افتتاح اولین مرکز تست تصادف خودرو با استانداردهای یوروانکپ اروپا در غرب آسیا در ایران در سال آینده

فوریه 14, 2024 0 نظر 30

اولین مرکز تست تصادف خودرو غرب آسیا با استانداردهای یوروانکپ اروپا سال آینده در ایران افتتاح می‌شود

با توجه به افزایش روزافزون تعداد خودروهای روی جاده ها و نیز اهمیت بهداشت و ایمنی عمومی، افتتاح اولین مرکز تست تصادف خودرو با استانداردهای یوروانکپ اروپا در غرب آسیا در ایران، اقدامی مهم و حیاتی به شمار می‌رود. این مرکز تست تصادف با استفاده از تجهیزات پیشرفته و تیم متخصص، به ارائه خدماتی با کیفیت بسیار بالا در زمینه تست و ارزیابی ایمنی و سلامت خودروها می‌پردازد.

استفاده از استانداردهای یوروانکپ اروپا تضمین کننده این است که خودروها با شرایط تصادف و تست‌های تصادفی مختلف، از جمله تست‌های سرعت بالا، تست‌های تصادف جانبی و تست‌های مربوط به محافظت از عابران برخوردار باشند. این مرکز تست تصادف علاوه بر ارائه خدمات به شرکت‌های خودروسازی، به افراد علاقه‌مند نیز امکان می‌دهد تا خودروهای خود را تحت تست‌های ایمنی و تصادف قرار دهند تا از سلامت و ایمنی خودروی خود اطمینان حاصل کنند.

به امید افتتاح این مرکز تست تصادفی و ایمنی خودروها و بهبود استانداردهای ایمنی در صنعت خودروسازی ایران.

۲۵ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۵۰

افتتاح مرکز تست تصادف خودرو در ایران در اوایل سال ۱۴۰۳ انجام خواهد شد، ساخت این مرکز چه مزایایی دارد و استاندارهای این مرکز چگونه است؟

تست تصادف خودرو یک فرآیند بسیار مهم در تعیین استانداردهای ایمنی یک خودرو است. خودروسازان برای آنکه بتوانند مجوز ساخت برای یک خودرو را دریافت کنند؛ باید استانداردهای تصادف آن خودرو را به تایید سازمان بازرسی و استاندارد برسانند. افتتاح مرکز تست تصادف خودرو در ایران گامی در این زمینه است که سبب کاهش هزینه خودروسازان می‌شود. تا پیش از این خودروسازان داخلی مجبور بودند برای انجام تست تصادف، خودروهای خود را به دیگر نقاط جهان به ویژه اروپا ارسال کنند و هزینه‌های زیادی بابت این تست پرداخت کنند، اما با اتمام و افتتاح این پروژه در نیمه اول سال ۱۴۰۳، اولین مرکز تست تصادف خودروهای داخلی عملیاتی می‌شود.

افتتاح مرکز تست تصادف خودرو

مطابق آخرین اخبار خودرو در گجت‌ نیوز، پروژه افتتاح مرکز تست تصادف خودرو در طول یکسال گذشته پیشرفت خوبی داشته و به نظر می‌رسد تا چند ماه آینده شاهد بهره‌برداری از آن باشیم. این پروژه بزرگ‌ترین پروژه تست تصادف در غرب آسیا است.

با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و استفاده از متخصصین این حوزه سبب شده تا شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران برای اولین بار بتواند مرکزی را در دست افتتاح داشته باشد که مانع خروج ارز به صورت گسترده شود. مهم‌ترین دستاورد این طرح کاهش چششویر هزینه‌های تست تصادف برای خودروهای تولید داخل خواهد بود.

یکی از تجهییزات پیشرفته که در این مراکز به کار می‌رود، آدمک‌هایی هستند که با استفاده از آن‌ها میزان آسیب‌ در انواع تصادف نظیر برخورد وسیله نقلیه به راننده، مسافر یا عابر پیاده، دوچرخه سواران و حتی رانندگان و سرنشینان موتور سیکلت را ارزیابی می‌کنند.

هزینه تهیه هریک از این آدمک‌ها به دلیل استفاده از سنسورهای مختلف که وزن، ابعاد و مفصل‌های انسان را شبیه‌سازی می‌کنند بسیار بالا است. این آدمک‌ها که با نام دامی نیز خوانده می‌شوند از جنس کامپوزیت و فلزات مختلف هستند که ممکن است در هر شبیه‌سازی تصادف خسارت‌های بسیاری به ان‌ها متحمل شود. به نظر می‌رسد تکنولوژی ساخت این آدمک‌ها همچنان در دسترس نباشد و احتمالا دامی‌های تست تصادف به کشور وارد شوند.

