شکست فراوان هالیوود در بازار سینمایی چین
فروش سالانه سینمای چین در سال ۲۰۲۳ به ۷.۷۳ میلیارد دلار رسید که هیچ یک از ۱۰ فیلم پرفروش، آثار هالیوود نبودند. فیلمهای تولید چین تمام ۱۰ جایگاه برتر جدول گیشه سینمای چین را به خود اختصاص دادند. مبلغ فروش سال ۲۰۲۳ نسبت به سال گذشته ۸۳ درصد بهبود داشته و چهارمین رکورددار فروش سینمای چین بود. اما نسبت به سال ۲۰۱۹، عقبتر است. در سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، چین به عنوان بزرگترین بازار سینمایی جهان شناخته میشد. اما با وجود محدودیتها، بازار سینمای چین به روی عناوین وارداتی باز شد و فیلمهای ساخت چین، ۸۴ درصد از کل فروش گیشه را به خود اختصاص دادند. در سال ۲۰۲۳، فیلم “سریع و خشن ۱۰” پرفروشترین فیلم خارجی سینمای چین بوده است. بهبود شرایط سینمای چین در سال ۲۰۲۳، به دلیل گسترش فعالیتهای سینما به شهرهای کوچکتر و مناطق روستایی، تماشای فیلم توسط والدین و فرزندان و افزایش تماشاگران زن ۲۵ ساله و بالاتر بوده است.
بیشتر بخوانید:
پیشبینی کاهش فروش جهانی سینما در سال ۲۰۲۴
اگرچه بازار سینمای چین در ابتدا تا حد زیادی دوباره به روی عناوین وارداتی باز شد اما فیلمهای ساخت چین ۸۴ درصد از کل فروش گیشه را به خود اختصاص دادند و نرخ نمایش آثار غیرچینی ۱۶ درصد بوده که نسبت به آمار ۲۰۲۲ با وجود محدودیتهای فراوان، تغییر چندانی نداشته است.«سریع و خشن ۱۰» با ۹۸۵ میلیون یوان یا ۱۳۹ میلیون دلار پرفروشترین فیلم خارجی سینمای چین در سال ۲۰۲۳ بوده است و پس از آن دو انیمیشن ژاپنی «سوزومی» (با ۱۱۴ میلیون دلار) و «اولین اسلم دانک» (با ۹۳ میلیون دلار) قرار گرفتند.دو فیلم تولید داخل که در سال نو چینی اکران شدند شامل «رودخانه تمام سرخ» و «زمین سرگردان ۲» در صدر جدول گیشه سالانه قرار گرفتند و از رقم چششویر ۴ میلیارد یوان (۵۶۰ میلیون دلار) فراتر رفتند.بهبود شرایط سینمای چین در سال ۲۰۲۳ ناشی از گسترش فعالیتهای سینما به شهرهای کوچکتر و مناطق روستایی، روند رو به رشد تماشای فیلم توسط والدین و فرزندان و تغییر جمعیتشناسی، بهویژه افزایش تماشاگران زن ۲۵ ساله و بالاتر بوده است.اداره فیلم چین گزارش میدهد که این کشور در پایان سال ۲۰۲۳ دارای ۸۶۳۰۰ سینمای فعال بوده است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۹ این رقم ۶۹۸۰۰ سالن سینما بود.شرکت «Maoyan» همچنین اعلام کرد: «بازار فیلم چین تغییراتی را از نظر محتوا، مخاطب و تبلیغ تجربه کرد. فیلمهای متنوع با موفقیتهایی در ژانرهای تاریخی، علمی تخیلی و فانتزی مورد استقبال بازار قرار گرفتند. مخاطبان جوان به دنبال مطالب جدید و موضوعات جدید بودند. مردان مخاطب اصلی فیلمهای انیمیشن وارداتی بودند، در حالی که مخاطبان زن تمایل داشتند انیمیشنهای خانوادگی و فیلمهایی با تمرکز بر مسائل زنان را انتخاب کنند. مخاطبان جوان نیز تمایل بیشتری به پرداخت هزینه برای فیلمهایی با محیطهای خلاقانه و موضوعات بدیع داشتند».
- آستین باتلر به عنوان شخصیت اصلی در فیلم آینده دارون آرونوفسکی به تصویر کشیده میشود
- جایزه استثنایی انجمن نویسندگان به نویسنده داستان آمریکایی
- جایزه بهترین فیلم امسال برای تماشاگران جشنواره کن ابلانده میشود
- وفات غمانگیز نویسنده برجسته سینمای بوسنیایی، خالق شاهکارهای سینمایی
- یک ویکتوریا کایر دیگر اوکی داد؛ رای پیرس برای آرون تیلور جانسون
- شگفتیهای شرایط حراجی؛ فاجعهٔ لنگهزدن تایتانیک با قیمت ۷۱۸هزار دلار!
- ادامه فیلمبرداری ماموریت غیرممکن ۸: ماجراهای هیجان انگیز در شهر لندن
- توقعات استیون نایت از شانس پیت به شکست در فیلم «پیکی بلایندرز»
- کیلین مورفی و همکاری اپیک با یونیورسال
- جایزه بی نظیر مارک تواین به کمدین شهیر کوین هارت اهدا شد