ضرورت انجام سرمایه‌گذاری قابل توجه برای بهبود کیفیت شبکه توسط مدیرعامل ایرانسل مورد تأکید قرار گرفت.

ژانویه 25, 2024 0 نظر 33

مدیرعامل ایرانسل، در یک بیانیه اخیر بر لزوم انجام سرمایه‌گذاری جدی برای بهبود کیفیت شبکه تاکید کرده است. او اظهار داشته که این اقدام ضروری است به منظور ارتقای خدمات ارتباطی و اینترنتی به مشتریان.

در ادامه، مدیرعامل ایرانسل اشاره کرده است که با توجه به رشد روز افزون تکنولوژی و نیازهای رو به افزایش مشتریان، انجام سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و تجهیزات شبکه امری حیاتی بوده و باید به اولویت قرار گیرد.

وی همچنین بیان کرده است که بهبود کیفیت شبکه نه تنها به منظور ارضای نیازهای مشتریان بلکه به منظور ارتقای رقابت پذیری شرکت نیز ضروری است و ایرانسل باید در رده‌بندی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مخابراتی در کشور پیشتاز باشد.

در نهایت، مدیرعامل ایرانسل تاکید کرده است که انجام سرمایه‌گذاری جدی در بهبود کیفیت شبکه نه تنها به نفع مشتریان بلکه به نفع ایرانسل نیز است و این امر باید با جدیت و مسئولیت پذیری انجام شود.

۰۵ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۱۱

مدیرعامل ایرانسل با اعلام اینکه ظرفیت شبکه ارتباطی تکمیل شده و تقاضا نیز در حال افزایش است، گفت برای بهبود کیفیت شبکه باید سرمایه‌گذاری جدی انجام شود.

روز سه شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ نشست خبری «بررسی و تبادل نظر پیرامون انجام تعهدات اپراتورها برای بهبود کیفیت اینترنت با توجه به تغییرات تعرفه‌ای» در محل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برگزار شد.

در این نشست دکتر امیر محمدزاده لاجوردی (قائم‌مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) و جمعی از مدیران این سازمان و وزارت ارتباطات، دکتر بیژن عباسی‌آرند (مدیرعامل ایرانسل)، مهندس رضا خلیلی (معاون شبکه شرکت مخابرات ایران‌)، مهندس حمید بهروزی (قائم‌مقام مدیرعامل همراه اول)، مهندس حسین ملازاده (مدیرعامل رایتل)، مهندس محمدعلی یوسف‌زاده (مدیرعامل آسیاتک)، مهندس حسن شانه‌ساززاده (رئیس هیئت‌مدیره شاتل)، مهندس ایمان میری (مدیرعامل های‌وب) و جمعی از اهالی رسانه نیز حضور داشتند.

لزوم سرمایه‌گذاری جدی برای بهبود کیفیت شبکه

کیفیت شبکه

دکتر بیژن عباسی‌آرند، مدیرعامل ایرانسل در این نشست با اعلام اینکه اپراتورهای همراه طی ۱۰ سال گذشته برای توسعه شبکه اینترنت به ویژه اینترنت نسل چهار و پنجم تلاش جدی انجام دادند، گفت سعی داشتیم بهترین سرویس و کیفیت را به مشترکان ارائه دهیم. در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش اینترنت پرسرعت قرار دارند. برای شهرهای بزرگ نیز این آمار ۱۰۰ درصد بوده و در شهرهای دیگر هم نزدیک به همین مقدار است. ضمن اینکه دسترسی به اینترنت پهن‌باند در برخی مکان‌های کم‌جمعیت و جاده‌ها کمتر بوده که به شکل مشترک با وزارت ارتباطات به دنبال توسعه آن هستیم.

مدیرعامل ایرانسل در ادامه بیان کرد اپراتورها با پیش‌بینی‌های توسعه شبکه خود توانستند تا حدی به افزایش استفاده مردم از اینترنت به خصوص در دوران کرونا پاسخ دهند که از موفق بودن برنامه‌های توسعه‌ای پیش‌بینی شده اپراتورها حکایت داشت، اما از طرف دیگر افزایش تقاضا باعث تکمیل ظرفیت‌ها شد که در همین راستا تغییر برنام‌ها نیز باید در دستور کار قرار می‌گرفت. هرچند وزارت ارتباطات تلاش کرد تا در توسعه زیرساخت‌ها به اپراتورها کمک کند، اما افزایش نرخ ارز و تاثیر مستقیم و غیرمستقیم آن روی هزینه‌های اپراتورها طی سال‌های گذشته باعث شد تا سرمایه‌گذاری جدی‌تر برای بهبود شبکه الزامی باشد.

عباسی‌آرند در ادامه افزود آخرین گزارش مرکز آمار مربوط به سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد تورم بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات با ۱۶٫۸ درصد نسبت به سایر بخش‌ها به عنوان پایین‌ترین تورم محسوب می‌شود. از این رو باید گفت صنعت ICT کشور توانسته در چنین شریطی به گونه‌ای عمل کند تا با سرمایه‌گذاری حداقلی کماکان قادر به خدمات‌رسانی باشد. گزارش‌های مراجع رسمی بین‌المللی نیز نشان می‌دهد میانگین مصرف ماهانه دیتا روی گوشی‌های هوشمند برای هر نفر در جهان حدود ۱۵ گیگابایت است، اما این میزان برای ایران ۱۸ گیگابایت بوده که به میانگین اروپای غربی با مصرف ۱۹ گیگابایت مصرف ماهانه نزدیک است. یکی از دلایل این میزان حجم مصرف به پایین بودن تعرفه دیتا و شکاف بین مصرف ثابت و سیار مربوط می‌شود.

مدیرعامل ایرانسل در ادامه گفته‌های خود هدف‌گذاری پوشش ۱۰۰ درصدی پهن باند در روستاهای بالای ۲۰ خانوار ایرانی را در جهان یک اقدام کم‌نظیر دانست و گفت با وجود اینکه چنین طرحی از لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه تلقی نمی‌شود، اما در کشور ما با توجه به سیاست‌های توسعه‌ای و عدالت ارتباطی دولت‌های محترم شاهد سرمایه‌گذاری در توسعه روستایی هستیم که اقدامی بسیار ارزشمند است.

عباسی‌آرند در خصوص برنامه کوتاه مدت ایرانسل برای بهبود کیفیت شبکه گفت در ایرانسل برنامه‌هایی برای توسعه شبکه در کل کشور به ویژه در مکان‌های که ترافیک بیشتر است، در دستور کار قرار گرفته و سعی داریم سرعت توسعه را در لایه دسترسی و هم در لایه هسته افزایش دهیم. ایرانسل در تلاش است تا طی ۲ ماه پایانی سال ۱۴۰۲ این فرایند را تسریح بخشد و با راه‌اندازی سایت‌های جدید برای ایرانیان در تعطیلت نوروزی یک تجربه کاربری بهتر را به وجود آورد.

مدیرعامل ایرانسل در خصوص امکان تفکیک ترافیک داخلی و خارجی مصرف‌شده توسط هر کاربر عنوان کرد از مدت‌ها قبل این قابلیت به سوپراپلیکیشن ایرانسل‌من اضافه شده و تمام مشترکان ایرانسل می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند.

کیفیت شبکهکیفیت شبکه

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز در این مراسم ارتقا کیفیت ارتباطات را جزوی از وظایف خود دانست و گفت در دولت سیزدهم دو موضوع مهم شامل توسعه شبکه فیبرنوری و توسعه شبکه نسل پنجم تلفن همراه در دستور کار قرار گرفته است. در حوزه فیبرنوری نیز قصد داریم با همکاری اپراتورها تا پایان دولت بتوانیم پوشش را به ۲۰ میلیون خانوار برسانیم. در بخش فناوری ۵G نیز به‌زودی مزایده فرکانس‌های ۳۶۰۰ تا ۳۸۰۰ شواهرتز را برگزار خواهیم کرد که این فرکانس‌ها باعث توسعه فناوری نسل پنجم خواهد شد.

لاجوردی در ادامه بیان کرد در سال ۱۳۹۶ اپراتورهای ایرانسل، همراه اول و رایتل در مجموع بیش از ۱۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کردند، اما این سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۱ به ۵۸۰ میلیون دلار کاهش پیدا کردکه از کاهش توان سرمایه‌گذاری در حوزه ارتباطات سیار حکایت دارد. آمار بانک مرکزی و مراکز مرتبط نیز نشان می‌دهد سهم بخش ارتباطات از تولید ناخالص داخلی در سال‌های گذشته روند نزودی پیدا کرده است. همچنین آخرین تعرفه‌گذاری در بخش ارتباطات در حوزه پیامک موبایل در سال ۱۳۸۹، مکالمه همراه در سال ۱۳۹۲، مکالمه ثابت در سال ۱۳۹۵، داده همراه در سال ۱۳۹۵ و داده ثابت نیز در سال ۱۳۹۶ انجام شده است. از این رو اصلاح تعرفه در هر دو حوزه ثابت و سیار ضروری بود.

