طرز تهیه خورش سیب آلبالو

طرز تهیه خورش سیب آلبالو, خورشت سیب آلبالو دامغانی , طرز تهیه خورش سیب آلبالو با مرغ , خورش سیب و البالو مجلسی , خورش سیب و آلبالو اصفهان

خورش سیب آلبالو یکی از انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ است که طعمی متفاوت دارد این غذای پر طرفدار خیلی راحت درست می‌شود و برای پذیرایی و مهمانی‌ها بسیار مناسب است، خورش سیب و آلبالو را می‌توانید با توجه به ذائقه خودتان با طعم‌های مختلف درست کنید‌. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه خورش سیب آلبالو در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد مورد نیازمیزان مواد
گوشت خورشتی۴۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
نمکبه مقدار لازم
زردچوبه۱ قاشق چای خوری
فلفل سیاهنصف قاشق چای خوری
آلبالو۲۰۰ گرم
شکر۱ تا ۲ قاشق غذا خوری
سیب ترش۴ عدد
آلبالو تازه برای تزئین۲ تا ۳ عدد
نعنا و ریحان و شوید تازه برای تزئینبه مقدار لازم
برنجبه تعداد نفرات، هر نفر ۱ پیمانه
زعفران دم‌کرده غلیظ برای تزئین برنجبه مقدار لازم

طرز تهیه خورش سیب آلبالو

مرحله ۱: خرد کردن و تفت دادن پیاز

ابتدا پیاز را پوست بگیرید، بشورید، به شکل نگینی و ریز یا خلالی و باریک خرد کنید بعد در یک تابه مقداری روغن بریزید، تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود سپس پیازها را داخل تابه بریزید و با آن تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند‌.

مرحله ۲: اضافه کردن ادویه‌ها و تفت دادن آن‌ها

بعد مقداری زردچوبه روی پیازها بریزید، کمی تفت دهید تا زردچوبه رنگ باز کند و پیازها طلایی رنگ شوند، سپس مقداری فلفل سیاه را با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان اضافه کنید، کمی تفت دهید تا عطر آن پخش شود، تقریبا ۱ دقیقه ادویه‌ها را تفت دهید.

مرحله ۳: تفت دادن گوشت و اضافه کردن آب به مواد

سپس گوشت خورشتی را در تابه بریزید، با پیازها تفت دهید تا رنگ گوشت‌ها تغییر کند و همه قسمت‌های آن‌ها کاملاً سرخ شود، بعد از این که گوشت خورشتی سرخ شد روی مواد مقداری آب بریزید در تابه را ببندید و اجازه دهید تا گوشت‌ها روی حرارت ملایم بپزند.

مرحله ۴: جدا کردن هسته آلبالوها و اضافه کردن شکر به آن‌ها

در این فاصله آلبالوها را تمیز بشورید، ساقه‌های آن را جدا کنید به آرامی هسته‌های داخل آن را هم بیرون بیاورید تا شکل و ظاهر آلبالوها خراب نشود سپس آلبالوها را داخل یک ظرف بریزید، مقداری شکر به آلبالوها اضافه کنید، شکر را با آلبالوها خوب مخلوط کنید.

مرحله ۵: مخلوط کردن شکر و آلبالو و آب انداختن آلبالو

با توجه به میزان ترش بودن آلبالوها می‌توانید از مقدار کمتر یا بیشتری شکر استفاده کنید، ریختن شکر روی آلبالوها باعث می‌شود که آلبالوها آب بیندازند و این آب موجب خوش رنگ‌تر شدن خورش می‌شود، شکر را با آلبالوها مخلوط کنید و ظرف آن را کنار بگذارید.

مرحله ۶: شستن و خرد کردن سیب‌ها

سپس سیب‌ها را پوست بگیرید، هسته‌های آن را جدا کنید، سیب‌ها را به شکل مکعبی و در اندازه‌های کوچک خرد کنید سعی کنید همه برش‌های سیب هم اندازه و هم شکل باشند تا خورش جذاب‌‌تر شود، بعد از آن سیب‌های خرد شده را داخل یک ظرف بریزید.

مرحله ۷: ذوب کردن کره، اضافه کردن شکر و سیب به آن و تفت دادن سیب‌ها

مقداری کره را داخل یک تابه بریزید تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا کره ذوب شود سپس مقداری شکر را به تابه اضافه کنید، سیب‌های خرد شده را هم در تابه بریزید، بعد سیب‌ها را با کره و شکر تفت دهید تا رنگ آن‌ها کمی تغییر کند و طلایی شود.

مرحله ۸: جدا کردن آب آلبالو و مخلوط کردن آلبالوها با سیب‌ها

بعد از این که آلبالوها خوب آب انداختند آب آن‌ها را جدا کنید و کنار بگذارید سپس آلبالوها را داخل ظرفی که سیب‌ها را تفت دادید بریزید، آلبالوها را با سیب‌ها کمی تفت دهید تا رنگ، عطر و طعم آن‌ها به خورد سیب‌ها برود، سیب و آلبالوها باید خوب با هم مخلوط شوند.

مرحله ۹: اضافه کردن آلبالوها و سیب‌ها به گوشت و مخلوط کردن با آن

آلبالو و سیب‌ها را با هم تقریباً به مدت ۲ تا ۳ دقیقه تفت دهید تا مخلوط به دست آمده خوش رنگ شود بعد آلبالو و سیب را به ظرف گوشت که خوب پخته شده و آب آن جمع شده است اضافه کنید، بعد با آن خوب مخلوط کنید تا عطر و طعم آن‌ها با هم ترکیب شود.

مرحله ۱۰: بستن در ظرف و پختن خورش

بعد دوباره در ظرف را ببندید، اجازه دهید تا خورش روی حرارت ملایم کاملاً بپزد و جا بیفتد، این خورش طعمی ملس دارد، لازم نیست که به آن آب لیمو یا رب گوجه فرنگی اضافه کنید همینطور برای رنگ دادن به خورش لازم به استفاده از زعفران نیست.

مرحله ۱۱: برداشتن خورش از روی حرارت

خورش به خاطر وجود آلبالو در آن بسیار خوش رنگ و خوش طعم است بعد از این که خورش کامل جا افتاد، طوری که همه مواد با هم خوب پخته شدند ظرف خورش را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا در دمای محیط کمی از حرارت اولیه آن کم شود.

مرحله ۱۲: تزئین کردن خورش سیب آلبالو

سپس خورشت سیب و آلبالو را داخل یک ظرف مناسب بریزید، بعد از آن خورش را با مقداری آلبالو تازه و چند برگ ریحان، نعنا و شوید تزئین کنید، سپس برنج را هم که همزمان با پخت خورش آماده کرده‌اید و خوب دم کشیده است داخل یک ظرف مناسب بریزید.

مرحله ۱۳: سرو کردن خورش سیب آلبالو

بعد روی برنج را با مقداری زعفران دم کرده غلیظ تزئین کنید، برای تزئین برنج و خورش سیب آلبالو طبق سلیقه خودتان عمل کنید سپس خورش سیب آلبالو را به عنوان یک غذای خوش طعم و پرطرفدار برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با برنج زعفرانی، سالاد، ترشی، انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.