آغاز آیین‌نامه واردات خودروهای صفرکیلومتر به کشور منتشر شد

ژانویه 15, 2024 0 نظر 30

آیین‌نامه واردات خودروهای صفر کیلومتر به کشور سرانجام ابلاغ شد

با ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای صفر کیلومتر به کشور، تازه‌ترین تغییرات و دستورالعمل‌های واردات خودروها به کشور اعلام شده است. این آیین‌نامه که پس از مذاکرات و مطالعات دقیق تدوین شده است، شامل مقررات و قوانینی می‌شود که برای واردات خودروهای صفر کیلومتر به کشور باید رعایت شود.

یکی از اهداف اصلی این آیین‌نامه، کنترل و مدیریت واردات خودروهای صفر کیلومتر به منظور حفظ بازار داخلی است. با ابلاغ این آیین‌نامه، میزان و نوع واردات خودروهای صفر کیلومتر به کشور مشخص و شفاف می‌شود و اقدامات لازم برای حمایت از تولید داخلی و صنعت خودروسازی ایران انجام خواهد شد.

این آیین‌نامه به منظور ساماندهی و کنترل واردات خودروهای صفر کیلومتر به کشور ارائه شده است و امیدواریم با اجرای صحیح این آیین‌نامه، تأثیر مثبتی بر صنعت خودروسازی و بازار داخلی داشته باشد.

۲۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۸

پس از تشکیل جلسه هیئت وزیران و پیشنهاد وزیر صمت مبنی بر واردات خودروهای صفر کیلومتر، در نهایت این آیین نامه مورد تصویب قرار گرفت.

در جلسه هیئت دولت مورخ ۱۰ دی‌ماه ۱۴۰۲ و صحبت هایی مبنی بر واردات خودرو در این جلسه، در نهایت مقرر شد تا آیین‌نامه واردات خودرو اجرایی و به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شود. این موضوع مدتی پیش نیز مطرح شده بود که به واسطه برخی مسائل به آن رسیدگی نشد. اما انگار در مصوبه جدید، واردات خودرو صفر کیلومتر از این پس صورت خواهد گرفت.

آیین نامه واردات خودروهای صفر کیلومتر

آیین نامه واردات خودرو به پیشنهاد وزیر صنعت معدن و تجارت و با استناد به اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی ایران و ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب سال ۱۴۰۰ تصویب گردید. طبق متن آیین نامه واردات خودرو تا زیر ۲۰ هزار یورو مجاز خواهد بود و اولویت واردات ابتدا با خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو است. این آیین نامه پس از تصویب علاوه بر وزارت صمت، به وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت امور خارجه، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، سازمان ملی استاندارد، معاونت علمی و فناوری دانش بنیان رئیس جمهور، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ابلاغ شد.

متن آیین نامه ابلاغی

آیین نامه ابلاغی واردات خودرو صفر کیلومتر از سوی معاون اول رئیس جمهور به شرح ذیل است:

ماده ۱– در این آیین نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱. وزارت: وزارت صنعت، معدن و تجارت.

۲. خودرو: انواع خودرو موضوع ماده (۸) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۰ با اصلاحات بعدی آن.

۳. بانک مرکزی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

ماده ۲– به منظور تنظیم بازار خودرو و حمایت از تولید داخل، کارگروهی متشکل از وزارت صنعت، معدن و تجارت(رئیس کارگروه) و امور اقتصادی و دارایی و روسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه کشور بنا به ضرورت و براساس نیازسنجی بازار خودروی کشور، به صورت سالانه سقف واردات خودرو را با رعایت قوانین و مقررات مربوط تعیین می‌نماید. ابلاغ تصمیمات کارگروه که متضمن موافقت بانک مرکزی باشد، با تایید وزرای عضو آن با رعایت ماده (۱۹) آیین نامه داخلی هیئت دولت انجام می‌شود.

تبصره- سالانه درصدی از میزان ارز به تشخیص کارگروه به مناطق آزادی تجاری-صنعتی تخصیص می‌یابد.

ماده ۳– منابع ارزی مورد نیاز این آیین نامه با رعایت ضوابط ارزی بانک مرکزی از محل ارز حاصل از صادرات اعم از (کالا و خدمات) سرمایه گذاری خارجی با اولویت حمل و نقل عمومی (با تایید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی) و سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی تامین خواهد شد.

ماده ۴– ورود و ترخیص خودروهای موضوع آیین نامه بدون ثبت سفارش و بدون تخصیص ارز، قاچاق محسوب و ممنوع می‌باشد. ثبت سفارش صادره پس از ورود خودرو به کشور، جهت ترخیص خودرو از گمرک فاقد اعتبار است.

تبصره- صدور ثبت سفارش خودروهای موضوع این آیین نامه اعم از واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مستلزم اخذ تاییدیه تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش و سایر ضوابط فنی مربوط از وزارت و رعایت ماده (۱۰) اصلاحی قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱ می‌باشد.

ماده ۵– ضوابط فنی واردات خودرو به شرح زیر می‌باشد:

۱. خودرو با کارکرد کمتر از (۹۹) کیلومتر بر اساس نام تجاری و نوع (مدل) با نوع (مدل) سال خودرو کمتر از یک سال براساس ویژگی (کاراکتر) مرتبط در شماره شناسایی خودرو (وی آی اِن) در زمان ورود به کشور تعیین می‌گردد.

۲. اخذ تاییدیه سازمان ملی استاندارد ایران بر اساس یکی از شرایط زیر:

الف- مشخصات خودرو در فهرست خودروهای دارای صحه گذاری تایید نوع وجود داشته باشد.

ب- خودروی دارای تایید نوع کلی خودرو (دبلیو وی تی ای) مندرج به روی پلاک شناسایی باشد.

پ- خودرو دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با ایمارک اروپایی (سی اُ سی) باشد.

ت- خودرو دارای گواهی انطباق عمومی(جی سی سی) از موسسه استاندارد کشورهای حاشیه خلیج فارس (جی اِس اُ) باشد.

ث- خودرو دارای تاییدیه کشور چین (سی سی سی) باشد.

ج- خودرو دارای تاییدیه اوراسیا (ای ای سی) باشد.

چ- سایر استانداردهای کشور مبدا با تایید سازمان ملی استاندارد ایران.

تبصره-موارد فوق به عنوان استانداردهای کشور مبدا محسوب گردیده و ارزیابی انطباق خودروهای موضوع این آیین نامه از طریق بررسی مدارک به همراه بازرسی فیزیکی و مطابق دستورالعمل‌های مرتبط سازمان ملی استاندارد ایران، جایگزین استانداردهای مرتبط می‌گردند.

۳- رعایت استانداردهای آلایندگی که در جدول ماده (۴) آیین نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها (موضوع ماده ۲ قانون هوای پاک) تعیین شده است.

۴- واردات خودرو منوط به داشتن قرارداد با شرکت خارجی اصلی یا واسط دارای تفویض نامه از شرکت اصلی، ممهور به مهر تاریخ بازرگانی کشور خارجی و سفارت جمهوری اسلامی ایران در آن کشور که به تایید وزارت (سازمان توسعه تجارت ایران) رسیده باشد و رعایت مفاد آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو موضوع تصویب نامه شماره ۷۴۱۵ – ت ۵۱۶۸۱ هـ مورخ ۱۳۹۵/۰۱/۲۸ راجع به تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش که به تایید وزارت رسیده باشد، است.

۵- مرجع احراز انتقال فناوری در ازای واردات خودرو، وزارت می‌باشد.

تبصره- سرمایه گذاری در یکی از موارد زیر می‌تواند از مصادیق انتقال فناوری محسوب شود که باید میزان سرمایه گذاری انجام شده معادل سی درصد سود حاصله باشد و اسناد مثبته آن به تایید معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور برسد همچنین اولویت سرمایه‎‌‌گذاری در حوزه‌های مرتبط با برقی سازی، اتصال پذیری، خودروهای خودران و حمل و نقل اشتراکی خواهد بود.

۶- صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای واردکنندگان براساس سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری موضوع ماده (۴) آیین نامه اجرایی مواد (۵) و (۶) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع تصویب نامه شماره ۴۶۴۴۳/ت ۵۱۵۹ هـ مورخ ۱۳۹۵/۰۴/۲۳ و اصلاحات بعدی آن انجام می‌شود.

۷- ثبت سفارش و واردات خودروهای سواری با حجم موتور بالاتر از (۲۵۰۰) سی‌سی ممنوع است.

ماده ۶– ارزش خودروهای وارداتی به شرح زیر می‌باشد:

۱. واردات خودرو سواری با قیمت زیر بیست هزار (۲۰۰۰۰) یورو مجاز است. اولویت واردات با خودروهای اقتصادی کمتر از ده هزار (۱۰۰۰۰) یورو است.

۲. واردات خودروهای سواری برقی تا زیر چهل هزار (۴۰۰۰۰) یورو مجاز است. که اصلاح گردیده است.

۳. واردات خودروهای سواری به مناطق آزاد تجاری و صنعتی مشروط به واردات خودروهای ترکیبی و برقی تا زیر چهل هزار (۴۰۰۰۰) یورو در چهارچوب قوانین و مقررات مناطق مذکور و این آیین نامه مجاز است.

تبصره- به ازای اخذ مجوز پلاک ملی و واردات خودروی کارکرده مناطق مذکور برای هر دستگاه خودرو که در چهارچوب بند (ث) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور وارد سرزمین اصلی می‌شود، واردات یک دستگاه خودرو سواری احتراقی به منطقه آزاد تجاری و صنعتی در چهارچوب قوانین و مقررات مناطق مذکور و مواد مربوط در این آیین نامه مجاز است.

ماده ۷– مبنای تعیین ارزش خودرو و حقوق ورودی براساس تبصره (۶) اصلاحی ماده واحده قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین آلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آنها موضوع ماده (۱۲) قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۲ می‌باشد.

ماده ۸– سود بازرگانی واردات خودرو با همکاری وزارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور به گونه‌ای تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد که ضمن تسهیل واردات خودروهای اقتصادی و زیر بیست هزار (۲۰۰۰۰) یورو، سود بازرگانی خودروهای با محدوده قیمتی بالاتر از بیست هزار (۲۰۰۰۰) یورو بیشتر از تعرفه تعیین شده در کتاب مقررات صادرات و واردات درنظر گرفته شود و همچنین از شکل گیری هرگونه امتیاز ویژه اقتصادی برای واردکنندگان جلوگیری نماید.

ماده ۹– رسیدگی به شکایات مرتبط با نحوه عرضه و قیمت خودرو، مطابق قوانین و مقررات مربوط صورت می‌گیرد.

ماده ۱۰– به منظور صیانت از حقوق مصرف کنندگان داخلی و حقوق سرمایه گذاران داخلی طرف قرارداد با شرکای خارجی، واردات محصولات شرکت‌هایی که به واسطه تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، بازار را ترک نموده‌اند و موجب زیان شرکت‌ها و مصرف کنندگان با ایجاد تعهدات و یا سایر موارد شده‌اند به کشور ممنوع می‌باشد.

تبصره-وزارت با همکاری وزارت امور خارجه، مسئولیت تعیین شرکت‌های مذکور را برعهده خواهد داشت.

ماده ۱۱– تصویب نامه شماره ۹۵۲۴۰/ت ۵۹۸۶۰ هـ مورخ ۱۴۰۱/۰۶/۰۳ و اصلاحات بعدی آن و سایر مصوبات مغایر با این آیین نامه نسخ می‌شود. مصوبات خاص از قبیل مصوبات مربوط به واردات خودرو توسط دستگاه های اجرایی، واردات خودرو توسط جانبازان و سایر موارد استثنایی به قوت خود باقی است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها