تولیدکنندگان خودروها تصمیم دارند با کاهش تعداد خودروهای عرضه شده، قیمت خودرو را تا شب عید افزایش دهند.

دسامبر 27, 2023 0 نظر 55

خودروسازان اخیراً اعلام کرده‌اند که به منظور محدود کردن عرضه خودروها، نیاز به افزایش قیمت دارند. این تصمیم در حالی اتخاذ شده که بازار خودرو در این ماه‌ها با نوسانات قیمتی زیادی روبرو بوده است. به گفته‌ی کارشناسان، افزایش قیمت‌ها به دلیل نوسانات در نرخ ارز و نیز کاهش تولید خودرو در کشور اتفاق افتاده است.

این تصمیم خودروسازان به شدت مورد انتقاد عموم قرار گرفته است؛ زیرا این اقدام منجر به افزایش هزینه‌ها برای مردم و کاهش توان خرید آنان خواهد شد. همچنین، این افزایش قیمت در شرایط اقتصادی نامطمئن و پس از یک دوره طولانی از شیوع ویروس کرونا، بسیار ناعادلانه به نظر می‌رسد. بسیاری از مردم از دولت خواسته‌اند تا اقداماتی را برای کنترل قیمت خودرو انجام دهد و از این افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند.

به همین دلیل، تصمیمات آینده خودروسازان و واکنش دولت و سازمان‌های نظارتی به افزایش قیمت خودروها مورد توجه بسیاری از افراد قرار خواهد گرفت.

خودروسازان داخلی با محدود کردن عرضه محصولات خود به بازار، باعث رشد قیمت خودرو شده‌اند و احتمالا افزایش قیمت‌ها تا شب عید ادامه خواهد داشت.

اگر پیگیر اخبار خودرو باشید، احتمالا می‌دانید که خودروسازان دولتی با عرضه قطره‌چکانی و بسیار محدود محصولات خود به بازار برای افزایش قیمت خودرو تلاش می‌کنند. در حالی که از اوایل سال بازار خودرو به ثبات نسبی رسیده بود، اما طی چند هفته اخیر با کاهش عرضه باعث رشد قیمت ۵ درصدی انواع مدل‌ها شده‌اند و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که با ادامه همین رویه، قیمت‌ها تا شب عید با رشد ۱۰ درصدی همراه خواهد بود.

افزایش قیمت ۵۰ میلیونی قیمت پژو پارس در بازار

خودروسازان با سیاست‌هایی که در پیش گرفته‌اند، باعث رشد قیمت‌ها در بازار شده و به اصطلاح بازار را شیرین کرده‌اند. به‌طور مثال عرضه دو خودرو پژو پارس معمولی و پژو پارس TU5 در بازار کم شده و همین مهم‌ترین علت افزایش قیمت این دو مدل بوده است. در حال حاضر پژو پارس معمولی از ۵۰۰ میلیون به محدوده ۵۵۰ میلیون تومانی رسیده و مدل TU5 آن هم با رشد ۵۰ میلیون تومانی اکنون با قیمت ۶۸۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

افزایش قیمت خودرو در بازار

در حالی که دلار افزایش قیمتی نداشته و حتی در مقاطعی افت هم کرده، اما شاهد رشد کاهش عرضه محصولات خودرویی به بازار هستیم. رویه‌ای که اگر ادامه پیدا کند، باعث رشد قیمت ۱۰ درصدی انواع مدل‌ها خواهد شد. درست برعکس اوایل سال که عرضه زیاد و تقاضا کم بود، اکنون تقاضا زیاد شده و عرضه کم.

افزایش تقاضا به‌خاطر عملیاتی نشدن واردات خودروهای کارکرده خارجی است. طرحی که اگر اجرا می‌شد، شاهد کاهش بیشتر قیمت محصولات داخلی بودیم. ولی امروزه حتی خودروهای نو خارجی هم در تعداد کم و با تأخیر فراوان وارد کشور می‌شوند که عملا هیچ منفعتی برای مصرف‌کنندگان نهایی ندارد. بعضا شاهد آن هستیم که خودروهای وارداتی هم با اختلاف قیمتی یک تا یک و نیم میلیاردی به بازار آزاد می‌رسند که این اصلا چیز خوبی نیست.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها