تأثیر زخمهای کیفیت بیکیفیت خودروهای ایرانی بر اقتصاد ایران
زخم کاری خودروهای بی کیفیت داخلی بر پیکره اقتصاد ایران
صنعت خودروسازی یکی از صنایع اساسی در اقتصاد هر کشوری است و تأثیر بسیار زیادی بر روند توسعه و رشد اقتصادی دارد. در ایران، بازار خودرو به چشمگیرترین بخش از صنعت خودروسازی محسوب میشود. اما متأسفانه برخی از شرکتهای خودروسازی داخلی، با تولید خودروهای بی کیفیت و عدم رعایت استانداردهای مورد نیاز، زخمی عمیق بر پیکره اقتصاد ایران زدهاند.
خودروهای بی کیفیت داخلی نه تنها تأثیر مخربی بر اعتماد مردم به این صنعت دارند بلکه باعث افت ارزش افزوده و کیفیت کلی صنعت خودروسازی نیز میشوند. این موضوع منجر به افت شهرت صنعت خودروسازی ایران در بازارهای جهانی نیز میشود که بر توسعه صادرات و ایجاد اشتغال در کشور تأثیر گذار است.
به منظور جلوگیری از زخم کاری خودروهای بی کیفیت داخلی بر پیکره اقتصاد ایران، نیاز است که شرکتهای خودروسازی داخلی به تأمین استانداردهای بینالمللی و جلوگیری از تولید خودروهای نامناسب توجه ویژهای داشته باشند. همچنین، دولت نیز میتواند با تدابیر و سیاستهای مناسب، بهبود در کیفیت تولید خودروها را تشویق کرده و این عامل مهم را در توسعه اقتصادی کشور مد نظر قرار دهد.
۲۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۲۵
بر اساس دادههای آماری بهدست آمده، هر ساله معادل ریالی یک ماه در آمد نفتی ایران، بهواسطه مصرف سوخت خودروهای بی کیفیت داخلی به هدر میرود.
طبق آمار موجود و گزارشهای واصله از مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، معادل با میزان درآمد ریالی ماهانه حاصل از فروش منابع نفتی ایران در سال، بهواسطه کیفیت پایین خودروهای تولیدی در حال هدر رفتن است. طبق اعلام مجلس شورای اسلامی، کیفیت ساخت بسیار پایین پیشرانه خودروها و متقابلا افزایش مصرف سوخت آنها باعث بهوجود آمدن این آمار شده است.
هدر رفتن بنزین توسط خودروهای بی کیفیت داخلی
با رشد صنایع خودروسازی در جهان و چشمانداز رو به پیشرفت این صنایع در کشورهای مختلف، نکتهای که همیشه برای ما حائز اهمیت بوده، پیشرفت صنایع خودروسازی ملی کشورمان ایران است. پیشرفتی که طی سالیان متمادی و بهواسطه سیاستهای غلط همچنان یک رویا باقی مانده است. از بحث کیفیت ساخت بسیار پایین، تکنولوژی عقب مانده و انحصار خودروسازی داخلی که بگذریم، نکتهای که خیلی بهچشم میآید مصرف سوخت بسیار بالای خودروهای داخلی است؛ خودروهایی که با حجم موتور بهمراتب پایینتر و حتی بهواسطه تکنولوژی قدیمی، مصرف سوخت بالاتری از خودروهای روز خارجی دارد.
در کشورهای غربی و اروپایی، میانگین مصرف سوخت برای وسایل نقلیه بنزینی و هیبریدی به حدود ۷ لیتر در هر صد کیلومتر میرسد. این موضوع در مورد کشورهای آسیای شرقی همچون ژاپن و کره جنوبی به میانگین حدودی ۶.۵ لیتر در صد کیلومتر میرسد. حتی کشورهای پرجمعیتی همچون هند میانگین مصرف سوخت آنها در بدترین شرایط، معادل با ۸ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است. اما این آمار در کشور ایران، حکایت از مصرف سوخت ۹ الی ۱۰ لیتر در هر صد کیلومتر یا حتی بیشتر دارد که عدد بسیار بزرگ و تاملبرانگیزی است.
یکی از چهرههای زیبای پیشرفت تکنولوژی، ورود خودروهای هیبریدی و خودروهای تمام الکتریکی به بازار است. این خودروها بهواسطه تولید آلایندگی بسیار پایین و در عین حال قیمت بسیار مناسب، استقبال ویژهای از سمت و سوی مشتریان دریافت کردهاند؛ اما در ایران آنچنان که باید مورد استقبال قرار نگرفتهاند که دلیل اصلی این موضوع عدم تولید و عرضه این مدل خودروها توسط خودروسازان داخلی است.
در اکثر کشورها فروش خودروهای سازگار با محیط زیست، بدون مالیات افزوده صورت میپذیرد؛ در حالی که در ایران برای سوار شدن یک خودروی الکتریکی که البته واردات گستردهای هم نداشته است، در وهله اول نه زیرساختی وجود دارد و نه کسی توانایی خرید این نوع خودروها را خواهد داشت. خودروهای الکتریکی و هیبریدی تولید شده توسط خودروسازان داخلی هم که فقط یک معرفی و چند عکس از آنها در ذهن ما نقش بسته، بیشتر شبیه یک شوخی برای مصرفکنندگان و مشتریان است.
بر اساس دادههای آماری موجود نیز آن چیزی که آشکار است تفاوت بسیار زیاد مصرف سوخت خودروهای تولید داخل ایران خودرو و سایپا و برخی محصولات پایینرده مونتاژی با دیگر خودروهای تولید شده در سطح کشورهای دیگر است. اگر پیشرفتی در صنایع خودروسازی ایران حاصل نشود به مرور زمان این افزایش مصرف سوخت هم موجب آلودگی بیشتر هوا و هم باعث مشکلات اقتصادی بیشتر خواهد شد.
- آیا تولید خودروی پژو پارس ادامه دارد؟
- رمز و رمان چانگان CS55 پلاس توسط سایپا منتشر شد
- جذابترین مدل جدید خودروی دنا ایران امسال رونمایی شد! تمام اطلاعات قیمت و ویژگیها در اینجاست
- فروش کارت سوخت با قیمت های تکان دهنده در بازاررسمی امسال
- پرنسس کراساوور نیوا با رونق ویژه ایران + جزئیات فنی، گزینهها و هزینهها
- ایران خودرو با افزایش قیمت ۶ محصول، ورود به سال ۱۴۰۳ را شروع کرد
- پژو پارس را دوست دارید؟ ایران خودرو دعوتنامه خرید را ارائه می دهد
- فروش وانت نیسان بنزینی در بهار با شرایط ویژه
- توجه خریداران! ایران خودرو مسئول عدم تحویل پژو پارس به شماست
- برنداشت نابودکننده خودروسازان داخلی به دنبال افزایش قیمت در بازار در سال آینده