افتتاح مرکز تست تصادف خودروافتتاح مرکز تست تصادف خودرو

افتتاح اولین مرکز تست تصادف خودرو در ایران، مطابق استاندارهای اروپا

امیر مهدی شجاعی فرد، کارشناس مسئول مرکز تست تصادف شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در خصوص افتتاح مرکز تست تصادف خودرو در ایران گفت که این پروژه اولین مرکز تست تصادف خودرو در غرب آسیا و بزرگ‌ترین آن در خاورمیانه است؛ فرآیند توسعه این پروژه مطابق با آخرین استانداردهای یوروانکپ اروپا بوده که ظرفیت انجام آزمون‌های کرش تست در ایران و کشورهای همسایه را دارد.

شجاعی فرد در ادامه سخنان خود با اشاره به پیشرفت ۵۰ تا ۶۰ درصدی در توسعه و تکمیل تجهیزات این طرح گفت که با اتمام و بهره‌برداری از این پروژه در سال آینده، می‌توان از این مرکز برای تست خودروهای داخلی استفاده کرد و دیگر نیازی به ارسال خودروها به خارج کشور برای انجام تست تصادف نیست.

کارشناس مرکز تست تصادف شرکت بازرسی کیفیت در ادامه سخنان خود اظهار کرد که تمام تست‌های مورد نیاز در این مرکز تست تصادف مطابق با استانداردهای یوروانکپ اروپا طراحی شده و قابلیت اجرا دارند. در واقع طیف وسیعی از سوانح رانندگی برای شبیه‌سازی تصادفات واقعی که در رایج‌ترین انواع تصادفات از جمله برخورد از جلو، برخورد از عقب، برخورد جانبی، خروج از جاده و برخورد عابر پیاده می‌شود در این مرکز قابل انجام است، توسعه و بهره‌برداری از چنین مرکزی علاوه‌بر کاهش هزینه‌های تست تصادف برای خودروسازان داخلی، سبب کاهش خروج ارز از کشور خواهد شد.

شجاعی فرد در خصوص فعالیت این پروژه بیان کرد که با افتتاح مرکز تست تصادف خودروها در ایران قرار است با استفاده از آدمک‌های مصنوعی و خودروهای واقعی، تصادف یک خودرو با موانع داینامیک و استاتیک را شبیه‌سازی کنیم. بعد از هر تست با انجام تجزیه و تحلیل نتایج، ضریب ایمنی خودروها مشخص می‌شود که هم اکنون معیار مقایسه خودروهای مختلف تعداد ستاره‌های ایمنی کسب شده توسط آن‌ها است.

در ادامه سخنان  مسول مرکز تست تصادف شرکت ISQI  به هزینه بالای تامین آدمک‌های مرکز تست تصادف اشاره کرد و اظهار داشت که هزینه خرید هر یک از این آدمک‌های شبیه‌ساز، ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار دلار خواهد بود. با توجه به نوع تست نیاز است یک یا چندین دام در هر خودرو قرار بگیرند تا شبیه‌سازی تصادف واقعی در محیط آزمایشگاهی انجام شود.

شجاعی فرد علت قیمت بسیار بالای این آدمک‌ها را نوع خاص جنس بدنه و سنسورهای به کار رفته در ساختار آن‌ها دانست و گفت که این آدمک‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا بدن انسان را از نظر وزن، ابعاد و مفصل شبیه‌سازی کنند تا بتوانیم میزان دقیق آسیب به سرنشیتان خودرو یا عابرین را اندازه‌گیری کنیم.

در پایان سخنان این کارشناس به بیان مزایای این طرح برای خودروسازان پرداخت و گفت که افتتاح مرکز تست تصادف خودرو در ایران سبب کاهش چششویر هزینه‌های خودروسازان خواهد شد، زیرا شرکت‌های تولید کننده خودرو مجبورند برای هر تست خودرو، رقمی در حدود ۵۰ هزار دلار پرداخت کنند. علاوه‌بر این هزینه، در کشورهای اروپایی مبلغی نیز جهت اسقاط خودرو، از خودروساز گرفته می‌شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها