آیا قیمت خودروها تا شب عید افزایش می‌یابد؟ پیش بینی وضعیت بازار خودرو ایران

ژانویه 30, 2024 0 نظر 24

با وجود وضعیت اقتصادی نامطمئن و نوسانات قیمتی در بازار خودروهای ایران، پیش بینی وضعیت آینده تا شب عید از اهمیت بالایی برخوردار است. افزایش قیمت ها در بازار خودرو ایران از سال گذشته آغاز شده و تاکنون ادامه داشته است. این افزایش قیمت ها ناشی از مشکلاتی همچون افزایش نرخ ارز، تحریم های اقتصادی و کاهش تولید خودروهای داخلی می باشد.

با توجه به این موارد مشکل‌زا، پیش بینی وضعیت بازار خودرو تا شب عید امری حیاتی و حساس است. افزایش قیمت ها در صورت ادامه، ممکن است برای مصرف کنندگان مشکل‌زا باشد و بازار خودرو را به وضعیت نامطمئنی بیاندازد.

به همین دلیل، نیاز به بررسی دقیق و انجام پیش بینی های صحیح توسط نهادهای مربوطه احساس می شود تا بتوان از پیش از وقوع وقایع برای کاهش تاثیرات منفی بر بازار خودرو جلوگیری کرد. در نهایت، امیدواریم که با اقدامات مناسب، وضعیت بازار خودرو ایران به سمت بهبود و استحکام حرکت کند.

۱۰ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۵۳

کارشناسان وضعیت بازار خودرو ایران در طول چند ماه آینده را چگونه می‌دانند؟ خودرو بخریم یا این‌که منتظر ارزان شدن خودرو بمانیم؟

وضعیت بازار خودرو به یکی از دغدغه‌های جدید این روزهای مردم تبدیل شده است. بازار خودرو ایران که پس از تورم‌های شدید سال گذشته در وضعیت بحرانی قرار گرفته بود، از اوایل امسال با روند کاهشی همراه شده بود تا این‌که در یکی دو ماه گذشته در وضعیت نسبتا مطلوبی به سر می‌برد و اکثر خودروها به بازه قیمتی دست‌یافتنی برای مردم رسیده بودند. اما این وضعیت پایدار نبود و قیمت خودروها در یک ماه گذشته با افزایش ۲۰ درصدی مواجه شده‌اند. وجود چنین شرایطی سبب شده تا کارشناسان این حوزه در خصوص روند تغییرات قیمت تا قبل از عید و بعد از آن نظریات خود را بیان کنند. در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت نیوز به بررسی آخرین وضعیت بازار خودرو می‌پردازیم.

یک کارشناس بازار خودرو در این خصوص بیان کرد تا ۲ ماه گذشته شرایط مساعدی برای خرید خودرو در بازار ایران وجود داشت که آن را مدیون کاهش قیمت‌ها از ابتدای سال ۱۴۰۲ بودیم؛ تا این‌که از دو ماه پیش زمزمه‌های وجود تورم سبب افزایش ۲۰ درصدی قیمت خودروها در بازار شد. این کارشناس بیان کرد که تفاوت چندانی بین بازار خودرو قبل و بعد عید وجود نخواهد داشت، شور آن‌که تورم شدیدی پیش بیاید.

لازم به ذکر است که بخش قابل توجهی از کاهش قیمت خودرو در اوایل سال ۱۴۰۲ مدیون طرح‌های دولت برای تامین نیازهای این بازار بود که مردم با امید بستن به واردات محصولات خارجی، از خرید خودروهای داخلی و مونتاژی صرف نظر کرده بودند. اما با در حاشیه رفتن این طرح‌ها، باز هم شاهد دلال‌بازی در بازار خودرو هستیم.

فیروز نادری، یکی از کارشناسان بازار خودرو در مصاحبه جدید خود اعلام کرد که اکثر خودروها در طی یک ماه گذشته ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند؛ به‌گونه‌ای که قیمت پژو ۲۰۷ با افزایش ۱۱۰ میلیون تومانی از ۶۲۰ میلیون به ۷۳۰ میلیون تومان رسید و پژو پارس که تا پیش از این ۵۰۰ میلیون قیمت داشت، در بازار برچسب قیمتی ۶۰۰ میلیون تومانی گرفته است.

وضعیت بازار خودرو ایران

نادری در ادامه سخنان خود افزود در یک ماه گذشته به‌طور میانگین شاهد افزایش ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومانی برای خودروهای داخلی و ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومانی برای محصولات مونتاژی بوده‌ایم.

وی در خصوص پیش بینی وضعیت بازار خودرو ایران تا شب عید هم نظریات خود را بدین شرح بیان کرد که با توجه به افزایش میزان تولیدات داخلی، قیمت خودرو باید کاهش پیدا کند؛ اما سدی به‌نام تورم مانع آن می‌شود. نرخ دلار روز به روز در حال رشد است و همین موضوع تولید بیشتر خودروسازان داخلی را به حاشیه برده است. در نتیجه برهم‌کنش این دو موضوع، قیمت خودرو در چند روز اخیر ثابت مانده است. به‌گفته فیروزی اگر نرخ دلار به قیمت ۵۰ هزار تومان برگردد، قیمت خودرو هم با کاهش ۱۰ درصدی همراه خواهد شد.

این کارشناس خودرو در خصوص صحبت‌های اخیر وزیر صمت مبنی بر به ثبات رسیدن بازار خودرو در نتیجه عرضه بیشتر محصولات هم بیان کرد که تنها مشکل بازار کمبود خودرو نیست که با عرضه بیشتر قیمت‌ها کنترل شود. فیروزی علت افزایش قیمت‌های اخیر را روند صعودی نرخ ارز دانست و توضیح داد تا زمانی که نرخ ارز کاهشی نشود، بازار به تعادل نمی‌رسد. تورم نرخ ارز سبب شده تا مردم به خرید خودرو علاقه نشان دهند؛ حتی آنان که به خودرو نیاز ندارند. چرا که مردم می‌دانند با افزایش نرخ دلار، قیمت خودرو هم افزایش پیدا می‌کند و آن‌ها می‌توانند محصولی را که خریداری کرده‌اند، گران‌تر بفروشند.

با توجه به وضعیت بازار خودرو ایران، چه زمانی ماشین بخریم؟

در ادامه مصاحبه، فیروزی به زمان مناسب خرید خودرو اشاره کرد و توضیح داد که تا دو ماه پیش زمان مناسبی برای خرید خودرو وجود داشت؛ از اوایل سال ۱۴۰۲ شاهد سیر کاهشی قیمت خودرو بودیم تا این‌که در دو ماه گذاشته نمودار قیمت خودرو به پایین‌ترین حد آن در سال جاری رسیده بود. اما زمزمه‌های تورم، این شیب نزولی نمودار را به صعودی تبدیل کرد تا این‌که اکنون شاهد افزایش ۲۰ درصدی قیمت خودرو هستیم. به‌نظر نمی‌رسد که بازار الان تا قبل از عید دست‌خوش تغییری شود و همین قیمت‌ها برای بعد از عید هم وجود خواهند داشت، شور آن‌که شاهد تورم شدید باشیم.

وضعیت بازار خودرو ایرانوضعیت بازار خودرو ایران

البته افزایش قیمت خودرو به‌غیر از نرخ ارز به موارد دیگری هم ربط پیدا می‌کند؛ اگر اخبار خودرو را در گجت نیوز دنبال کرده باشید، اطلاع دارید که هنوز هم رویکرد وزارت صمت برای کنترل وضعیت بازار خودرو ایران مشخص نیست. فرآیند واردات و پلاک‌گذاری خودروهای موجود در گمرک به کندترین حالت خود در جریان است و از سوی دیگر کمیت خودروهای وارد شده، جواب‌گوی بازار تشنه این روزهای ایران نیست. طرح‌هایی نظیر فروش مازاد ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو توسط ایران خودرو و سایپا هم پس از تصویب، اجرایی نشده‌اند و کنار گذاشتن قیمت‌گذاری دستوری برای یک کالای انحصاری نظیر خودرو سبب شده تا وضعیت بازار خودرو ایران در این روزها همچون مدت مشابه در سال گذشته ملتهب باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها