انتقاد مدیر سینمایی: همه از سینمای مستقل سود میبرند؟
مدیرکل نظارت برعرضه و نمایش سازمان سینمایی، روحالله سهرابی، با واکنش به ادعاهای مطرح شده درباره سینمای مستقل در ایران، به نکاتی مهم اشاره کرد. او از تعریف سینمای مستقل توسط برخی افراد واکنش نشان داد و ادعا کرد که بودجههایی که از سفارتخانهها و واسطهها برای ساخت فیلمها دریافت میشود، اصطلاحاً “مستقل” نیستند. سهرابی به اهمیت اثرهای واقعاً مستقل و دارای کیفیت قابل قبول اشاره کرد و بیان کرد که برخی آثار پولشان را از منابعی شفاف و مشکوک دریافت کردهاند.
او افزود که تاکید بر حذف مجوزها، به خصوص مجوز ساخت و نمایش، هدف اصلی تولید آثار بدون استعلام منشأ پولهای مشکوک و آلوده است و این امر محقق نخواهد شد. سهرابی نیز بیان کرد که سینمای مستقل باید بدون وابستگی به هیچ گروه یا جریانی باشد و واضح کرد که بعضی آثار مستقل واقعی از خطوط وطندوستی و شرف عبور نکردهاند.
در نهایت، او تاکید کرد که سینمای مستقل بدون وابستگی به دولت و حاکمیت باید عمل کند و از تعهدات و تضمیناتی که امضا شده، پایبندی به آنها ضروری است. به طور کلی، سهرابی در یادداشت خود به اهمیت ایجاد آثار سینمایی واقعاً مستقل و بدون وابستگی به منابع مشکوک اشاره کرد و بر اهمیت حفظ استقلال و کیفیت در صنعت سینما تأکید داشت.
۱۷:۳۵مدیرکل نظارت برعرضه و نمایش سازمان سینمایی به ادعاهای مطرح شده در خصوص سینمای مستقل در ایران واکنش نشان داد.به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی، روحالله سهرابی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی در واکنش به ادعاهای مطرح شده در خصوص سینمای مستقل در ایران یادداشتی را منتشر کرد.متن یادداشت مدیرکل نظارت برعرضه و نمایش سازمان سینمایی بدین شرح است:«تعریف برخی دوستان از سینمای مستقل چیست؟ منظورشان احیاناً فیلمهایی نیست که بودجهاش را سفارتخانهها و واسطهها در قالب به اصطلاح «fund» و به بهانههای مختلف در اختیار تهیهکنندگان و فیلمسازان قرار میدهند؟! چراکه هر چه سوابق درخواستها و تقاضاها را مرور کردم با اثر مستقلی که واقعاً مستقل و دارای سطح کیفی قابل قبول بوده باشد اما موفق به دریافت مجوز نشده باشد مواجه نشدم. الا آن دسته آثاری که منشأ پولشان ناپیدا و طبق شواهد و قرائن مشکوک است. سینمای مستقل سینمایی مهم و شناسنامهدار در همه دنیاست اما یکبار بنشینیم و با مصادیق و مثال درباره صحت و سقم این ادعا در ایران، صحبت کنیم تا ببینیم همین امسال چه تعداد فیلم با عنوان و پوسته سینمای مستقل تولید شدند؛ حال آنکه هزینه تولیدشان را از خارج و از جریانهایی کاملاً خاص و در راستای اهدافی کاملاً مشخص دریافت کردند و از قضا مطلقاً، مستقل نبودند.گویا امروز گرفتن بودجه دولتی شائبه مستقلنبودن و وابستهبودن را با خود دارد درحالی که دریافت پولهای کلان از دولتهای دیگر بویژه کشورهایی که هر آدم با اندکی هوش متوجه اهداف و برنامههایشان میشود مستقل بودن را تداعی میکند! به نظر میرسد تاکید برخی دوستان بر حذف مجوزها علیالخصوص مجوز ساخت و نمایش ناظر به همین مساله و در راستای هدف بلندمدت تولید آثار بدون استعلام منشأ پولهای مشکوک و آلوده است که البته محقق نخواهد شد. ناگفته نگذریم دستاندرکاران آثاری که قدم در چنین مسیری مینهند در درازمدت چیزهای بزرگتر و قیمتی تری را از دست خواهند داد. و در پایان توضیح این واضحات خالی از لطف نیست؛ سینمای مستقل سینمایی ست بدون وابستگی به هیچ گروه، جریان، جبهه و تفکری! کلاه خودتان را قاضی کنید و ببینید چه تعداد از آثاری که با عنوان «مستقل» از آنها یاد میشود سفارتخانهها و دبیرخانه جشنوارهها و دفاتر تولید و پخش پوششی خارج کشور را گز نکردهاند و از خطوط وطندوستی و شرف عبور نکردهاند؟! حال یکی برای توجیه لاطائلات خود به درجه اجتهاد میرسد و به فقه و اصول چنگ میاندازد و تفسیر به رأی میکند غافل از اینکه دهها تعهد و تضمین امضا شده را زیرپا گذاشته و دیگری با بهرهمندی از مواهب پیدا و پنهان دولتی، با ژست اپوزیسیونی خود را مبرا از وابستگی به دولت و حاکمیت نشان میدهد.»
- نقدی متفاوت بر بدلکاری: خالق فیلم
- مسئله آسیب دیدگی دختر سعید راد برای ما هنوز مبهم است، درمان همچنان ادامه دارد
- نمایش «آتش سبز» در شهر پاریس: یک تجربه فراموش نشدنی
- تازههای جذاب برای علاقهمندان به سینما؛ رونق رو به رشد سعید راد
- «تمساح قاتل» با قیمت ٧ میلیارد تومان، به فروش رفت!
- آوای ابرها: حکایت کودکان بیحقوق غزه
- نوروزی پرفروش؛ فروش ۷۶ میلیارد تومانی در تاسوعای این نوروز
- کمدیها؛ رکورد بینظیر سینمای ایران با ۲۸ میلیون تماشاگر در ۲۳ سالگی
- کجایند مدیران سینمایی؟! آرزوی سلامتی برای ستاره سینما؛ سعید راد
- نمایش آنلاین فیلم “جنگل پرتقال” اثر فانشو