صادرات مونتاژ خودروها، بیشتر از واردات مستقیم ارز، از ایران به کشورهای خارجی!
مونتاژ خودرو در ایران بیشتر از واردات مستقیم ارز از کشور خارج میکند!
صنعت خودروسازی در ایران به عنوان یکی از مهمترین صنایع کشور شناخته میشود و این صنعت از منابع بسیار زیادی بهره میبرد. یکی از روشهای تأمین قطعات خودرو در ایران، مونتاژ خودرو در داخل کشور است. این روش به شرکتهای خودروسازی کمک میکند تا از ارز خارجی صرفهجویی کنند و به دسترسی آسانتر به قطعات خودرو دست یابند.
با این روش، بخش قابل توجهی از محصولات خودروسازی در داخل کشور تولید میشود و از واردات مستقیم ارز به کشور خارجی کاسته میشود. علاوه بر این، این روش توانایی ایجاد اشتغال بیشتری نیز دارد و به توسعه صنعت داخلی کمک میکند.
بنابراین، مونتاژ خودرو در ایران نقش مهمی در تحقق اهداف اقتصادی و صنعتی کشور دارد و به عنوان یک روش اقتصادی موثر برای کشور محسوب میشود.
آمارها نشان میدهند مونتاژ خودرو در ایران بیشتر از واردات مستقیم ارز از کشور خارج میکند. در ادامه میزان ارزبری مونتاژ خودروهای چینی در ایران را بررسی خواهیم کرد.
بررسیها حاکی از آن است میزان ارزی که برای تولید خودروهای مونتاژی در ایران مصرف میشود از واردات آنها بیشتر است؛ به گونهای که با ارز مورد نیاز برای مونتاژ این خودروهای چینی میتوان خودروهای خارجی با کیفیت و ایمنتر را به کشور وارد کرد. در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت نیوز میزان ارزبری مونتاژ خودروهای چینی در ایران را بررسی خواهیم کرد.
میزان ارزبری مونتاژ خودرو در ایران
در حالی واردات خودرو از برندهای محبوب خارجی به کندی انجام میشود که خودروسازان بخش خصوصی با ارز زیادی خودروهای چینی را مونتاژ و به بازار عرضه میکنند. در سال ۱۴۰۱ میزان مونتاژ خودروهای چینی بیش از ۷۰ درصد رشد پیدا کرد که نشان میدهد بخش زیادی از منابع ارزی برای مونتاژ خودروهای چینی اختصاص پیدا کرده است. این در حالی است که با این میزان ارز امکان واردات خودروهای ژاپنی و کرهای با کیفیتتر و ایمنتر نیز وجود داشت.
نام خودرو | ارزبری (دلار به ازای هر دستگاه) |
هایما X7 | ۱۹ هزار و ۲۲۸ دلار |
هایما S8 توربو | ۱۶ هزار و ۸۶۵ دلار |
لاماری | ۱۵ هزار و ۴۷۰ دلار |
فردا T5 | ۱۵ هزار و ۷ دلار |
ریسپکت | ۱۰ هزار دلار |
تیگو ۸ پرو | ۹ هزار و ۶۰۴ دلار |
تیگو T8 | ۹ هزار و ۴۲۱ دلار |
آریز ۵ | ۵ هزار و ۶۵۱ دلار |
جک جی ۴ | ۵ هزار و ۵۴۵ دلار |
ام وی ام ایکس ۲۲ | ۳ هزار و ۲۹۳ دلار |
در همین راستا معاون سازمان برنامه و بودجه اخیرا اعلام کرد واردات خودرو در اولویت ارزی دولت قرار نگرفته است. این در حالی است که خودروسازان مونتاژکار برای مونتاژ خودروهای چینی ارز کلانی را دریافت میکنند. به طور کلی آمارها از تخصیص ارز کلان توسط دولت برای بخش خودرو حکایت دارند، اما سهم مونتاژکاران بسیار زیاد بوده و برای واردات سهم ناچیزی در نظر گرفته شده است.
همچینن آمارهای گمرک نشان میدهند قطعات خودرو در رتبه پنجم اقلام عمده وارداتی قرار دارند. در واقع ارزی که برای تولید هر خودرو مونتاژی اختصاص پیدا میکند با ارز ضروری برای واردات خودرو اختلاف زیادی ندارد. ضمن اینکه اختصاص ارز واردات به خودروسازان مونتاژکار نشان میدهد در سال آینده نیز واردات خودرو روند کندی خواهد داشت.
- تانک حواله ایرانی با ارزش ۴٫۵ میلیارد تومان
- لوکانو ۸؛ انتخاب بی نظیر چری برای بازار اتومبیل ایران
- لوکانو ۷؛ کراس اوور خیره کننده با مشخصات تکنیکی برجسته، آماده ورود به بازار ایران
- لوکانو، لوکس و شیک، قرار است به ایران بیاید!
- امسال فقط ۲۰۰ هزار خودرو وارد کشور شدند!
- ورود محموله جدید از سوزوکی گرند ویتارا به گمرک + فیلم
- تانک ۳۰۰؛ آمادهی انبرد جهانی از چین به جانبازان وارداتی
- قیمت جذاب خودرو وارداتی هوندا وزل ۲۰۲۳ در ایران به رسمیت شناخته شد
- نیسان ایکس-ترا: عضو جدید خانواده خودروهای جذاب جانبازان + مشخصات فنی
- بیاموسپیس معرفی میکند: سدان کوپه نتا GT، نسل جدید خودروهای گروه بهمن به ایران راه پیدا میکند! (به همراه عکس و ویژگیها)