نمایشگاه فوق العاده نقاشی‌های عجیب و غریب از طبیعت در نیاوران

ژانویه 3, 2024 0 نظر 46

نمایشگاه انفرادی نقاشی رها محسنی کرمانشاهی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شده است. این نمایشگاه با تمرکز بر طبیعت زاگرس و آسیب‌های آن به نمایش گذاشته شده است. آثار کرمانشاهی همچون “چشم‌انداز روستای هلیران” و “سلطه کلاغ‌ها” از یک سو نشانه‌های عشق مخاطب به محیط زیست زاگرس و از سوی دیگر نشانه‌های اعتراض و عصیان نسبت به آسیب‌های زیستگاه را به تصویر می‌کشند. کیوریتور این نمایشگاه، رضا راقندی، اظهار داشته است که آثار رها محسنی کرمانشاهی به صورت امپرسیونیستی هستند. او همچنین اشاره کرده که عکس‌ها، قادر به نشان دادن همان شور و هیجانی که در نقاشی‌ها هست، نیستند. نمایشگاه “رها در زاگرس” تا ۱۵ دی‌ماه در فرهنگسرای نیاوران به نمایش گذاشته می‌شود و ۴۱ اثر از این هنرمند را در بر می‌گیرد.

۰:۲۹نمایشگاه انفرادی نقاشی رها محسنی کرمانشاهی با تمرکز بر طبیعت زاگرس و آسیب‌های آن در فرهنگسرای نیاوران برپاست.به گزارش رسیده، رها محسنی کرمانشاهی زاده‌ زاگرس است که در ۱۲ سال اخیر تمرکز خود را بر طبیعت این مکان گذاشته است. آثار کرمانشاهی در ابعاد بزرگی بر روی دیوار قرار گرفته‌اند که وقتی مقابل آن‌ها می‌ایستیم. حس می‌کنیم کنار نقاش در طبیعت زاگرس جای گرفته‌ و حرکات دستانش روی بوم را تماشا می‌کنیم.گاهی طبیعت همچون تابلوی «چشم‌انداز روستای هلیران» بکر دیده می‌شود که عشق مخاطب به محیط زیست آن منطقه را تقویت می‌کند اما از سویی در تابلوهایی دیگر مانند «سلطه کلاغ‌ها» درختی خشکیده که در طبیعت تنها مانده، حس عصیان را در مخاطب بیدار می‌کند و باعث می‌شود از خود بپرسد: چه باید برای طبیعت پارادوکسیکال انجام داد؟رضا راقندی، کیوریتور این نمایشگاه انفرادی که سال‌هاست در رشته نقاشی فعالیت می‌کند، درباره سبک هنری آثار رها محسنی کرمانشاهی گفت:«سبک  نقاشی های رها محسنی امپرسیونیست است. هر نقاشی به مرور زمان ممکن است رویکرد و سبکی که کار می‌کند، عوض کند. هر نقاشی در هر زمینه‌ای وقتی با قدرت کارش را انجام می‌دهد، ارزشمند است و من شخصا با دوستانی که می‌گویند امپرسیونیست تمام شده، مخالفم و عقیده دارم هر هنرمندی می‌تواند در هر سبکی از نقاشی قدرتمند ظاهر شود.رازقندی درباره آسیب‌هایی که به طبیعت زاگرس وارد شده و در آثار رها کرمانشاهی هم مشهود است، می‌گوید: «در سفری که با او داشتم، خیلی از درخت‌های بلوط بودند که متأسفانه تخریب شده بودند و هر بیننده‌ای از دیدن این منظره اذیت می‌شود و من فکر می‌کنم خود این کارها سندی هستند برای اینکه تخریب‌های این مناطق را ببینیم. او درباره اینکه آیا هنر عکاسی برای نشان دادن موضوع کارها بهتر هستند یا نقاشی می‌گوید: «زمانی که یک عکس به سمت نقاشی می‌رود، قطعا خود هنرمند دخل و تصرف می‌کند و به فضاپردازی می‌پردازد و امکان ندارد شما در یک کار عکاسی بتوانید شور و هیجان ببینید. در نقاشی فضا سه بعدی است و وقتی استاد کرمانشاهی عکاسی می کنند و بعد کارها را نقاشی میکنند قطعا زیبایی دوچندان است.»در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «بی تردید در میان نقاشان واقع‌گرای ایران «رها محسنی کرمانشاهی» چهره ای است شاخص و ماندگار. هنرمندی که بیش از چهار دهه ممارست خستگی ناپذیر، ‌مطالعه ومداقه در هنر نقاشی، به تکنیک و زبان شخصی خود دست یافته است.پالت رنگ‌هایش تجلی روحیات و شخصیت درونی اوست. آفرینش،عشق، اعتراض، عصیان و فریادها و بغض هایش را در درخت های استوار و صخره های سخت و دیگر نشانه هایی که در آثارش نمود پیدا کرده می توا‌ن دید.«رها در زاگرس» کنایتی از ماندن، سخت و استوار زیستن است که در ضرب قلم‌ها و رنگ‌های سحرآمیز و بیان هنرمندانه، ترجمان همه تاریخ، زیست و زندگانی زاگرس نشینان را به نمایش می‌گذارد«رها در زاگرس» عنوان نمایشگاه نقاشی‌های رها محسنی است که با کیوریتوری رضا رازقندی تا ۱۵ دی‌ماه در فرهنگسرای نیاوران درحال برگزاری است. این نمایشگاه انفرادی ۴۱ اثر از این هنرمند را به نمایش گذاشته که بزرگ‌ترین آن در ابعاد ۵۱۰ در ۱۵۰ سانتی‌متر است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها