گفتگو با یگانه مقدم؛ هنرمندی که نقاشیها را با انیمیشن اشیا ترکیب میکند
یگانه مقدم، یک کارگردان جوان ایرانی است که با انیمیشن کوتاه “یونیفرم ما” توجه هشوان را جلب کرده است. این انیمیشن درباره یک زن جوان ایرانی است که دوران تحصیل و الزام رعایت حجاب را در مدارس ایران به یاد میآورد. “یونیفرم ما” نامزد دریافت جایزه اسکار برای بهترین فیلم پویانمایی کوتاه شده است.
یگانه مقدم به عنوان کارگردان این انیمیشن، در یک گفتوگو اظهار کرده است که از این فیلم به عنوان یک متنی استفاده کرده و از انیمیشن برای نمایش قوانین تحمیل شده بر زنان استفاده کرده است. وی از تجربه ساخت این فیلم به عنوان یک تجربه آماتوری یادگرفته است و از نظر فیلمسازی به چگونگی بداهه گویی و از جنبه خلاقانه به تنوع محدود عناصر بصری اهمیت داده است.
استفاده از پارچه به عنوان پسزمینه اصلی فیلم، چالشهایی در طول تولید ایجاد کرده است؛ اما این روش به عنوان یک روند ساخت فیلم ساده و سر راست شناخته شده و به نظر میرسد که بهترین روش برای نمایش مفهوم و داستان این انیمیشن بوده است.
*چششویرترین انتخاب زیبایی شناختی که در این فیلم انجام دادید، استفاده از پارچه برای پسزمینه است. این روش چه نوع چالشهایی در طول تولید ایجاد کرد؟
-بله، پارچه به عنوان پسزمینه اصلی فیلم عمل میکند که همه چیز روی آن به تصویر کشیده میشود. قرار است که تصویر و موضوع فیلم دست به دست هم بدهند. با این حال، کار زیادی نمیتوانید با یک تکه پارچه صاف و غیر قابل تا شدن انجام دهید، به همین دلیل است که کار دوربین چندانی در فیلم وجود ندارد. بیشتر صحنهها در زاویه خنثی و هم سطح چشم گرفته شدهاند و تقریباً هیچ حرکت دوربین وجود ندارد. سفتی و سکون خاصی در طول فیلم احساس میشود که شخصاً به عنوان کارگردان از آن بیزارم، اما احتمالاً به مضمون و فضای زیرین فیلم میافزاید.
*چه چیزی در این داستان یا مفهوم بود، که با شما ارتباط برقرار کرد و شما را مجبور به کارگردانی فیلم کرد؟-ما مقدار زیادی از زندگیمان را در یونیفرم خود صرف میکنیم و آنها بخش مهمی از زندگی روزمره ما هستند. مثل این است که ما در یونیفرم خود بزرگ میشویم. همیشه میخواستم فیلمی درباره این لباس «همیشه حاضر» بسازم که مانند پس زمینه یا بوم نقاشیای باشد که تمام فعالیتهای روزانه ما، روی آن منعکس شود.این یونیفرم چیزی بیش از یک تکه لباس است. متنی است که باید رمزگشایی شود. مانیفستی علیه زنان. فکر کردم که انیمیشن یک رسانه قدرتمند برای نشان دادن این قوانینِ لباس تحمیل شده است، زیرا به من اجازه میدهد «یونیفرم ما» را مانند یک متن بخوانم و آن را به مجموعهای از تصاویر ترجمه کنم.
*از طریق تجربه ساخت این فیلم چه از نظر تولید، چه از نظر فیلمسازی، یا از جنبههای خلاقانه و خودِ موضوع، چه چیزی یاد گرفتید؟
-این پروژه بدون هیچ توقع یا انتظارِ خاصی آغاز شد. اساساً برایم یک تجربه سرگرم کننده و آماتوری بود که امکانات حوزه انیمیشن و تکنیکهای مختلف را کشف و آزمایش کنید. من هنوز این کار را به عنوان یک تجربه آماتوری میبینم.نه یک جدول زمانی ثابتی داشتم و نه یک استوری بورد دقیق برای دنبال کردن. فقط یک سری خط و ایده در سرم، و یک تکه پارچه در جلو چشمانم. از نظر فیلمسازی، یاد گرفتم که چگونه بداهه بگویم. از جنبه خلاقانه، متوجه شدم که تنوع زیاد عناصرِ بصری معمولا کار را خراب میکند (حداقل برای من). بنابر این، خودم را به چند داشته محدود کردم.
*می توانید توضیح دهید که چگونه در فیلم رویکرد بصری خود را گسترش دادید؟ چرا به این سبک/تکنیک بسنده کردید؟
-سبک بصری از پسزمینه تصویریام ناشی میشود.در سالهای اخیر، بیشتر به عنوان تصویرگر کار کردهام تا انیماتور. سعی کردهام نقاشیهای مداد رنگیام را با انیمیشن اشیا ترکیب کنم.روند ساخت فیلم کاملاً ساده و سر راست بود. صحنههای استاپ موشن بسیار کوتاه هستند و هیچ عروسک/وسیلهای برای حرکت ندارند. بعداً یک لایه متحرک ۲ بعدی روی لایه استاپ موشن ساخته شد. لایهها به خوبی با یکدیگر ترکیب شدند و هم بافت پارچهها و هم جزئیات نقاشیهای کودکانه، و ضربههای مداد را حفظ کردند؛ دو عنصر بصری مهمی که در فیلمم لازم داشتم.
- نقدی متفاوت بر بدلکاری: خالق فیلم
- مسئله آسیب دیدگی دختر سعید راد برای ما هنوز مبهم است، درمان همچنان ادامه دارد
- نمایش «آتش سبز» در شهر پاریس: یک تجربه فراموش نشدنی
- تازههای جذاب برای علاقهمندان به سینما؛ رونق رو به رشد سعید راد
- «تمساح قاتل» با قیمت ٧ میلیارد تومان، به فروش رفت!
- آوای ابرها: حکایت کودکان بیحقوق غزه
- نوروزی پرفروش؛ فروش ۷۶ میلیارد تومانی در تاسوعای این نوروز
- کمدیها؛ رکورد بینظیر سینمای ایران با ۲۸ میلیون تماشاگر در ۲۳ سالگی
- کجایند مدیران سینمایی؟! آرزوی سلامتی برای ستاره سینما؛ سعید راد
- نمایش آنلاین فیلم “جنگل پرتقال” اثر فانشو