وعده داده شد که تنها دو درصد از خودروها به کشور وارد شوند؟

دسامبر 29, 2023 0 نظر 30

تعداد خودروهای وارد شده به کشور فقط دو درصد وعده‌ها بود!

تعداد خودروهای وارد شده به کشور یکی از موضوعات مهم و حساس در صنعت خودروسازی و بازار خودرو است. اما اخیراً اعلام شده است که تنها دو درصد از وعده‌های واردات خودروها به کشور برآورده شده است. این امر نشان دهنده‌ی چالش‌هایی است که در مسیر واردات خودروها وجود دارد و نیازمند بررسی دقیق و جدی می‌باشد.

یکی از دلایل اصلی عدم برآورده شدن وعده‌های واردات خودروها می‌تواند شیوه‌ی اداره واردات و محدودیت‌های موجود در این زمینه باشد. همچنین مشکلات مربوط به تحویل خودروها و مسائل مربوط به گمرک و کنترل کیفیت نیز می‌تواند عامل دیگری برای عدم برآورده شدن وعده‌ها باشد.

این وضعیت نشان می‌دهد که نیازمند اصلاحات جدی در حوزه واردات خودروها وجود دارد تا بتوان به بهبود عملکرد در این زمینه دست یافت. اصلاحاتی که بتوانند بر روند واردات خودروها تأثیر مثبتی داشته باشند و بتوانند خودروهای مورد نیاز با کیفیت و قیمت مناسب را به بازار مصرف کشور عرضه کنند.

۰۸ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۲۳

با وجود وعده مسئولان مبنی بر واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تا تابستان امسال، آمارها نشان می‌دهند تعداد خودروهای وارد شده به کشور فقط دو درصد این میزان بوده است.

ماه‌هاست که از تصویب آزادسازی واردات خودروهای خارجی توسط مسئولان می‌گذرد. در این ماه‌ها، مسئولان وعده‌های رنگارنگی درباره واردات خودرو دادند و مدعی بودند که با ورود خودروهای وارداتی به نیاز بازار پاسخ می‌گویند؛ از واردات خودروهای اقتصادی برای عموم مردم گرفته تا ورود تعداد زیادی خودرو به کشور، از جمله وعده‌هایی بودند که شاید در ابتدا ما را کمی به بهبود وضعیت بازار خوش‌بین کردند. اما اکنون در تازه‌ترین اخبار خودرو می‌بینیم که هیچ‌یک از وعده‌های مسئولان درباره واردات خودرو محقق نشده است.

یکی از مهم‌ترین وعده‌های دولت و وزارت صمت، ورود ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی خارجی تا تابستان امسال بود. مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت نیز گفته بود از خردادماه ۱۴۰۲ به بعد، انبوهی از خودروهای خارجی وارد کشور خواهند شد. دولت در اسفند سال گذشته، پیش فروش خودروهای وارداتی را آغاز کرد و حدود ۳۴ هزار نفر با شرط بلوکه کردن مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی، ثبت نام کردند. بعدا حدود چهار هزار نفر انصراف دادند و تقریبا ۳۰ هزار نفر در صف خرید خودروهای وارداتی باقی ماندند.

خودروهای وارد شده به کشور

وعده‌های مسئولان درباره تعداد خودروهای وارد شده به کشور، روز به روز آب رفت. در حالی که در ابتدا گفته می‌شد قرار است ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تا تابستان امسال روانه بازار ایران شود، رئیس سازمان توسعه تجارت در مهرماه امسال گفت از نظر وزارت صمت تا پایان امسال حداقل واردات ۶۰ هزار دستگاه خودرو امکان‌پذیر است. دو ماه بعد و در آذرماه ۱۴۰۲، مهدی ضیغمی اظهار کرد تا پایان امسال ظرفیت واردات ۴۰ هزار دستگاه خودرو به‌شرط تامین ارز از سوی بانک مرکزی، وجود دارد. علی‌آبادی، وزیر صمت دولت سیزدهم نیز پس از نشستن روی صندلی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد تا پایان سال ۱۴۰۲ قصد داریم ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی برقی وارد کشور کنیم.

آمار ناامیدکننده از تعداد خودروهای وارد شده به کشور

اما اکنون می‌بینیم که هیچ‌یک از این وعده‌های زیبا به واقعیت تبدیل نشده‌اند. بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی گمرک، از زمان آزادسازی واردات خودرو تاکنون، فقط ۴۳۸۶ دستگاه خودرو خارجی به‌صورت قطعی وارد کشور شده است. این یعنی فقط دو درصد از وعده واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تحقق یافته است. خودروهای وارد شده به کشور دارای ارزش ۸۶ میلیون و ۴۷۸ هزار دلار بوده‌اند و اعداد و ارقام، فاصله بسیار زیادی با وعده‌های دولت و وزارت صمت داشته‌اند.

آن‌طور که به‌نظر می‌رسد و مسئولان مربوطه اظهار نظر می‌کنند، ظاهرا مشکل اصلی واردات قطره‌چکانی خودروهای خارجی به ایران، مساله تامین ارز است. تخصیص ارز به یک بازه زمانی سه تا چهار ماهه نیاز دارد و بانک مرکزی باید در این راستا همکاری لازم را داشته باشد. با این وجود ظاهرا کمبود ارز، مشکل جدی در روند واردات خودرو ایجاد کرده است. از سوی دیگر، پس از واگذار شدن صندلی وزارت صمت به علی‌آبادی، تغییراتی در سیاست‌های این وزارتخانه به‌وجود آمد. اکنون دولت و به‌خصوص وزارت صمت، تاکید زیادی روی واردات خودروهای برقی دارند و این مساله باعث شده مسیر واردات خودرو منحرف شود. علی‌آبادی حتی از تامین ارز واردات خودروهای برقی خبر داده و به‌نظر می‌رسد دولت در حال حاضر تمام تمرکز و اولویت خود را روی واردات این دسته از خودروها گذاشته است.

در هر صورت درست است که خودروهای وارداتی با قیمت‌های نجومی خود، دردی را از بازار خودرو ایران دوا نمی‌کنند، اما در حال حاضر بسیاری از متقاضیان و ثبت نام کنندگان این خودروها در صف انتظار قرار دارند و در بلاتکلیفی به سر می‌برند. بنابراین لازم است که هر چه زودتر تکلیف این دسته از مشتریان روشن شود و مسئولان و شرکت‌های واردکننده، سرعت بیشتری به روند واردات خودرو ببخشند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها