، بلکه به‌صورت چندضلعی طراحی شده است. البته این‌ها تنها خودروهایی نیستند که طراحی قوس چرخ‌هایشان به این صورت بوده و چنین المان در خودروهای دهه ۸۰ میلادی رایجی بود. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، سایبرتراک و فرمیگائو نه تنها از نظر شکل و شمایل کلی، بلکه در برخی از المان‌های جزئی هم شبیه به همدیگرند.

ویژگی‌های جالب فرمیگائو

رنا فرمیگائو، پدربزرگ پیکاپ تسلا سایبرتراکرنا فرمیگائو، پدربزرگ پیکاپ تسلا سایبرتراک

جالب است بدانید فرمیگائو، پدربزرگ پیکاپ تسلا سایبرتراک به‌جز طراحی منحصر به فرد نمای بیرونی، کابینی مجهزتر از فولکس واگن بیتل آن زمان داشت. در فضای داخلی این پیکاپ المان‌هایی مثل صندلی‌های چرمی با ظاهر اسپرت و غربیلک فرمان سه‌پر شبیه به خودروهای رالی به چشم می‌خوردند. موتور ۱٫۶ لیتری ۵۸ اسب بخاری آن هم که از بیتل گرفته شده بود، به‌خاطر وزن خیلی پایین ۷۵۶ کیلوگرمی خودرو بهتر از حد انتظار عمل می‌کرد.

فرمیگائو صرفاً یک ساخته نمایشی نبود و در عمل هم توانایی‌های قابل توجهی داشت؛ مثلاً این‌که می‌توانست حداکثر ۶۵۰ کیلوگرم بار را حمل کند و فضای اتاق بار آن به ۷۰۷ لیتر می‌رسید. مشخص نیست که این خودرو در چه زمینه‌ای به کار گرفته می‌شد یا این‌که دقیقاً چند دستگاه از آن ساخته شد. در هر صورت، حالا که تسلا سایبرتراک در صنعت خودرو سر و صدای زیادی به پا کرده، این‌که یک پیکاپ جمع و جور ناشناخته ده‌ها سال قبل ایده آن را عملی کرده بود جالب به نظر می‌رسد.

پس از بارها تاخیر و همچنین حواشی فراوان، اواخر سال گذشته میلادی اولین دستگاه‌ها از پیکاپ برقی تسلا سایبرتراک تحویل داده شد. طی چند وقت اخیر شاهد ویدیو نمایش بدنه ضدگلوله سایبرتراک، تست یدک کشی سایبرتراک و درگ تسلا سایبرتراک و فورد رپتور R بوده‌ایم. حتی اعلام شد که در قالب یک پکیج، سایبرتراک به قایق تبدیل می‌شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها