برگزاری کارگاه تخصصی رایانی با هدف جلوبری جامعه به سوی پیشرفت
ژانویه 30, 2024 0 نظر 77
کارگاه تخصصی «نوپردازان ادبیات نمایشی و کارگردانی» در چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر برگزار شد. این کارگاه با تدریس مهرداد رایانیمخصوص، مدرس و کارگردان تئاتر، به تبیین و معرفی ابزارها و روشهای نوآورانه کارگردانی و نوشتن نمایشنامه میپرداخت. در این کارگاه، شیوه کارگردانی هنرمندان نوگرا با آثار کارگردانان کلاسیک مقایسه شد و به نقش نوپردازی در تولید آثار نمایشی پرداخته شد. همچنین، در بخش دوم این کارگاه به تکنیکها و ابزارهای مورد استفاده نمایشنامهنویسان برای خلق اثری نو پرداخته شد. کارگاه تأکید داشت که حرکت به سمت نوپردازی، به عنوان ضرورتی برای پیشرفت در تئاتر، بسیار مهم است و نوپردازان باید از قوانین و چارچوبهای شناختهشده خود برای رسیدن به زبانی جدید و رویکردی متفاوت در شیوههای اجرایی استفاده کنند.
۱۸:۵۰کارگاه تخصصی «نوپردازان ادبیات نمایشی و کارگردانی» با تاکید بر حرکت به سمت نوپردازی به عنوان ضرورتی برای پیشرفت در تئاتر برگزار شد.به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، کارگاه تخصصی نویسندگی و کارگردانی چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با عنوان «نوپردازان ادبیات نمایشی و کارگردانی» در کارگاه نمایش تئاتر شهر برگزار شد.کارگاه دوساعته «نوپردازان ادبیات نمایشی و کارگردانی» با تدریس مهرداد رایانیمخصوص، مدرس و کارگردان تئاتر برای دو روز متوالی سهشنبه و چهارشنبه، دهم و یازدهم بهمن میزبان هنرمندان و دانشجویان است.در بخش اول این کارگاه آموزشی که با تکیه بر نوپردازی در کارگردانی تئاتر به انجام رسید، رایانیمخصوص به معرفی ابزارها و چگونگی رسیدن به نتیجه نهایی برای بهرهمندی از شیوهها و نوآوری در شیوه کارگردانی اشاره کرد.این هنرمند در این کارگاه تلاش کرد با استفاده از نمونه فیلمهای مطرح تئاتر کارگردانان نوگرا به نحوه دسترسی آنها برای رسیدن به ایده و تکنیکهای جدید برای اجرا بپردازد.در ادامه با مقایسه آثار هنرمندان نوگرا با هنرمندان کلاسیک به تفاوت نوع نگاه، تفکر و زاویه دید آنها با یکدیگر پرداخته شد.نمونه کارهای رابرت ویلسون، ریچارد فورمن و پیتر بروک از کارگردانان مطرح نوگرا در جهان، همچنین حامد محمدطاهری و آتیلا پسیانی از کارگردانان شناختهشده ایران در این کارگاه مورد توجه قرار گرفتند.به گفته رایانیمخصوص، ما همیشه مجموعه قوانین و چارچوبهایی برای کارگردانی داریم که قطعا برای تولید آثار نمایشی میتواند راهنمایی برای سایر هنرمندان به ویژه هنرمندان نوگرا باشد و به همین دلیل این کارگاههای تخصصی همواره مورد استقبال هنرمندان و هنرجویان فعال در عرصه هنرهای نمایشی قرار میگیرند.در این کارگاه تاکید شد که نوپردازان از این قوانین و چارچوبهای شناختهشده برای رسیدن به زبانی جدید و رویکردی متفاوت در شیوههای اجرایی بهره میبرند. در تجربیات جدید حذف بازیگر توسط کارگردانان اتفاق افتاده است البته با حفظ بخش دراماتیک اثر و بدون آنکه جنبه تئاتری کار از دست برود و به آن خدشهای وارد شود.از نظر این مدرس، نوپردازان در سراسر جهان شیوهها و روشهای مختلفی را برای بیان نظرات و پیشنهادات خود استخدام میکنند و یکی از ضروریات پیشرفت قطعا حرکت به سمت نوپردازی است.رویکرد اصلی این کارگاه بررسی و شناخت جریانهای فکری نو در ادبیات نمایشی و کارگردانی است که از اواخر قرن بیستم تا قرن بیستویکم و زمان حال را دربرمیگیرد.بخش دوم این کارگاه آموزشی، روز چهارشنبه، یازدهم بهمن توسط رایانیمخصوص و با تکیه بر نوپردازی در بخش نمایشنامهنویسی با تاکید بر تکنیکها و ابزاری که نمایشنامهنویس برای خلق اثری نو به آن توجه میکند؛ برگزار خواهد شد
- “به جای کمتر دزدی کنید” پیشفروش شد!
- بلیتهای نمایش «توقف اتانازی» در حال فروش میباشند
- بازگشت نمایش «هیدن» – فانشو به سکوت
- ایرج راد: تبدیل کننده هنرمندان به فرهنگ زندگی و نمایان کننده آثار ایرانی در صحنه
- راز گذارنده هنر در تئاتر ایران: خسرو
- ۱۴۰۲؛ زمان بازگشت عروسکها و آغاز سلطنت تئاتر در شهر
- پیشنهاد جذاب: حضور در فروش فیلم “مرموز” با درآمد ۲ میلیارد تومان
- شمسلنگرودی: بازیگر نمایش «و تو هم برنگشتی»
- نمایش های جذاب در تئاتر ایرانشهر
- پیام دلنشین محمود عزیزی به مناسبت روز ملی تئاتر
اشتراک در
وارد شدن
0 نظرات