فیلم‌های بیشتری در انتظار اکران نوروزی مانده‌اند

مارس 5, 2024 0 نظر 23

در سال ۱۴۰۲، با نزدیک شدن به پایان سال، سبد فیلم‌های در نوبت اکران هنوز هم سنگین است. بیش از ۲۰ فیلم پروانه نمایش در حالت انتظار برای اکران عمومی هستند، بجز فیلم‌هایی که به جشنواره فجر رسیده‌اند. اما تعداد بسیاری از فیلم‌ها هنوز هم پشت خط اکران مانده‌اند و در انتظار فرصت مناسب برای نمایش هستند.
اخیراً سامانه ثبت اطلاعات فیلم‌ها دوباره باز شده و اطلاعات دقیق‌تری از وضعیت هر فیلم انتظاری در دسترس است. بیش از ۲۳ فیلم دارای مجوز اما هنوز اکران نشده، از جمله فیلم‌هایی از حسین قاسمی جامی، مهرداد فرید و ابراهیم عامریان و بهرام افشاری.
همچنین، علاوه بر این فیلم‌ها، فیلم‌های دیگری نیز وجود دارند که با وجود مجوز نمایش، هنوز روی پرده نرفته‌اند مثل «کوچه ژاپنی‌ها»، «زعفرانیه ۱۴ تیر» و «ملاقات با جادوگر». آیین‌نامه اکران نیز در سال آینده با تغییراتی منتشر خواهد شد تا نظم بیشتری در اکران فیلم‌ها ایجاد شود.

۱۰:۱۵اکران سینما در سال ۱۴۰۲ به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود ولی سبد فیلم‌های درنوبت اکران همچنان سنگین است و در ماه‌های گذشته هم بجز فیلم‌های راه‌یافته بهجشنواره فجر، بیش از ۲۰ فیلم پروانه نمایش گرفته‌اند.
به گزارش ایسنا، سینماهای کشور در حالی به استقبال اکران نوروزی می‌روند که از بینهفت فیلم انتخابی، ۶ فیلم در جشنواره فجر بودند و این نوبت ویژه اکران‌ کمکی به کمشدن بار فیلم‌های در صف نمایش عمومی نکرده است.
آماری که برای فیلم‌های اکران نشده سینما از یکی دو سال گذشته روایت می‌شد، بیشاز ۳۰۰ فیلم را دربرمی‌گرفت که تعدادی از آن‌ها در همین سال روی پرده رفتند و برخیهم قاچاق شدند اما تعداد قابل توجه دیگری هنوز پشت خط اکران مانده‌اند. علاوه‌براین‌ها فیلم‌هایی را که در ماه‌های گذشته تولید شدند و به جشنواره فجررسیدند و یا آن‌هایی را که به اختیار یا اجبار به جشنواره نرسیدند نباید از قلم انداختکه همین‌ها نیز آمار فیلم‌های اکران نشده را بالا می‌برند.
بجز فیلم‌های قدیمی‌تر و غیرجشنواره‌ای، در همین سال ۱۴۰۲ تعدادی فیلم ساختهشده که برخی از آن‌ها مجوز نمایش هم دارند ولی به اکران نرسیده‌اند و هشوی درنوبت اکران سال ۱۴۰۳ قرار می‌گیرند.
در چند ماه اخیر سامانه ثبت اطلاعات فیلم‌هایی که پروانه ساخت و نمایش گرفته‌اند ونیز درخواست‌های ثبت شده برای گرفتن مجوز در سایت سازمان سینمایی بسته شدهبود؛ ولی با باز شدن دوباره این سامانه می‌توان بررسی نسبتا دقیق‌تری از وضعیتفیلم‌های تولیدی و در نوبت اکران انجام داد.
در تازه‌ترین به‌روزرسانی بخش پروانه نمایش‌های صادرشده این سامانه در سال ۱۴۰۲،نام ۲۳ فیلم دارای مجوز و اکران نشده را می‌توان دید که شامل فیلم‌های «برزنگی» ازحسین قاسمی جامی، «این جمعیت قابل کنترل» از مهرداد فرید، «هفتاد سی» ابراهیم عامریان و بهرام افشاری، «یادگار جنوب» از حسین دوماری و پدرام پورامیری،  «قلهک» از مصطفی شایسته، «لخته‌گی» از کاوه دهقان‌پور، «پلان آخر بازی» از پیمانشاه‌بداغلو، «تصویرم در آینه نیست» از محمدرضا خاکی، «آغوش درخت» از بابکخواجه‌پاشا، «یک تکه ابر» از علی قوی‌تن، «تَرَک عمیق» از آرمان زرین‌کوب، «۷۶۰۰ » ازبهروز باقری، «شوماه» مژگان بیات، «لابی» از امیرشهاب رضویان و محمد پرویزی،«ریش قرمز» از محمدرضا تخت‌کشیان و ماکان آشوری، «سم‌پاشی» از محمدعلیسجادی و علی یاور، «راه رفتن روی علف‌های خشک» از مهران مهدویان، «دنیایشیرین ما» از قدرت‌اله صلح‌میرزایی و عباس خواجه‌وند، «باد در کشتزارهای نیشکر» از سعید شاهسواری و ابراهیم اشرف‌پور، ‌ «رویای ساحلی» از رقیه احمدی و آرشسجادی، «شاید جای دیگر» از مجتبی متولی و علی تصدیقی، «کارزار» از محمد قاضیو شهرام اسدزاده و «مامان و سی‌سی» ازامیر سمواتی و امیر محمدنژاد می‌شوند. ازبین این فیلم‌ها، «یادگار جنوب» و «در آغوش درخت» اکران نشده‌های جشنواره فجرسال قبل هستند که احتمالا هنوز فرصت باب میل سازندگان‌ برای اکران پیدا نشدهاست.
البته از جشنواره سال ۱۴۰۱ فیلم‌های دیگری مانند  «استاد»، «وابل»، «روایت ناتمامسیما»، «عطرآلود» و «هفت بهار نارنج» هم مانده و «سینما متروپل» محمدعلی‌باشه‌آهنگر نیز فعلا ممیزی‌های وارد شده، مانع از اکران آن است. موارد مشابه دیگر«مامان» ساخته آرش انیسی و مجید برزگر، «علت مرگ: نامعلوم» از علی زرنگار ومجید برزگر، «مسیح پسر مریم» از مهدی فرجی، «غیبت موجه» عباس رافعی و«شیشلیک» محمدحسین مهدویان هستند.     

فیلم «مامان»
در کنار فیلم‌های مشکل‌دار، چند فیلم سینمایی دیگر هم هستند که محصول سال‌هایگذشته‌اند و با وجود پروانه نمایش و حتی برنامه‌ریزی برای اکران هنوز رنگ پرده راندیده‌اند که به «کوچه ژاپنی‌ها»، «زعفرانیه ۱۴ تیر»، «ملاقات با جادوگر»، «۲۸۸۸»،«سینما شهر قصه»، «رو در رو»، «خط نجات»، «۱۹»، «هشت روز هفته»، «احمد بهتنهایی» و «برف آخر» می‌توان اشاره کرد.

«برف آخر»
بسیاری از این فیلم‌ها در حالی در صف انتظار برای اکران عمومی هستند که طولانیشدن اکران چند فیلم خاص در سالی که رو به پایان است، انتقادهایی را در پی داشت واز آن سو کمبود ظرفیت نمایشی و اعمال سلیقه در آیین‌نامه اکران هم مطرح می‌شد. ‌ با این حال گفته شده که آیین نامه اکران سال ۱۴۰۳ قرار است با تغییراتی نسبت بهامسال تدوین شود تا نظم بیشتری در اکران سینماها به وجود آید ولی با وجود تعدادقابل توجه فیلم‌های کمدی‌ ساخته شده که ظرفیت اکران سال آینده را در این بخش پرکرده‌اند مشخص نیست چقدر از فیلم‌های اکران نشده فرصت نمایش پیدا می‌کنند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها