یادگاری از علی نصیریان در سنگلج: من هنرمندم نه بازیگر، کارگردان یا نویسنده نمایشنامه!

مارس 12, 2024 0 نظر 17

علی نصیریان، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، در یک آیین نکوداشت خود اظهار داشت که او در واقع فقط بازیگر بوده و نمایشنامه‌نویس یا کارگردان نبوده است. وی به اهمیت مدیریت فرهنگی در تئاتر اشاره کرد و از تبدیل تئاتر تهران به یک موزه تئاتر جلوگیری کرد. او به توسعه فرهنگی با مدیریت خوب تأکید کرد و از اقتباس از قصه‌های ایرانی برای نمایشنامه ها خواست. نصیریان به واجب بودن آگاهی از ساختار یک نمایشنامه و ارکان مهم آن برای هنرجویان اشاره کرد و همچنین اهمیت اقتباس در تئاتر و فیلم را بیان کرد. او همچنین به دغدغه تئاتر ملی توسط هنرمندان و استادان تئاتر اشاره کرد و به اهمیت شورای هنر و بنیاد تئاتر ملی ایران اشاره کرد. در مراسم حضور پیشکسوتان تئاتر، سینما و تلویزیون نیز دیده شد.

۱۱:۱۶علی نصیریان بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون گفت: نمایشنامه‌نویس نبودم و نیستمادعایی هم ندارم؛ کارگردان هم نبودم؛ من در اصل بازیگرم.
به گزارش ایرنا، علی نصیریان دیروز دوشنبه –۲۱ اسفند– در آیین نکوداشت خود در تالارسنگلج اظهار داشت: تکرار و تجدید این نوع دیدارها خیلی ارزشمند است، به ویژه درمحلی که پر از خاطره، یابود و یادگار است. ما در اینجا سال‌ها از حدود سال ۱۳۴۲ یا۱۳۴۳ که همچنان در حال ساخت بود، رفت و آمد داشتیم و از سال ۱۳۴۴ تا ۱۳۵۶ دراینجا زندگی و کار کردیم و این محل، تالار و دیدار شما دوستان و یاران قدیم و جدیدخیلی برای من مطلوب است و ممنونم از این دعوتی که از من شد که به اینجا برایخدمت شما بیایم.
«آنچه که در اینجا فراموش می شود روی آن تکیه کرده و نگاه داشته باشیم، مدیریتفرهنگی است؛مدیرانی که کارهایشان جنبه های اداری دارد و می خواهند اداره وسازمان‌دهی کنند؛ از لحاظ مالی و سازمانی امکانات دست و بالی بازتر دارند و مدیریتفرهنگی مانند مدیریت یک اداره معمولی نیست. مدیریت فرهنگی بسیار کار ظریف،دقیق و حساب شده‌ای باید باشد»
اداره تئاتر را کارگاه نمایش کنید
نصیریان گفت: ما هر وقت در آن دوره‌ها قبل از انقلاب به شهرستان به دیدار بچه‌ها وتئاتر می رفتیم مدیر و رئیس اداره ای که در آنجا بود بستگی داشت که تا چه حددوستدار هنر و فرهنگ است. این که انس و الفت دارد یا این که ضد فرهنگ و هنراست. بعضی جاها ضد و در خلاف جهت و در برخی جاها با هنرمندان همراه بودند وهمکاری می‌کردند و مدیریت با دقت و با ظرافتی داشتند کارها خیلی بهتر و جلوتربودند.
وی با تاکید بر توسعه فرهنگی با مدیریت خوب گفت: مدیریت فرهنگی، یک واقعیت وخیلی مهم است. حتی من به مدیریت شما توجه می‌دهم. وقتی دوست دار تئاترهستید کمک می کنید.

تئاتر تهران را موزه کنید
پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در خصوص دستور وزیر فرهنگ مبنی بر بازسازیاداره تئاتر و تبدیل آن به موزه تئاتر گفت: به جای این که موزه تئاتر شود آن را کارگاهنمایش کنید. سه، چهار سالن کارگاهی دارد. به جوانان مجال دهید کار کنند و خود رابروز بدهند. این که موزه کنید به چه درد می خورد. تئاتر تهران را موزه کنید که بهتراست.
وی افزود: در آنجا، چهار، پنج صحنه داشتیم که متعلق به والی، جوانمرد، گرامیان، منو رشیدی بود. اینجا را بازسازی کنید. استحکام و ساخت و ساز آن را درست کنید. چوندر آن موقع در خصوص استحکامش تردید بود. آنجا را کارگاه کنید تا جوانان خود رابروز دهند.
نصیریان گفت: تئاتر تهران ریشه تاریخی دارد و گراند هتل بوده است. به نظرم، ادارهتئاتر بهترین کارش این است که تبدیل به کارگاه های نمایش برای جوانان شود. استعدادهای خوبی داریم که بیایند در آنجا کار کنند. زمانی که ما در آنجا بودیم هشدارمی دادند که ساختمان محکم نیست.

نمایشنامه ایرانی کار کنید
وی تاکید کرد: کسانی که می‌خواهند نمایشنامه بنویسند از پیشینه کار نمایش ایرانیآگاه بشوند. نمایش ایرانی را ما شروع کردیم. جوانمرد، والی و سرکیسیان، از سال۱۳۳۴ روی نمایشنامه ایرانی آمدیم. در کارگاهی که در خانه سرکیسیان بودیم یاد میگرفتیم، نتوانستیم نمایشنامه جنوب را اجرا کنیم و به وسیله افراد باسوادی مانندجهان‌بیگلو و جلال آل احمد به ما توصیه کردند که نمایشنامه ایرانی کار کنید و به سراغجیجک علیشاه رفتیم و دیدیم با تفکر و استیلی که داریم جور درنمی آید.
نصیریان افزود: گفتند از قصه‌های ایرانی استفاده و از آنها اقتباس کنید. یکی ازچیزهایی که آقای مودبیان تاکید دارند اقتباس در تئاتر و فیلم است که نمونه بارز وروشن آن در تئاتر معلم مرده خور عباس جوانمرد است که از هدایت اقتباس کرده بودیا ناصر تقوایی در ناخدا خورشید از داشتن و نداشتن همینگوی این فیلم را ساخت. اینفیلم را پریشب در موزه سینما دیدم و اصلا باور نمی شود که این از یک داستان خارجیاقتباس شده است. این قدر خوب بومی کرده که اقتباس خیلی مهم است. ما از قصههای هدایت شروع کردیم.

نمایشنامه نویس نبودم، ادعایی هم ندارم
وی گفت: من نمایشنامه نویس نبودم، ادعایی هم ندارم و نیستم و آنچه که نوشتمدستمایه هایی برای کارهای خودم بود و چون نمایشنامه نداشتیم و مجبور می شدمبنویسم. من در اصل بازیگر بودم. کارگردان هم نبودم. کارگردانی تئاتر هم که انجام میدادم به عنوان سردسته بودم. یعنی کسی که کار را راه می اندازد؛ نه من درسکارگردانی خوانده بودم و نه آن را بلد بودم. اینها را بچه ها باید بدانند و باید گفته شود.
نصیریان ادامه داد: به بچه هایی که می خواهید تئاتر ایرانی بگویید باید گفته شود چهکسانی به میدان آمدند چه تم هایی آوردند. مثلا مرگ یزگرد یک کار بی نظیر و استثناییبود. یکی از کارهایی که در این کلاس باید می کردید تجزیه و تحلیل این نمایشنامه بودکه چقدر ساختار آن زیباست. اجزای ساختار یک نمایشنامه را باید بچه ها بفهمند.
وی گفت: هنرجویان باید بدانند تم، شخصیت، درگیری ها، موضع و زبان چیست. زباندر تئاتر یکی از ارکان بسیار مهم است و بچه ها باید آگاه به اینها شوند. یعنی باید سابقهکار را بدانند و بعد به میدان بیایند.
«وقتی کار معلم را تمرین کردیم و ساختیم می‌ترسیدیم آن را اجرا کنیم. برای این کهکسی باور نمی کرد و می گفتند شور می شود در تئاتر دو نفر بنشینند یک ساعت با همحرف بزنند؟ چون آنچه که ما آن را اکشن می خوانیم با آنها فرق داشت، اکشن آنهادرونی بوده است. یعنی دعوا و درگیری آنها در درونشان اتفاق می افتد»

استاد نصیریان و همه هنرمندان تئاتر همواره دغدغه تئاتر ملی دارند
محمدحسین ایمانی خوشخو نیز در این مراسم گفت: همه شما اساتید و استادنصیریان در راس، از آن موقع تا الان دغدغه تئاتر ملی داشتیم. شورای هنر از شوراهایاقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی است که مصوبات آن حکم قانون دارد.
وی افزود: با توجه به توضیحات بنیاد تئاتر ملی ایران، مصوب شد که شبیه بنیاد فارابیاست و بنا به قول وزیر (فرهنگ و ارشاد اسلامی) برای اجرای پروژه‌های کلان ملیبودجه قابل توجهی در اختیار آن قرار دارد. هیات امنایی با بودجه خاص فقط برایحمایت از بنیاد در اختیار خواهد داشت.
ایمانی خوشخو گفت: خاطرات خوب شما و استاد از همان تئاترهای ملی است و اینشناسنامه تئاتر ملی ماست که چراغ آن را روشن نگاه داشته‌اند و ما پیگیری می‌کنیم تااساسنامه بنیاد نوشته شود و آن را مدیریت می کنیم.
این مراسم با حضور رضا بابک، ایرج راد، اصغر همت، فطب‌الدین صادقی، مجیدافشار، هادی مرزبان و جمعی دیگر از پیشکسوتان تئاتر، سینما و تلویزیون برگزار شد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها