پایان یک دوره فراگیری و تولید خودرو در ایران: پژو پارس

ژانویه 14, 2024 0 نظر 111

پایان کار پژو پارس در ایران

پژو پارس، یکی از محصولات محبوب شرکت ایران خودرو بود که به مدت بسیار طولانی در بازار خودروسازی ایران حضور داشت. این خودروی اقتصادی و قابل اعتماد، توانست قلب مردم ایران را به خود جلب کند و تا سال‌های اخیر همچنان در جایگاه خود به عنوان یکی از خودروهای محبوب و مورد توجه مردم ایران بود.

اما متأسفانه، با شرایط سخت اقتصادی کشور و همچنین تحریم‌های جهانی علیه ایران، شرکت پژو در سال‌های اخیر مواجه به مشکلات مالی بسیاری شده است. این مشکلات به‌گونه‌ای بوده که شرکت پژو تصمیم گرفته است تولید خودروهای خود را در ایران متوقف کرده و به جای آن، خودروهای دیگری را به بازار ایران عرضه کند.

این تصمیم موجب شده که علاوه بر افت اقتصادی برای کشور، مردم از دست یکی از خودروهای محبوب و قدیمی ایران در بازار خودرو ایرانی دست بزنند و به دنبال گزینه‌های دیگر برای خرید خودرو باشند. اما خوشبختانه، شرکت‌های خودروساز داخلی نیز توانسته‌اند با تولید خودروهای متنوع و با کیفیت، جای‌خالی پژو پارس را در بازار خودرو ایران جبران کنند.

پارس، سدان پرفروش ایران خودرو به‌زودی باید از خط تولید ایران خودرو خارج شود. در ادامه جزئیات بیشتر درباره توقف تولید پژو پارس را مطالعه کنید.

از دی ماه سال ۹۹ پس از طی شدن چند مرحله، رعایت استانداردهای ۸۵ گانه الزامی اعلام شد. به دنبال این، رفته رفته خودروسازان داخلی محصولات خود را هشوام با این استانداردها کردند و طی همین فرایند حتی برخی از خودروها نظیر پژو ۴۰۵ و پراید ۱۳۱ از خط تولید خارج شدند. در واقع تا انتهای سال ۱۴۰۲ شرکت‌های خودروساز داخل کشور موظف به ارتقای محصولات خود از لحاظ ایمنی هستند و بر اساس جدیدترین اخبار خودرو داخل کشور، رئیس سازمان ملی استاندارد به‌تازگی اظهار داشت که اگر پژو پارس هم از این استانداردها پیروی نکند، تا پایان امسال باید تولید آن متوقف شود.

توقف تولید پژو پارس تا انتهای سال ۱۴۰۲

توقف تولید پژو پارس تا انتهای 1402

مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد اخیراً اشاره کرد از آنجایی که خودرو پژو پارس هماهنگ با استانداردهای ۸۵ گانه نیست، ایران خودرو تا نیمه اسفند پیش رو مجوز برای تولید آن دارد. پس از این، در صورتی که نسخه‌ای از پژو پارس با امکانات تعیین شده عرضه نشود، برابر با قانون باید تولید این خودرو متوقف شود.

اسلام‌پناه ضمن اشاره به موضوع توقف تولید پژو پارس خاطرنشان کرد خودروسازان در صورتی باید محصولات خود را به پیش‌فروش بگذارند که مجوزهای لازم را دریافت کرده و استانداردهای ۸۵ گانه را در آن‌ها رعایت کرده باشند. در غیر این صورت، سازمان استاندارد کشور مسئولیتی در برابر پیش‌فروش این خودروها بعد از گذشت مهلت توقف تولیدشان نخواهد داشت.

ایران خودرو پس از این‌که پژو ۴۰۵ را اوایل دهه ۷۰ به بازار ایران آورد، پژو پارس را سال ۱۳۷۹ به‌عنوان نسخه فیس لیفت آن به تولید رساند. حالا بیش از ۲۰ سال است که پارس یا پرشیا بیش از ۲۰ در خط تولید این خودروساز داخلی قرار دارد.

ایران خودرو مدتی قبل سورن پلاس جدید را به بازار معرفی کرد که سازگار با استانداردهای ۸۵ گانه شده است. همچنین شرایط فروش سورن پلاس جدید در دی ۱۴۰۲ اعلام شد. این نسخه از موتور ۱٫۸ لیتری ۴ سیلندر XU7 پلاس با قدرت ۹۷ اسب بخار و گشتاور ۱۴۶ نیوتن متر بهره می‌برد و امکاناتی مثل کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش، کنترل حرکت در سربالایی، ترمز اضطراری خودکار و رصد باد تایرها دارد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها