طرز تهیه کیک یلدایی

طرز تهیه کیک یلدایی, کیک شب یلدا جدید , طرز تهیه کیک شب یلدا با فر , کیک هندوانه ساده , طرز تهیه کیک یلدایی با خامه , تزیین کیک شب یلدا خانگی , کیک شب یلدا خانگی بدون خامه , کاپ کیک یلدایی , کیک هندوانه ای بدون رنگ خوراکی

کیک یلدایی یکی از انواع کیک‌های خوشمزه و لذیذ است که بافتی سبک و لطیف دارد کیک یلدایی به روش‌های مختلف و خیلی راحت درست می‌شود برای تزئین این کیک خوش طعم فقط کافیست از رنگ‌های خوراکی استفاده کنید و کیک را به شکل دلخواه تزئین کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه کیک یلدایی در ادامه با سایت آموزشی فان شو همراه باشید.

مواد مورد نیازمیزان مواد
تخم مرغ۳ عدد
آب یا شیر۳/۲ لیوان
شکر۱ لیوان سر خالی
روغن مایعنصف لیوان
آرد۲ لیوان
بکینگ پودر۱ قاشق مربا خوری
وانیل۱ قاشق چای خوری
رنگ خوراکی ژله ای قرمز و سبزبه مقدار لازم
شکلات اشکی برای تزئینبه مقدار لازم
شکلات ذوب شده برای کنار کیکبه مقدار لازم

طرز تهیه کیک یلدایی

مرحله ۱: مخلوط کردن تخم مرغ و شکر و هم زدن آنها

ابتدا تخم مرغ‌ها را داخل یک ظرف بریزید با همزن برقی هم بزنید تا کاملا از حالت لختگی خارج شوند و بافت آن‌ها یک دست شود، تخم مرغ‌ها باید کمی پف کنند و حجیم شوند، بعد شکر را به تخم مرغ‌ها اضافه کنید، دوباره با همزن دستی هم بزنید تا با هم مخلوط شوند.

مرحله ۲: اضافه کردن شکر و مخلوط کردن با تخم مرغ‌ها

مخلوط تخم مرغ‌ها و شکر را تقریباً به مدت ۵ تا ۶ دقیقه با همزن دستی هم بزنید تا بافت مخلوط تشکیل شده کرم رنگ، یک دست، کش‌دار و حجیم شود، اگر از همزن برقی برای هم زدن تخم مرغ و شکر استفاده می‌کنید به مدت یک دقیقه هم بزنید کافیست.

مرحله ۳: اضافه کردن وانیل و مخلوط کردن با مواد

بعد از آن مقداری وانیل به مخلوط مواد اضافه کنید، با همزن دستی دوباره هم بزنید تا عطر وانیل در مواد پخش شود و بوی زهم تخم مرغ را بگیرد، سپس اطراف ظرف را با لیسک یا قاشق تمیز دورگیری کنید، دوباره هم بزنید تا همه مواد خوب با هم مخلوط شوند.

مرحله ۴: اضافه کردن شیر یا آب و مخلوط کردن با مواد

بعد از این که بافت مخلوط تشکیل شده کاملاً یکدست و حجیم شد، مقداری شیر که به دمای محیط رسیده است را به مخلوط اضافه کنید، هم بزنید تا با هم ترکیب و یکدست شوند، اگر شیر در دسترس نبود به جای شیر می‌توانید از آب استفاده کنید و به مخلوط اضافه کنید.

مرحله ۵: اضافه کردن روغن مایع و مخلوط کردن با مواد

بعد از آن مقداری روغن مایع به مواد اضافه کنید، به اندازه‌ای که با هم مخلوط شوند هم بزنید تا روغن به خورد مواد برود و بافت یک دستی تشکیل شود، لازم نیست خیلی زیاد هم بزنید، سپس آرد را در یک ظرف دیگر الک کنید تا بافت آن سبک و یکدست بشود.

مرحله ۶: اضافه کردن ترکیب آرد و بکینگ پودر به مخلوط

سپس مقداری بکینگ پودر به آرد اضافه کنید، هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب و یکدست شوند، بعد ترکیب آرد را کم کم در چند مرحله به مخلوط مواد اضافه کنید و با همزن دستی در یک جهت به آرامی هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط و یک دست شوند.

مرحله ۷: اضافه کردن رنگ خوراکی قرمز به قسمتی از مایه کیک

بعد از این که مخلوط مواد آماده شد، طوری که بافت آن یک دست و صاف شد مخلوط را داخل دو ظرف جداگانه به دو قسمت تقسیم کنید سپس به یک قسمت مقداری رنگ خوراکی ژله‌ای قرمز رنگ اضافه کنید، هم بزنید تا خوب با هم مخلوط و یک دست شوند.

مرحله ۸: تقسیم کردن مایه سفید رنگ کیک

اگر مقدار رنگ قرمز مخلوط کم بود چند قطره دیگر رنگ خوراکی اضافه کنید، هم بزنید تا رنگ مخلوط تشکیل شده کاملا یک دست و خوش رنگ شود، بعد مقداری از مایه سفید که در ظرف دیگری قرار دارد جدا کنید و در یک ظرف کوچک‌تر بریزید.

مرحله ۹: اضافه کردن رنگ خوراکی سبز به قسمتی از مایه کیک

به اندازه یک ملاقه و یک قاشق از مخلوط سفید رنگ را در ظرف کوچکتر بریزید و جدا کنید، سپس به قسمت بیشتر مخلوط سفید رنگ مقداری رنگ خوراکی ژله‌ای سبز رنگ اضافه کنید، هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند و بافت یک دستی تشکیل شود.

مرحله ۱۰: جدا کردن مایه کیک در رنگ‌های مختلف

به قسمت کمتر که در ظرف کوچک‌تری قرار دارد، لازم نیست هیچ رنگی اضافه کنید و باید به رنگ سفید باقی بماند بعد از این که همه مواد آماده شدند مخلوط مواد را که به رنگ قرمز، سبز و سفید درست شده‌اند در ظرف‌های جداگانه کنار بگذارید.

مرحله ۱۱: چرب کردن قالب و قرار دادن کاغذ روغنی در آن

بعد داخل تابه گرد با سایز و قطر ۲۶ تا ۲۷ سانتی‌متر را مقداری روغن بریزید، آن را با فرچه کاملا چرب کنید به طوری که کف قالب و دیواره‌های آن خوب چرب شود سپس یک کاغذ روغنی را در تابه قرار دهید به طوری که کامل کف آن را بپوشاند.

مرحله ۱۲: قرار دادن یک لایه دیگر کاغذ روغنی در تابه

بعد از آن روی کاغذ روغنی را هم با روغن مایع و فرچه چرب کنید، دوباره یک کاغذ روغنی دیگر روی آن قرار دهید، بعد روی کاغذ را هم چرب کنید استفاده از دو لایه کاغذ روغنی برای این است که رنگ سبز داخل تابه تیره نشود و کاملا خوش رنگ باقی بماند.

مرحله ۱۳: ریختن مایه‌های رنگی کیک در تابه

بعد از آن ابتدا داخل تابه مخلوط سبز رنگ را بریزید تا کم کم در تابه پخش و باز شود و کف آن را بپوشاند سپس درست در وسط مخلوط سبز رنگ که در تابه باز شده است مخلوط سفید رنگ را بریزید تا کم کم پخش شود و به شکل یک دایره باز شود.

مرحله ۱۴: ریختن مایه کیک قرمز در تابه

بعد از آن درست در وسط مخلوط سفید رنگ مخلوط قرمز رنگ را بریزید تا باز شود و در تابه پخش شود به این ترتیب هر سه رنگ به شکل دایره‌های هم مرکز با سایزهای متفاوت در تابه باز می‌شوند، سپس شعله پخش کن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا کاملا گرم شود.

مرحله ۱۵: قرار دادن تابه روی حرارت ملایم

سپس تابه روی شله پخش کن قرار دهید، در تابه را با دم کنی محکم ببندید اجازه دهید تا کیک به مدت ۴۰ دقیقه روی حرارت ملایم بپزد و آماده شود، دقت کنید در این فاصله در تابه را باز نکنید چون پف کیک از بین می‌رود بعد از آن با یک خلال دندان پخت کیک را تست کنید.

مرحله ۱۶: تست کردن میزان پخت کیک

بعد از ۴۰ دقیقه در تابه را بردارید یک خلال دندان را داخل کیک فرو کنید و بیرون بیاورید اگر از مایه کیک چیزی به آن نچسبیده بود یعنی کیک خوب پخته شده و آماده است در غیر این صورت اجازه دهید تا کیک چند دقیقه دیگر هم بپزد تا مغز پخت شود.

مرحله ۱۷: تنظیم دمای فر در صورت استفاده از فر

در صورتی که از فر برای پخت کیک استفاده می‌کنید، مایه کیک را در قالب بریزید، بعد قالب کیک را در فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید، دمای فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید، اجازه دهید تا کیک به مدت نیم ساعت در فر بپزد و آماده شود.

مرحله ۱۸: تنظیم دمای تستر در صورت استفاده از تستر

اگر برای پخت فر از تستر استفاده می‌کنید دمای آن را روی ۱۶۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید، زمان لازم برای پخت کیک در توستر ۲۵ دقیقه است، بعد از این که کیک آماده شد آن را از روی حرارت بردارید یا از داخل فر یا توستر خارج کنید و در دمای محیط قرار دهید.

مرحله ۱۹: برش زدن کیک و تزئین آن

سپس اجازه دهید تا کیک در دمای محیط حرارت اولیه خود را از دست بدهد و کم کم خنک شود بعد از آن با یک چاقوی تیز کیک را به شکل قارچ‌های هندوانه و مثلثی شکل در اندازه‌های دلخواه برش بزنید سپس روی هر قارچ هندوانه را با شکلات‌های اشکی تزئین کنید.

مرحله ۲۰: قرار دادن کیک در ظرف مناسب سرو

از شکلات‌های اشکی به جای دانه‌های هندوانه استفاده می‌شود شکلات‌ها را به شکلی روی هندوانه بچینید که شبیه دانه‌های هندوانه باشند بعد چند برش از کیک یلدا را داخل ظرف مناسب بچینید در کنار ظرف کیک می‌توانید از مقداری شکلات ذوب شده هم استفاده کنید. در آخر کیک یلدا را به عنوان یک دسر شیک و جذاب یا یک میان وعده خوش طعم و پرطرفدار برای پذیرایی و مهمانی‌های شب یلدا همراه با چای داغ انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.