تولید خودروهای برقی با همکاری شرکت چانگان چینی، گام جدید سایپا به سوی فناوری پاک و پیشرفته

دسامبر 31, 2023 0 نظر 54

تولید خودروهای برقی سایپا با همکاری شرکت چینی چانگان

شرکت سایپا به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های خودروسازی در ایران، به دنبال گسترش فعالیت‌های خود در زمینه خودروهای برقی است. به منظور تحقق این هدف، سایپا توافقاتی را با شرکت خودروسازی چینی چانگان امضا کرده است تا به تولید خودروهای برقی بپردازد.

این همکاری که با همتای چینی صورت گرفته است، قراردادی است که شامل تبادل فناوری، توسعه محصول و تولید مشترک خودروهای برقی می‌شود. چانگان با تجربه بارز در زمینه خودروهای برقی و توسعه فناوری‌های پیشرفته، به سایپا کمک خواهد کرد تا به رقابت قدرتمندی در بازار خودروهای برقی دست یابد.

مزایای این همکاری شامل کاهش آلاینده‌ها، افزایش بهره وری انرژی و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی است. همچنین، این توافق به رشد اقتصادی و اشتغالزایی در کشور نیز کمک شایانی خواهد کرد. از این رو، تولید خودروهای برقی با همکاری چانگان یک گام مهم و موثر در جهت حفظ محیط زیست و توسعه پایدار است.

سایپا در راستای برنامه خود برای توسعه خودروهای هیبرید و برقی، با شرکت‌های دیگر همکاری می‌کند. یکی از این شرکا خودروساز مطرح چینی چانگان است.

گروه خودروسازی سایپا به‌عنوان یکی از دو خودروساز عمده داخلی کشور، در تلاش است تا هشوام با صنعت خودرو دنیا توسعه خودروهای برقی را دنبال کند. این شرکت پیش‌تر هم نمونه اولیه اطلس برقی را به نمایش گذاشته و هم از دیپال SL03 EV-R و چانگان ایدو EV460 به‌عنوان محصولات برقی وارداتی خود رونمایی کرده است. بر اساس جدیدترین اخبار خودرو، امیرحسین طیبی به‌عنوان مدیر مطالعات راهبردی گروه خودروسازی سایپا اخیراً به شرح چشم‌انداز سایپا در زمینه برقی‌سازی و همچنین همکاری با چانگان برای تولید خودروهای برقی پرداخت.

همکاری سایپا با چانگان برای تولید خودروهای برقی

همکاری سایپا با چانگان برای تولید خودروهای برقی

چانگان دیپال SL03 EV-R در نمایشگاه تحول صنعت خودرو ۱۴۰۲

امیرحسین طیبی، مدیر مطالعات راهبردی گروه خودروسازی سایپا این نکته را ذکر کرد که خودروسازان سراسر دنیا از خودروهای مبتنی بر سوخت فسیلی به سمت خودروهای تمام برقی و هیبرید حرکت کرده‌اند. به گفته او، سایپا هم تولید خودروهای برقی و هیبرید را دنبال می‌کند و قرار است با همکاری شرکت‌های دیگر از جمله خودروساز چینی چانگان اقدام به تولید خودرو برقی بر پایه پلتفرم‌های SP100 و SP0 کند.

طیبی اذعان داشت که صنعت خودرو برقی در ایران کماکان نوپا است و با فراهم‌سازی زیرساخت و سرمایه‌گذاری به سمت توسعه قدم برمی‌دارد. او بیان داشت که برای تولید و عرضه محصولات برقی در مقیاس گسترده به حمایت سیاست‌گذاران و شبکه بانکی نیازمندند. همچنین این‌که مشابه بقیه کشورها باید مکانیزمی جدید در این راستا در نظر گرفته شود.

مدیر مطالعات راهبردی گروه سایپا می‌گوید در پیروی از قانون مصوب هیئت وزیران مبنی بر کاهش ۵ درصدی مصرف سوخت محصولات، طی یک سال اخیر فناوری خود را توسعه داده‌اند و در بهینه‌سازی موتورها و همچنین طراحی موتورهای جدید قدم برداشته‌اند. با وجود این، او خاطرنشان می‌کند که سایپا برای کاهش مصرف سوخت و انتشار آلایندگی‌ها، تولید خودروهای هیبرید و برقی را هم در دستور کار قرار داده است.

همکاری سایپا با چانگان برای تولید خودروهای برقیهمکاری سایپا با چانگان برای تولید خودروهای برقی

چانگان ایدو EV460 در نمایشگاه تحول صنعت خودرو ۱۴۰۲

امیرحسین طیبی درباره تاریخچه خودروهای الکتریکی گفت که ساخت اولین خودرو الکتریکی به سال ۱۸۳۲ میلادی برمی‌گردد؛ ولی به دلایلی از جمله چالش تامین منبع انرژی و همچنین قیمت پایین سوخت فسیلی، این نوع از خودروها راه به جایی نبردند. همان‌طور که او اشاره کرده، در سال ۱۹۹۱ به‌لطف جنرال موتورز دوباره به الکتریکی‌سازی خودروها توجه شد و به دنبال آن بقیه خودروسازان نظیر تسلا و هوندا وارد این عرصه شدند.

او همچنین به برنامه‌ریزی خودروسازان بزرگ دنیا نظیر جنرال موتورز، فورد، فولکس واگن و تویوتا برای توسعه خودروهای برقی اشاره کرد. بنا به توضیحات امیرحسین طیبی، جنرال موتورز برای تولید بیشتر از ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو الکتریکی بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ برنامه دارد و فورد، خودروساز آمریکایی بزرگ دیگر فروش ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو الکتریکی تا سال ۲۰۲۶ را پیش‌بینی می‌کند. فولکس واگن الکتریکی‌سازی کامل محصولات خود تا سال ۲۰۳۳ را به‌عنوان چشم‌انداز در نظر گرفته و تویوتا هم به‌دنبال معرفی ۱۰ خودرو الکتریکی جدید تا سال ۲۰۲۶ است. طیبی همچنین از پیش‌بینی فروش حدود ۲۰۰ میلیون دستگاه خودرو الکتریکی در دنیا تا سال ۲۰۳۰ گفت.

مدیر مطالعات راهبردی سایپا، آلودگی محیط زیست، تغییر سبک زندگی، هزینه نگهداری پایین، استانداردهای ایمنی، بالا بودن متوسط مصرف سوخت ناوگان، آلودگی صوتی و لزوم قرارگیری در مسیر توسعه جهانی را برخی از عوامل حرکت کشورها به سمت خودروهای برقی برشمرده است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها