حراج خرید و فروش یک صفحه از قرآن ان باستانی در بازار لندن ایرانية

فوریه 24, 2024 0 نظر 22

متن فوق در مورد سرقت یک برگ از قرآن که خط کوفی بوده، از موزه ملی پارس (شیراز) در سال ۱۳۸۲ شمسی رخ داده است. مرتضی کریمی‌نیا، پژوهشگر نسخه‌های خطی و قرآنی، این برگ را در حراجی “پلاکاس” لندن شناسایی کرده است. هادی میرزایی، مدیر کل موزه‌ها وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اعلام کرده است که این موضوع یکی از مهمترین پرونده ها برای بازگرداندن میراث ایرانی محسوب می‌شود و این وزارتخانه در مراحل اثبات مالکیت برای استرداد آن ورق‌ها به ایران کمک خواهد کرد. او همچنین افزوده است که با همکاری نمایندگی ایران در پاریس و پیگیری‌های آقای کریمی‌نیا، ورق‌ها از حراجی کریستیز خارج شده‌اند. در حال حاضر، هویت دزدها که سارق مسلح بوده‌اند، هنوز مشخص نشده و مسئله به دادگاه مربوطه ارجاع شده است.

۹:۰۵مرتضی کریمی‌نیا پژوهشگر نسخه‌های خطی و قرآنی، از حراج یک برگ دیگر از قرآنسرقت‌شده از موزۀ ملی پارس (شیراز) در لندن خبر داد.
به گزارش ایسنا، این قرآن خط کوفی در فروردین ۱۳۸۲ شمسی از موزه ملی پارس درشیراز سرقت شد. ‌ مرتضی کریمی‌نیا، قرآن‌پژوه و مترجم و نسخه‌شناس مصاحف قرآن،که حدود دو دهه پیگیر این قرآن مسروقه بود و ورق‌های جداشدهٔ آن را تا کنون درموزه‌های لوور (پاریس)، لوور (ابوظبی)، متروپلیتن (نیویورک) و موزۀ هنر اسلامی(دوحه) و همچنین حراجی‌های ساتبیز، کریستیز و بُنهامز شناسایی کرده‌است، با انتشاراطلاعات تازه‌ای در فضای مجازی، از حراج یک برگ دیگر از قرآن دزدیده‌شده به شمارۀ۵۴۸ از موزۀ ملی پارس (شیراز) در حراجی «پلاکاس» لندن تا چند روز دیگر، درچهارشنبه ۲۸ فوریه ۲۰۲۴ (۹ اسفند ۱۴۰۲) خبر داده است. به گفته او، این برگ شمارۀ۹۳ از مجموع ۱۷۲ برگ نسخه بوده و حاوی آیات ۲۶ تا ۳۰ سورۀ انسان است.
کریمی‌نیا با اشاره به جست‌وجوها و پیگیری‌های که تا کنون برای شناسایی این قرآنخطی داشته، اظهار کرده است: وزارت میراث فرهنگی تاکنون هیچ قدمی برای دعوایحقوقی در این‌باره برنداشته است. امیدوارم این‌بار وزارت میراث فرهنگی و ادارۀحقوقی این وزارتخانه کاری برای حفظ و بازگرداندن این میراث ایرانی انجام دهند.

برگی از قرآن مسروقه از ایران که مرتضی کریمی‌نیا، نسخه‌شناس و قرآن‌پژوه، آن را درحراجی پلاکاس لندن شناسایی کرده است
هادی میرزایی، مدیرکل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستیدی‌ماه امسال به ایسنا از پیگیری‌های این وزارتخانه برای بازگرداندن نسخه‌هایشناسایی‌شده از این قرآن خبر داده و گفته بود: استرداد این قرآن یکی از مهم‌ترینپرونده‌ها به شمار می‌آید و در مرحله اثبات مالکیت برای استرداد ورق‌هایشناسایی‌شده به ایران هستیم.
او اظهار کرده بود: اوراقی از این قرآن که گفته شده یکی از قدیمی‌ترین قرآن‌های خطکوفی موجود در ایران است، از ایران خارج شده و در موزه لوور و حراجی کریستیزشناسایی شد. پس از پیگیری‌های آقای مرتضی کریمی‌نیا، محقق و پژوهشگرنسخه‌های قرآنی، و با هماهنگی نمایندگی ایران در پاریس، اوراقی از این قرآن از حراجیکریستیز خارج شد.
خانه حراج کریستیز پس از آنکه فروش ورق‌هایی از این قرآن را متوقف کرد، بهبی‌بی‌سی گفته بود «کمی قبل از به حراج گذاشتن این اثر گزارش‌هایی به کریستیزرسید و این حراجی به‌سرعت تصمیم گرفت حراج آن را به تعلیق درآورد تا تحقیقاتبیشتری درباره آن انجام دهد.»
مدیرکل موزه‌ها در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفته بود کهامیدوارند با اثبات مالکیت اوراق شناسایی‌شده در حراجی کریستیز، ورق‌های موجوددر موزه لوور را هم پس بگیرند.
برگ دیگری از قرآن مسروقه که در پلاکاس لندن به حراج گذاشته شده است
سرقت این قرآن خطی (کوفی) عصر روز چهارشنبه ۲۷ فروردین سال ۱۳۸۲ شمسی (۱۶آوریل ۲۰۰۳ میلادی)، در ساعات پایانی وقت اداری انجام شد. چهار سارق مسلح بالباس مبدل وارد موزۀ ملی پارس در شیراز شدند و با شکستن یکی از ویترین‌هایشیشه‌ای موزه، نسخه‌ای از قرآن به خط کوفی را از موزه به سرقت بردند. دربارهسرنوشت آن دزدها تا کنون خبری نشده است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها