طرز تهیه نان تافتون

طرز تهیه نان تافتون, طرز تهیه نان تافتون تنوری , طرز تهیه نان تافتون در تنور گازی , طرز تهیه نان تافتون خانگی با خمیر مایه , طرز تهیه نان تافتون خانگی روی ساج , طرز تهیه نان تافتون با شیر , طرز تهیه نان تافتون مشهدی , طرز تهیه تافتون در فر , طرز تهیه تافتون کنجدی

نان تافتون یکی از انواع نان‌های خوشمزه، پر استفاده و لذیذ است که به راحتی با روش‌های مختلف می‌توانید آن را درست کنید، این نان بافتی نرم، لطیف و سبک دارد و همراه با انواع غذاهای خوش طعم یا در وعده صبحانه همراه با کره و مربا استفاده می‌شود. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه نان تافتون در ادامه با سایت آموزشی فان شو همراه باشید.

مواد مورد نیازمیزان مواد
آرد فانتزی۳۰۰ گرم
آرد کامل۱۰۰ گرم
آب۲۶۶ گرم
نمک۸ گرم
روغن۲۰ گرم
مواد مورد نیاز برای خمیر ترشمیزان مواد
استارتر۱۰ گرم
آب۴۰ گرم
آرد۴۰ گرم

طرز تهیه نان تافتون

مرحله ۱: مخلوط کردن استارتر، آب و آرد با هم

ابتدا مقداری از استارتر تقریباً به اندازه ۱۰ گرم را جدا کنید و داخل یک ظرف بریزید مقداری آب به اندازه ۱۰ گرم را به آن اضافه کنید، با هم مخلوط کنید سپس به اندازه ۱۰ گرم آرد را هم به آن اضافه کنید، با هم مخلوط کنید و بگذارید تا به اوج رشد خود برسد.

مرحله ۲: اضافه کردن آرد و آب به مخلوط

وقتی استارتر فعال شد و خمیر آماده شد کل خمیر را با ۳۰ گرم آب و ۳۰ گرم آرد ترکیب کنید، برای آرد می‌توانید از آرد سفید یا ترکیبی از آرد کامل و آرد فانتزی استفاده کنید، بعد مواد را هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند، اجازه دهید تا استارتر به اوج رشد خودش برسد و کاملا فعال شود.

مرحله ۳: درست شدن خمیر مایه

وقتی حباب‌های تشکیل شده در مخلوط کاملاً به سطح کار رسیدند، یعنی خمیر مایه آماده است برای فعال شدن خمیر مایه زمان مشخصی مد نظر نیست، چون استارترها با هم متفاوت هستند و زمان فعال شدن آنها با هم فرق می‌کند زمان ثابت را نمی‌توان در نظر گرفت.

مرحله ۴: اضافه کردن و مخلوط کردن خمیر ترش و آرد با آب

سپس مقداری آب خنک را داخل یک ظرف بریزید کل خمیر ترش آماده شده را به آن اضافه کنید و با لیسک هم بزنید تا با هم ترکیب شوند، سپس آرد را که ترکیبی از آرد فانتزی و آرد کامل است به ترکیب مواد اضافه کنید و با هم مخلوط کنید تا خمیر جمع شود.

مرحله ۵: ورز دادن خمیر

خمیر تشکیل شده را با دست حسابی ورز دهید تقریبا خمیر را باید به مدت ۵ دقیقه ورز دهید تا همه مواد خوب با هم مخلوط شوند و بافت خمیر تشکیل شده یک دست و صاف شود، برای هم زدن مواد می‌توانید از دستگاه خمیرزن استفاده کنید یا خمیر را با دست ورز دهید.

مرحله ۶: استراحت خمیر

وقتی بافت خمیر یکدست و صاف شد روی ظرف را با نایلون بپوشانید و کنار بگذارید تا خمیر به مدت تقریباً ۴۰ دقیقه در دمای محیط استراحت کند کمی پف کند و حجم آن زیاد شود بعد از این زمان نایلون روی ظرف را بردارید، دوباره با دست خمیر را ورز دهید.

مرحله ۷: اضافه کردن نمک و آب سرد به خمیر

سپس مقداری نمک به خمیر اضافه کنید، کمی هم آب سرد روی آن بریزید و دوباره خمیر را حسابی ورز دهید تا همه مواد کاملاً با هم مخلوط شوند و خمیر نرم و لطیفی تشکیل شود دقت کنید که لطافت و نرمی این خمیر بالاست و نباید بافت آن خیلی سفت شود.

مرحله ۸: ورز دادن خمیر

اگر می‌خواهید که کیفیت نان در هنگام پخت عالی شود، باید بافت این خمیر کاملاً نرم، لطیف و کمی شل باشد، خمیر را بعد از اضافه کردن نمک و آب سرد تقریباً به مدت ۱۰ دقیقه ورز دهید تا بافت آن کاملا صاف، یک دست، نرم و لطیف شود و به دست نچسبد.

مرحله ۹: اضافه کردن روغن مایع به خمیر

بعد از آن مقداری روغن مایع را روی خمیر بریزید، دوباره خمیر را ورز دهید تا روغن کاملاً به خورد خمیر برود و بافت آن نرم و لطیف شود، اضافه کردن روغن در این مرحله کاملاً اختیاری است و می‌توانید استفاده نکنید، اما برای لطافت بیشتر خمیر لازم است.

مرحله ۱۰: ورز دادن خمیر تا رسیدن به تست کشش

برای این که در روش پخت خانگی خمیر خشک نشود و در نتیجه بعد از پخت، نان خشک نشود بهتر است که روغن را به آن اضافه کنید، بعد خمیر را حسابی ورز دهید تا بافت آن کاملاً نرم، لطیف، صاف و صیقلی شود، به تست کشش خوبی برسد و پاره نشود.

مرحله ۱۱: استراحت نهایی خمیر

سپس روی ظرف را با نایلون بپوشانید و کنار بگذارید تقریباً به مدت ۵ ساعت اجازه دهید تا در دمای محیط استراحت کند، کاملاً جا بیفتد، پف کند و برای استفاده آماده شود، بعد از این زمان نایلون روی ظرف را بردارید و خمیر را دوباره با دست کمی ورز دهید.

مرحله ۱۲: تقسیم کردن خمیر به چند قسمت و چانه کردن آن‌ها

بعد روی یک سطح صاف مقداری آرد بپاشید، خمیر را روی سطح قرار دهید، کمی هم آرد روی خمیر بپاشید تا هنگام چانه کردن به دست نچسبد، سپس خمیر را به چانه‌های تقریباً ۱۲۰ گرمی تقسیم کنید هر قسمت را با دست ورز دهید، چانه کنید، روی سطح صاف قرار دهید.

مرحله ۱۳: استراحت کردن چانه‌های خمیر

همه چانه‌ها را به همین شکل آماده کنید، سپس روی چانه‌ها را با نایلون بپوشانید و اجازه دهید تا به مدت ۶۰ تا ۹۰ دقیقه دیگر استراحت کنند، کامل جا بیفتند و آماده شوند، بعد از این زمان نایلون روی خمیرها را بردارید، سپس روی هر چانه مقداری آرد بپاشید.

مرحله ۱۴: باز کردن خمیر بین دو دست

بعد با فشار دست روی خمیر آن را کمی پهن و باز کنید، بدون این که از وردنه استفاده کنید، خمیر را با تاب‌هایی که بین دو دست می‌دهید باز کنید، باید خمیر بدون این که پاره شود بین تاب‌های دو دست پهن ‌شود، بعد لبه‌های خمیر را کمی بکشید تا به فرم مناسب برسد.

مرحله ۱۵: پهن کردن خمیر روی بالشتک

این کار مهارت خاصی می‌خواهد و اگر خمیر خشک و بدون آب باشد به راحتی نمی‌توانید آن را باز کنید، چون ممکن است در هنگام پهن کردن آن خمیر پاره شود بعد از باز کردن خمیر آن را روی بالشتک قرار دهید، بالشتک را می‌توانید خودتان با الیاف پارچه نخی آماده کنید.

مرحله ۱۶: باز کردن لبه‌های خمیر روی بالشتک

بعد از این که خمیر را روی بالشتک قرار دادید لبه‌های خمیر را کمی بکشید تا کاملاً روی بالشتک را بپوشاند و روی آن پهن شود، خمیر را نمی‌توانید در تابه بپزید حتماً باید از بالشتک و ساج داغ برای پختن آن استفاده کنید در غیر این صورت کیفیت نان خوب نمی‌شود.

مرحله ۱۷: قرار دادن خمیر روی ساج داغ و پختن آن

سپس مقداری آب روی خمیر اسپری کنید و بعد از آن خمیر را با کمک بالشتک خیلی سریع روی ساج داغ که از قبل روی حرارت گاز کاملاً گرم شده است بکوبید، خمیر نان خیلی زود حباب می‌زند و پخته می‌شود دقت کنید که شاید زمان پخت آن کمتر از ۳۰ ثانیه طول بکشد.

مرحله ۱۸: برگرداندن نان و پختن طرف دیگر آن

وقتی یک طرف نان پخت، نان را به آرامی بدون اینک ه پاره شود، برگردانید تا طرف دیگر آن هم بپزد، بعد از آن نان را از روی ساج به آرامی بردارید و کنار بگذارید، یک پارچه روی آن بیاندازید، تا در دمای محیط کمی خنک شود و بافت آن نرم بماند. همه نان‌ها را به همین روش آماده کنید، سپس نان تافتون را در وعده صبحانه همراه با چای داغ، کره و مربا یا در وعده‌های دیگر همراه با غذاهای متنوع و مختلف سرو کنید.