مدیران سایر اپراتورها نیز در این نشست جزئیاتی از وضعیت هزینه‌ها و درآمدی و برنامه‌های توسعه‌ای برای شبکه خود را ارائه کردند. قائم‌مقام مدیرعامل همراه اول در این خصوص عنوان کرد موضوع توسعه شبکه برای اپراتورها الزامی است. همانگونه که در سایر صنایع نظیر برق که به دلیل عدم توسعه لازم شاهد قطعی مکرر برق بودیم، اپراتورها نیز طی سال‌های اخیر به دلیل عدم افزایش تعرفه قادر به سرمایه‌گذاری مناسب برای توسعه شبکه نبودند. در حال حاضر نیز این افزایش تعرفه برای جبران عدم افزایش تعرفه‌ای طی سال‌های اخیر است. در واقع اگر تعرفه‌ها متناسب با نرخ تورم افزایش پیدا نکند، سرعت توسعه شبکه نیز کاهش می‌یابد.

مدیرعامل رایتل در این مراسم به غیرقابل قبول بودن سود سالیانه صنعت ارتباطات اشاره کرد و گفت اینترنت هم در بخش صنعت و هم در بخش خدمات به عنوان یک ابزار ضروری محسوب می‌شود و به همین دلیل یک وابستگی جدی به اینترنت ایجاد شده است. از این رو اگر شبکه ارتباطی کشور قادر به حفظ کیفیت خود نباشد، کل اقتصاد از جمله حوزه بانکی و لجستیک نیز متضرر خواهد شد. سهامداری که در این صنعت سرمایه‌گذاری می‌کند نیز خواهان نرخ سود معقول نسبت به نرخ سرمایه‌گذاری خود است، اما هم‌اکنون نرخ سود سالانه در حوزه ارتباطات حدود ۵ یا ۶ درصد بوده که در هیچ صنعتی آن را نمی‌پذیرند.

کیفیت شبکهکیفیت شبکه

مدیرعامل آسیاتک نیز به اختلاف بزرگ بین هزینه و درآمد این شرکت اشاره کرد و گفت آمار مقایسه‌ای طی ۷ سال اخیر نشان می‌دهد هزینه‌های حقوق و دستمزد در آسیاتک بیش از ۱۶ برابر، هزینه‌های برقی که توسط شرکت توزیع برق در مرکز داده آسیاتک صادر شده نیز حدود ۸ برابر و هزینه اجازه فضای مخابرانی نیز حدود ۱۶ برابر افزایش پیدا کرده است. از آنجایی که زنجیر تامین دارای چند پارامتر است که از تجمیع این شاخص‌ها و وضعیت نگهداری به توسعه و پایداری شبکه دست پیدا می‌کنیم، سعی داریم با این اصلاع تعرفه بتوانیم تجربه کاربران را ارتقا دهیم.

مدیرعامل های‌وب نیز در این نشست گفت طی دو دهه گذشته در اپراتور ثابت شاهد سرمایه‌گذاری نبودیم و همین موضوع باعث شده تا اینترنت سیار تمام بار اینترنت را بر دوش بکشد. در حوزه اینترنت ثابت نیز شبکه‌های مورد نیاز ایجاد نشده است. تغییر نگاه به حوزه اینترنت ثابت یکی از اتفاقات خوبی است که در دولت سیزدهم رخ داده و توسعه این شبکه به عنوان بالاترین اولویت لحاظ شده است. در حال حاضر شاهد عدم توازن مصرف در اینترنت ثابت و سیار در ترافیک  مردم هستیم. طی ۵ سال اخیر قیمت همه چیز به چند برابر افزایش یافته و این در حالی است که تعرفه اینترنت ثابت مانده است.

رئیس هیئت‌مدیره شاتل در این نشست به تامین اکثر تجهیزات اپراتورها از خارج از کشور اشاره کرد و گفت طی ۵ سال اخیر شاهد چند برابر شدن هزینه‌ها بودیم. در واقع توسعه دیگری پس از فناوری ADSL در حوزه اینترنت ثابت رخ نداده و سرمایه‌گذاری حداقلی انجام شده است. با سرمایه‌گذاری در حوزه فیبرنوری سعی داریم نیمی از ترافیک شبکه سیار را به شبکه ثابت منتقل کنیم تا کیفیت شبکه سیار ارتقا یابد و بین اینترنت ثابت و سیار نیز توازن ایجاد شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها