وزیر صمت با اظهارات شگفت‌انگیز در برابر ورود خودروهای دست دوم به کشور، مخالفت می‌کند

مارس 8, 2024 0 نظر 86

اشرافی اترک شهریار، وزیر صنعت، معدن و تجارت در اظهاراتی عجیب و غیرمنتظره، مخالفت خود را با واردات خودروهای دست دوم به کشور اعلام کرد. این تصریحات باعث شگفتی و تعجب در میان کارشناسان و صنعتگران این حوزه شده است.

وزیر صمت به دلایلی نظیر کاهش کیفیت و ایمنی خودروهای دست دوم، کارایی پایین، تأثیرات منفی بر صنعت خودروسازی داخلی و ایجاد اشغال زمین برای نگهداری این خودروها اشاره کرده است. او معتقد است که توسعه صنعت خودروسازی از طریق تولید داخلی و ارتقای استانداردهای فنی محصولات، بهترین راه برای رونق اقتصادی کشور است.

با این حال، انتقادات واکنش‌های متعددی از سوی متخصصان و صاحبان کسب و کارهای مرتبط با این حوزه، به دنبال دارایی این تصریحات بوده است. بر اساس آنچه ارائه شده، به نظر می‌رسد که مسئله واردات خودروهای دست دوم در ایران همچنان یکی از دغدغه‌های اساسی و مهم در حوزه صنعت خودروسازی محسوب می‌شود.

ارسال شده توسط: علیرضا قادرمیهنی ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۰۰آیین نامه واردات خودرو کارکرده ماه‌هاست که بلاتکلیف مانده و ابلاغ نمی‌شود. دلیل مخالفت وزیر صمت با واردات خودرو دست دوم چیست؟مسیر پر از مانع واردات خودروی خارجی بالاخره هموار شده و سامانه یکپارچه فروش خودرو در حال طی مراحل عرضه خودروهای وارداتی به مشتریان است. یکی از موضوعاتی که در دنباله واردات خودرو سروصدای زیادی به پا کرد، واردات ماشین دست دوم یا کارکرده به بازار کشورمان بود.مخالفت وزیر صمت با واردات خودرو دست دومدر اخبار خودرو راجع به شرایط واردات خودروهای کارکرده صحبت کردیم و جزئیات آن را با شما در میان گذاشتیم. حالا وزیر صمت برخلاف پیگیری‌های قبلی خود اعلام کرده با شنیدن نام واردات خودروی کارکرده کهیر می‌زند و از اجرای چنین حرکتی بیزاری جسته است. با این اوصاف سرنوشت آیین نامه واردات کارکرده‌ها مبهم است و باید منتظر اخبار بعدی ماند.عباس علی آبادی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان شأن مردم را بالاتر از این حرف‌ها دانسته و در مذمت ماشین‌های دست دوم خارجی سخنرانی مهمی کرده است. ادعاهای علی آبادی در حالی است که ۹ ماه از تصویب آیین نامه واردات خودروی کارکرده می‌گذرد و مردم وزیر وقت را عالم بی‌عمل می‌دانند.چند ماه دیگر سالگرد باز شدن پرونده واردات خودروی دست دوم به کشور است و حالا در آستانه تولد یک سالگی این موضوع، وزیر صمت مدعی شده نباید حرفی از ورود خودروهای خارجی کارکرده به کشور بزنیم چرا که مردم ما لایق بیشتر از اینها هستند. به نظر می‌رسد با حرف‌هایی که علی آبادی زده، ضربه نهایی بر پیکره آیین نامه مسکوت واردات خودروی دست دوم وارد آمده و به زودی شاهد بسته شدن آن خواهیم بود.در ابتدا دولت ادعا می‌کرد ظرف یک ماه آیین نامه مذکور را تصویب می‌کند اما با گذشت ۹ ماه از آن روز به یقین دریافته‌ایم که همه چیز در حد حرف باقی مانده و قرار نیست اتفاقی بیفتد. البته هنوز متقاضیان منتظر اعلام شرایط خرید چنین محصولاتی هستند اما به نظر نمی‌رسد این موضوع عملی شود چرا که وزیر صمت به آن آلرژی پیدا کرده!البته مدتی پیش برخی از کارشناسان به نقل از منابع موثق اعلام کردند که دولت قصد وارد کردن خودروهای دست دوم به کشور را ندارد و پشیمان شده است. تا پیش از اینکه وزیر صمت به کهیر زدن پوستش اشاره کند، مسئولی پیدا نشده بود که این تصمیم را اعلام کرده باشد و همه چیز در هاله‌ای از ابهام قرار داشت.عباس علی آبادی از واردات خودروی کارکرده به کشور ابراز تنفر کرده در حالی که طی همین چند ماه گذشته حداقل دو مرتبه از تصویب آیین نامه آن با قید «به زودی» صحبت کرده است. ایشان همچنین در بیانات خود به تلاش بی‌وقفه‌اش برای اجرای هر چه سریعتر این آیین نامه تأکید کرده و برخلاف اظهارات کنونی‌اش نقش خود را پررنگ جلوه داده.با این اوصاف به نظر می‌رسد دولت با وارد کردن خودروی کارکرده به کشور موافق نیست اما در عین حال نمی‌خواهد حرف مجلس روی زمین بماند و به همین خاطر پرونده آن را معلق نگه داشته است. با ابراز بیزاری امروز وزیر صنعت، معدن و تجارت جایی برای بحث باقی نمی‌ماند و باید پرونده خیمه شب بازی دولت و مجلس در اسرع وقت مختومه شود.دولت می‌تواند هم به صورت رسمی و هم غیررسمی آیین نامه واردات خودروی دست دوم را ملغی کند. در خرداد ماه سال جاری، فاطمی امین به عنوان وزیر صمت پیشین کشور تلاش کرد پیش از آنکه بساطش از دولت برچیده شود، لایحه واردات ماشین کارکرده را به مجلس ارسال کند. لایحه فوق به قانون ساماندهی صنعت خودرو الحاق شد و پس از به رأی گذاشته شدن به تصویب حداکثر اعضای مجلس شورای اسلامی رسید.البته نباید به کلی بدبین بود و پرونده آیین نامه واردات را بسته دانست چرا که اخیرا آیین نامه واردات از مناطق آزاد به سرزمین اصلی استارت خورده و می‌تواند اولین مرحله برای تصویب آیین نامه اصلی باشد. از نگاهی دیگر هم می‌توان نتیجه گیری کرد که دولت برای برداشتن فشارها و به جریان انداختن موقت واردات خودروی کارکرده، مجوز ورود ماشین‌های دست دوم به مناطق آزاد داده است.دولت به خوبی می‌داند که برای مختومه اعلام کردن پرونده باز واردات محصولات کارکرده باید صبر کند تا مجلس بعدی شکل بگیرد. به طور کلی احساس می‌کنیم که ماجرای این داستان خیلی قبل تر به سر رسیده و تأمل دولت و انجام ندادن اقدامی سریع و ضربتی نشان دهنده بسته شدن پرونده آن است.مردم معتقدند که دولت نباید در خصوص این موضوع یک طرفه به قاضی برود و باید اظهارنظر قطعی را به مردم بسپارد. چه بسا مشتریان بخواهند همان ماشین‌های کارکرده با قیمت پایین تر را بخرند و از این خرید رضایت دارند. از طرفی وزیر صمت اعلام کرده می‌خواهد مردم خود راجع به این موضوع تصمیم گیرنده نهایی باشند.عباس علی آبادی یکی از نگرانی‌های خود درباره خودروهای دست دوم خارجی را خدمات پس از فروش آنها می‌داند. گر چه این دغدغه درست و صحیح است اما نباید فراموش کرد که حل آن بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد بود. بنابراین نباید به خاطر خدمات پس از فروش و ناتوانی در برآورده کردن آن، قانون را بوسید و کنار گذاشت. نظر شما در این باره چیست؟ پیشینه خبر: شرایط واردات خودروهای کارکرده اعلام شد + جزئیات کامل جزئیات کامل واردات خودروهای کارکرده وزیر صمت: واردات خودروهای دست دوم به زودی اجرایی می‌شود واردات خودروهای کارکرده برای اشخاص عادی با کد ملی منتفی است

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها