حمله ی انفجاری روزنامه ایران به خودروهای وارداتی

فوریه 13, 2024 0 نظر 23

حمله شدید روزنامه ایران به خودروهای وارداتی

روزنامه ایران اخیراً به شدت از خودروهای وارداتی حمله نموده و آن‌ها را به شدت مورد انتقاد واقعی قرار داده است. این حمله شدید به خودروهای وارداتی ممکن است عوامل مختلفی داشته باشد که باید به آن‌ها توجه کرد. از جمله مسائلی که ممکن است نقطه نظر روزنامه ایران را تحت تأثیر قرار داده باشد، مشکلات اقتصادی کشور است که از آن جمله می‌توان به تورم، نوسانات ارزی، کاهش قیمت نفت و … اشاره کرد. این موارد باعث شده است که واردات کالاها، از جمله خودروها، به یکی از مشکلات بزرگ اقتصادی کشور تبدیل شود.

در همین راستا، بحران اقتصادی که باعث شده است قیمت خودروهای داخلی به شدت افزایش یابد، موجب شده تا مردم به سراغ خودروهای وارداتی بروند که قیمت آن‌ها کمتر از خودروهای داخلی است. این امر واکنش‌های منفی را در جامعه به دنبال داشته و روزنامه ایران نیز این وضعیت را به شدت مورد انتقاد قرار داده است. به طور کلی، حمله شدید این روزنامه به خودروهای وارداتی می‌تواند نشانه از توجه آن‌ها به مسائل اقتصادی و صنعت خودروسازی در کشور باشد.

۲۴ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۴۸

بررسی‌ها نشان می‌دهد در حوزه خودروهای وارداتی نظارت درستی وجود ندارد و سطح خدمات پس از فروش برخی از واردکنندگان بسیار ضعیف است.

افراد حقیقی و حقوقی طبق آیین‌نامه واردات خودروهای نو در صورتی می‌توانند فرایند ثبت سفارش واردات خودرو را انجام دهند که توانسته باشند تاییدیه تامین قطعات یدکی، ارائه خدمات پس از فروش و سایر ضوابط فنی را دریافت کرده باشند، اما این در حالی است که خدمات پس از فروش و میزان نمایندگی در شهرهای مختلف برخی از وارکنندگان در وضعیت نامناسبی قرار دارد. در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت نیوز این موضوع را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بحران خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی

روزنامه ایران نوشت، شرکت راساموتور خاورمیانه که به عنوان واردکننده محصولات GAC شناخته می‌شود فقط دارای ۲ نمایندگی در کشور است. همچنین شرکت  نامی خودرو از ۶ نمایندگی و دیار خودرو نیز فقط از ۵ نمایندگی در کل کشور بهره می‌برند. ضمن اینکه حتی برخی از شرکت‌ها نظیر معین خودرو نیز فاقد یک سایت اینترنتی مناسب هستند.

خودروهای وارداتی

در همین راستا در کنار واردات خودرو باید در خصوص خدمات پس از فروش نیز نظارت بیشتری انجام شود. برخی از مدیران این شرکت‌ها در خصوص خدمات پس از فروش خود توضیحاتی را ارائه می‌دهند که بسیار مبهم است. یکی از این شرکت‌ها اعلام کرد خودروهای خارجی مانند خودروهای ایرانی نیازمند تعمیرات نیستند و به همین دلیل با نمایندگی‌های محدود نیز می‌توان به مشتریان خدمت‌رسانی کرد.

این در حالی است که در آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو آمده هر فرد حقیقی یا حقوقی که به شکل مستقیم یا از طریق واسطه به فروش خودروهای نو ساخت داخل کشور یا وارداتی مشغل است، باید مجموعه خدمات تعمیرات، تامین و تعویض قطعات و پشتیبانی خدمات را برای یک بازه زمانی مشخص انجام دهد.

خودروهای وارداتیخودروهای وارداتی

ضمن اینکه شرکت‌های واردکننده از طریق ماده ۲۱ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو می‌توانند در شرایطی که قادر به ارائه خدمات پس از فروش نیستند، از سایر مجموعه‌ها کمک دریافت کنند و همچنین نمی‌توانند بدون ارائه گارانتی فرایند واردات خودرو را انجام دهند. البته در این بخش نیز ابهام‌هایی دیده می‌شود؛ زیرا شرکت سوم نیز در ارائه گارانتی مشکلاتی را برای مشتریان به وجود می‌آورد.

حسین رنجبر، یکی از فعالان بازار خودرو درباره خودروهای وارداتی عنوان کرد خودروهای خارجی نسبت به خودرهای ساخت داخل از کیفیت بهتری برخوردارند و در حال حاضر خودروهای خارجی با عمر بیش از ۱۵ سال نیز مورد خرید و فروش قرار می‌گیرند و هزینه آنها فقط بنزین، تعویض لاستیک، روغن و لنت است، اما خودروهای داخلی از موتور تا فرمان و سایر بخش‌ها با مشکل مواجه می‌شوند. از این رو گارانتی در خودروهای داخلی بیشتر حائز همیت است، اما برای خودروهای خارجی با ایجاد تعمیرگاه‌های کوچک و زنجیره‌ای می‌توان در سراسر کشور به مشتریان خدمت‌رسانی کرد.

رنجبر در ادامه افزود با توجه به اینکه مشتریان در بازار به خودروهای خارجی علاقه زیادی دارند، از این رو با وجود محدود بودن گارانتی نیز کماکان برای خودروهای وارداتی مشتری وجود خواهد داشت، اما این موضوع نباید باعث شود تا برخی شرکت‌های وارکننده از مشتریان سوءاستفاده کنند. این فعال بازار خودرو تاکید کرد برای ساماندهی بخش خدمات پس از فروش خودروهای خارجی باید سازمان حمایت به این بخش ورود کرده و از بی‌تعهدی واردکنندگان نسبت به خودروهای وارداتی جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: بازار سیاه خرید و فروش شماره ملی برای ثبت نام خودروهای وارداتی اعلام قیمت قطعی ۷ خودروی وارداتی جدید از تویوتا، نیسان، کیا و هیوندای

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها