طرز تهیه پیتزا کالزونه مرغ

طرز تهیه پیتزا کالزونه مرغ, دستور پخت پیتزا کالزونه مرغ

پیتزا کالزونه مرغ یکی از انواع پیتزاهای خوشمزه، جذاب، پرطرفدار و لذیذ است که به روش‌های مختلف با مواد اولیه متنوعی درست می‌شود این پیتزای خوش طعم و را می‌توانید خیلی راحت درست کنید و از آن برای پذیرایی و مهمانی‌ها استفاده کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه پیتزا کالزونه مرغ در ادامه با سایت آموزشی فان شو همراه باشید.

مواد مورد نیازمیزان مواد
سینه مرغ بزرگ۲/۱ سینه کامل
قارچ۸ تا ۱۰ عدد
فلفل دلمه رنگی سبز و قرمزنصف یک عدد از هر کدام
پیاز درشت۱ عدد
سیر درشت۲ حبه
خامه۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم
خمیر هزارلا۱ بسته
پنیر پیتزا۱۵۰ گرم
زرده تخم مرغ۱ عدد
سیب زمینی ( اختیاری)۱ عدد
زعفران دم‌کرده غلیظبه مقدار مناسب
نمک و زرد چوبه۲/۱ قاشق چای خوری از هر کدام
پولبیبر و فلفل سیاه۲/۱ قاشق چای خوری از هر کدام
آویشن۲/۱ قاشق چای خوری
سس کچاپ یا گوجه فرنگی برای تزئینبه مقدار دلخواه
آویشن برای تزئینبه مقدار مناسب

طرز تهیه پیتزا کالزونه مرغ

مرحله ۱: شستن و برش زدن سینه مرغ

ابتدا سینه مرغ را تمیز بشورید، خشک کنید، در اندازه‌های کوچک برش بزنید و کنار بگذارید، با سلیقه خودتان می‌توانید از ران مرغ یا فیله مرغ هم برای درست کردن پیتزا استفاده کنید فقط سعی کنید برش‌های مرغ هم اندازه و نازک باشند که خوب بپزند.

مرحله ۲: خرد کردن و تفت دادن پیازها

بعد پیاز را پوست بگیرید، تمیز بشورید، به شکل کاملاً ریز و نگینی خرد کنید، سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید، تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود، سپس پیازها را داخل تابه بریزید و با روغن داغ تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند.

مرحله ۳: اضافه کردن مرغ‌ها در تابه و سرخ کردن آن‌ها

سپس برش‌های مرغ را داخل تابه بریزید و همراه با پیازها تفت دهید تا همه قسمت‌های آن‌ها کاملاً سرخ شود، بعد از این که یک طرف مرغ‌ها سرخ شد آنها را برگردانید تا طرف دیگر آنها هم کاملاً تفت داده شود، رنگ آن‌ها را تغییر کند و طلایی رنگ و کاملا مغز پخت شوند.

مرحله ۴: اضافه کردن سیرهای خرد شده به مواد و تفت دادن آن‌ها

بعد از آن چند حبه سیر را پوست بگیرید، بشورید و با فشار چاقو روی آنها، سیرها را کاملا له و خرد کنید، یا این که سیرها را با رنده ریز رنده کنید، سپس سیرهای خرد شده را داخل تابه بریزید، با بقیه مواد تفت دهید تا عطر سیرها پخش شود و به خورد مرغ‌ها برود.

مرحله ۵: اضافه کردن ادویه‌ها و تفت دادن آن‌ها

هنگام تفت دادن سیرها دقت کنید که مدام آنها را هم بزنید تا داخل تابه نسوزند بعد از آن ادویه‌ها را که شامل نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، پولبیبر و پودر آویشن است به مقدار مناسب و به دلخواه خودتان به مواد داخل تابه اضافه کنید و تفت دهید تا عطر ادویه‌ها پخش شود.

مرحله ۶: استفاده از ادویه‌ها با مقدار مناسب و تفت دادن آن‌ها

در این مرحله به دلخواه خودتان می‌توانید از ادویه‌های دیگر هم استفاده کنید یا مقدار این ادویه‌ها را کم و زیاد کنید و داخل تابه بریزید و تقریبا به مدت یک دقیقه آن‌ها را با گوشت مرغ تفت دهید تا رنگ زردچوبه باز شود و عطر ادویه‌ها خوب پخش شود.

مرحله ۷: خرد کردن قارچ‌ها، اضافه کردن به مواد داخل تابه و تفت دادن آنها

سپس قارچ‌ها را که از قبل تمیز شسته‌اید، خشک کرده‌اید و زردگی‌های آنها را گرفته‌اید، به شکل حلقه‌ای برش بزنید، داخل تابه بریزید و با بقیه مواد تفت دهید تا آب آنها جمع و با همه مواد خوب مخلوط شود، بعد فلفل دلمه‌ها که تمیز شسته‌اید را خشک کنید.

مرحله ۸: خرد کردن فلفل دلمه‌های رنگی

فلفل دلمه‌ها را در اندازه‌های کوچک به شکل نگینی و ریز خرد کنید، بهتر است که از فلفل دلمه‌های با رنگ‌های مختلف مثل سبز و قرمز استفاده کنید تا ظاهر غذا جذاب‌تر شود اما اگر این رنگ‌ها در دسترس نبود می‌توانید فقط از یک رنگ فلفل دلمه استفاده کنید.

مرحله ۹: اضافه کردن و تفت دادن فلفل دلمه‌ها و خامه به مواد

سپس فلفل دلمه‌های خرد شده را داخل تابه بریزید و با بقیه مواد مخلوط کنید تا عطر و طعم فلفل دلمه‌ها به خورد مواد برود بعد از آن مقداری پنیر خامه‌ای یا خامه را به مواد اضافه کنید، هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند و طعم خامه به خورد مواد برود و آنها را مزه‌دار کند.

مرحله ۱۰: پوست گرفتن، خرد کردن و شستن سیب زمینی

سپس تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید بعد سیب زمینی‌ها را پوست بگیرید، سیب زمینی‌ها را در اندازه‌های کوچک به شکل نگینی و ریز خرد کنید، سپس سیب زمینی‌ها را تمیز بشورید داخل سبد بریزید تا آب اضافی آنها برود و خوب خشک شوند.

مرحله ۱۱: تفت دادن سیب زمینی‌ها در روغن داغ

بعد در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن داغ شود سپس سیب زمینی‌ها را داخل تابه بریزید و با روغن داغ تفت دهید تا طلایی رنگ شوند، سیب زمینی‌ها را در حین تفت دادن هم بزنید تا همه قسمت‌های آنها به یک اندازه سرخ شود.

مرحله ۱۲: اضافه کردن سیب زمینی‌های سرخ شده به مواد و ترکیب کردن با آن‌ها

بعد تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید سیب زمینی‌های سرخ شده را از داخل تابه بیرون بیاورید و به بقیه مواد داخل تابه دیگر اضافه کنید، هم بزنید و با هم مخلوط کنید تا همه مواد کاملاً با هم ترکیب شوند، استفاده از سیب زمینی سرخ شده به سلیقه خودتان بستگی دارد.

مرحله ۱۳: پهن کردن خمیر هزار لا و ریختن مواد پیتزا داخل آن

سپس خمیر هزارلا را که از قبل از فریزر بیرون آورده‌اید و یخ آن کاملاً باز شده است روی یک سطح صاف که روی آن کاغذ روغنی پهن کرده‌اید قرار دهید، با یک وردنه روی آن بکشید تا کاملاً باز شود بعد از آن روی یک قسمت خمیر مخلوط مواد پیتزا را بریزید و پخش کنید.

مرحله ۱۴: اضافه کردن پنیر پیتزا به مخلوط مواد پیتزا

بعد مقداری پنیر پیتزا را روی مخلوط مواد بریزید و پخش کنید، مقدار پنیر پیتزا بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد اما هرچه مقدار آن بیشتر باشد پیتزا کشدارتر و خوش طعم‌تر می‌شود ،پس بهتر است که از پنیر پیتزا به مقدار زیاد استفاده کنید و روی مواد بریزید.

مرحله ۱۵: برگرداندن طرف دیگر خمیر روی مواد‌ پیتزا و محکم کردن لبه‌های خمیر

سپس طرف دیگر خمیر را روی آن برگردانید سعی کنید که مواد پیتزا روی لبه‌های خمیر را نریزید، بعد از آن که خمیر را روی طرف دیگر آن برگردانید لبه‌های خمیر را به آرامی با انگشت به هم فشار دهید تا محکم شوند بعد با چنگال روی لبه‌های خمیر فشار دهید و آن‌ها را کاملا محکم کنید.

مرحله ۱۶: دم کردن زعفران

بعد از آن زعفران را داخل یک ظرف کوچک بریزید، کمی آب جوش به آن اضافه کنید، بگذارید تا زعفران دم بکشد و غلیظ شود، مقدار استفاده از زعفران بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد، ولی هرچقدر بیشتر باشد، رنگ، عطر و طعم غذا بهتر می‌شود.

مرحله ۱۷: هم زدن زرده تخم مرغ و اضافه کردن زعفران به آن

سپس یک تخم مرغ را بشکنید، زرده آن را جدا کنید و داخل یک ظرف بریزید با چنگال هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شود و بافت آن کاملا یک دست و صاف شود، سپس زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید، خوب هم بزنید تا کامل با هم مخلوط شوند.

مرحله ۱۸: رومال کردن خمیر پیتزا با مخلوط و ریختن کنجد روی آن

وقتی که رنگ، عطر و طعم زعفران به خورد زرده تخم مرغ رفت، سپس با یک برس یا فرچه مخلوط را روی خمیر پیتزا بمالید و سطح آن را کاملاً رومال کنید، بعد از آن مقداری کنجد روی خمیر پیتزا بپاشید مقدار کنجد بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد.

مرحله ۱۹: قرار دادن پیتزا داخل فر و تنظیم دمای فر

بعد به وسیله یک چاقوی برش یا پیتزا بر، روی خمیر چند خط با عمق کم، طوری که خمیر کاملاً پاره نشود ایجاد کنید، سپس سینی یا قالب را در فر که از یک ربع قبل کاملا گرم شده است، قرار دهید بعد دمای فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

مرحله ۲۰: پختن پیتزا در فر به مقدار مناسب

سپس اجازه دهید تا پیتزا کالزونه مرغ به مدت نیم ساعت در فر بپزد و سطح آن کاملاً طلایی رنگ شود، با توجه به این که میزان حرارت و دمای فرهای مختلف با هم فرق دارد در طول زمان پخت مراقب باشید که پیتزا نسوزد و خمیر آن خشک نشود.

مرحله ۲۱: بیرون آوردن پیتزا از فر و برش زدن آن

بعد از این که پیتزا خوب پخت و سطح آن طلایی رنگ شد، سینی پیتزا را از فر بیرون بیاورید و در دمای محیط قرار دهید تا کمی از حرارت اولیه آن کم و خنک شود، سپس با یک چاقوی تیز یا پیتزا بر، پیتزا کالزونه را در شکل و اندازه دلخواه برش بزنید.

مرحله ۲۲: چیدن پیتزا در ظرف مناسب و تزئین آن

سپس چند برش از پیتزا را داخل ظرف مناسب بچینید، به دلخواه و با سلیقه خودتان روی آن را با مقدار سس کچاپ یا گوجه فرنگی یا هر سس دیگری با توجه به ذائقه خودتان تزئین کنید، کمی هم پودر آویشن روی سس بپاشید، برای تزئین پیتزا طبق سلیقه خودتان عمل کنید. در آخر پیتزا کالزونه مرغ را به عنوان یک غذای خوش طعم و پرطرفدار برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با سس‌های مختلف، انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.