طرز تهیه کشمش پلو با گوشت

طرز تهیه کشمش پلو با گوشت, طرز تهیه کشمش پلو با گوشت گوسفندی , طرز تهیه کشمش پلو با گوشت چرخ کرده , طرز تهیه کشمش پلو با عدس و گوشت چرخ کرده , کشمش پلو با گوشت تکه ای , طرز تهیه کشمش پلو شیرازی , طرز تهیه کشمش پلو نذری , طرز تهیه کشمش پلو ساده بدون گوشت

کشمش پلو با گوشت یکی از انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ است که به روش‌های مختلف با مواد متنوعی آماده و درست می‌شود، این غذای خوش طعم که در این رسپی با روش پخت آن به شیوه شمالی آشنا می‌شوید برای پذیرایی و مهمانی‌ها بسیار مناسب است. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه کشمش پلو با گوشت در ادامه با سایت آموزشی فان شو همراه باشید.

مواد مورد نیازمیزان مواد
گوشت یا ماهیچهبه مقدار لازم
زعفران دم کرده غلیظ۳ تا ۴ قاشق غذا خوری
نمک و زردچوبهبه مقدار لازم
پیاز خلالی سرخ شده۱ عدد
سیر۲ تا ۳ حبه
پودر یا چوب دارچینبه مقدار لازم
روغن زیتونبه مقدار دلخواه
فلفل سیاهبه مقدار لازم
برگ بو۲ تا ۳ عدد
برنجبه تعداد نفرات
کره۵ گرم
کشمش۱ پیمانه
روغن مایع برای تفت دادنبه مقدار لازم

طرز تهیه کشمش پلو با گوشت

مرحله ۱: شستن گوشت‌ها و خرد کردن آن‌ها

ابتدا گوشت گوسفند یا ماهیچه را تمیز بشورید، در سبد بگذارید تا آب اضافی آن خارج شود بعد از این که گوشت کاملا خشک شد آن را به اندازه‌های دلخواه و مناسب برش بزنید و کنار بگذارید اگر اندازه ماهیچه‌ها هم بزرگ است آن‌ها را کوچکتر کنید.

مرحله ۲: دم کردن زعفران

بعد مقداری زعفران را در یک ظرف کوچک بریزید، کمی آب جوش به آن اضافه کنید، روی آن را بپوشانید، بگذارید تا دم بکشد و غلیظ شود، مقدار زعفران بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد، هرچه مقدار زعفران بیشتر باشد طعم، رنگ و عطر غذا بهتر می‌شود.

مرحله ۳: سرخ کردن گوشت و اضافه کردن زردچوبه به آن

سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید، روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن داغ شود بعد ماهیچه‌ها را در تابه با روغن داغ تفت دهید سپس مقداری زردچوبه به آن‌ها اضافه کنید و گوشت‌ها را همراه با زردچوبه سرخ کنید تا طلایی رنگ شوند.

مرحله ۴: سرخ کردن طرف دیگر گوشت

وقتی یک طرف گوشت‌ها تغییر رنگ داد و خوب سرخ شد آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگر آن‌ها هم سرخ شود بعد از این که گوشت‌ها یا ماهیچه‌ها آماده شدند، تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید، سعی کنید همه قسمات‌های گوشت به یک اندازه سرخ شود.

مرحله ۵: چیدن ماهیچه‌ها در ظرف و ریختن پیازهای خلالی روی آن

در یک ظرف بزرگتر و مناسب ماهیچه‌ها یا گوشت‌ها را در یک ردیف بچینید به طوری که روی هم قرار نگیرند، سپس پیازها را پوست بگیرید، بشورید و به شکل خلالی و باریک برش بزنید این غذا نیاز به پیاز فراوان دارد تا بوی زهم گوشت را بگیرد.

مرحله ۶: ریختن روغن زیتون روی گوشت‌ها

سپس پیازهای خلالی را روی گوشت‌ها بریزید تا به طور کامل سطح آن‌ها را بپوشاند بعد مقداری روغن زیتون روی گوشت‌ها و پیازها بریزید تا روغن زیتون کاملاً به خورد گوشت‌ها برود و طعم آن‌ها را بهتر کند، بهتر است کاملاً سطح گوشت‌ها با روغن زیتون آغشته شود.

مرحله ۷: اضافه کردن زعفران دم کرده به گوشت‌ها

بعد از آن زعفران دم کرده را که خوب دم کشیده و غلیظ شده است روی گوشت‌ها بریزید تا کاملاً به خورد آن‌ها برود، طوری که عطر، رنگ و طعم گوشت‌ها را بهتر کند، از پودر زعفران هم می‌توانید استفاده کنید اما زعفران دم کرده بیشتر به خورد گوشت‌ها می‌رود.

مرحله ۸: اضافه کردن سیر و پودر دارچین به گوشت‌ها

بعد از آن چند حبه سیر را پوست بگیرید، سیرها را روی پیازها و گوشت‌ها بریزید و پخش کنید، سپس یک تکه چوب دارچین را روی گوشت‌ها قرار دهید تا در هنگام پخت عطر آن پخش شود و بوی گوشت‌ها را بگیرد، به جای چوب دارچین می‌توانید از پودر آن استفاده کنید.

مرحله ۹: اضافه کردن برگ بو و فلفل سیاه به گوشت‌ها

سپس برگ بوها را هم روی پیازها و گوشت‌ها قرار دهید، بعد مقداری فلفل سیاه روی گوشت‌ها بریزید و پخش کنید، مقدار فلفل سیاه بستگی به ذائقه و دلخواه خودتان دارد و می‌توانید مقدار آن را کمتر یا بیشتر بریزید، به دلخواه خودتان می‌توانید از فلفل قرمز هم استفاده کنید.

مرحله ۱۰: اضافه کردن زردچوبه و پختن گوشت‌ها

بعد هم مقداری زردچوبه روی گوشت‌ها بریزید، پخش کنید سپس در ظرف را ببندید و روی حرارت ملایم قرار دهید، اجازه دهید تا گوشت‌ها با آبی که از پیازها خارج می‌شود خوب بپزند و بافت آن‌ها نرم شود، برای پخت این غذا لازم به اضافه کردن آب نیست

مرحله ۱۱: چیدن پیازها روی گوشت‌ها

دقت کنید در طول زمان پخت ماهیچه‌ها و پیازها را خیلی هم نزنید چون اگر پیازها به زیر ماهیچه‌ها بروند دیگر خیلی آب نمی‌اندازند، این باعث می‌شود تا پیازها و ماهیچه‌ها بسوزند، پس بهتر است که پیازها روی ماهیچه‌ها قرار گرفته باشند تا خوب آب بیندازند.

مرحله ۱۲: اضافه کردن نمک و سرخ کردن گوشت‌ها

بعد از ۲ تا ۳ ساعت که گوشت‌ها خوب مغز پخت و آماده شدند در ظرف را بردارید مقداری نمک روی گوشت‌ها بپاشید، حالا می‌توانید پیازها و گوشت‌ها را هم بزنید و جا به جا کنید، سپس حرارت را زیاد کنید تا پیازها کاملاً سرخ و طلایی رنگ شود.

مرحله ۱۳: جدا کردن مقداری از آب گوشت

در این مرحله مقداری از آب گوشت را جدا کنید و در ظرف دیگری بریزید تا در هنگام سرو غذا از آن استفاده کنید، اگر در هنگام سرخ شدن پیازها احساس کردید که گوشت‌ها له شده‌اند می‌توانید آن‌ها را از ظرف خارج کنید و در ظرف دیگری قرار دهید.

مرحله ۱۴: جوشاندن آب در قابلمه و اضافه کردن نمک و روغن به آن

بعد اجازه دهید تا پیازها خوب سرخ و طلایی رنگ شوند، سپس ظرف را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید، بعد در یک قابلمه مقداری آب بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کند، نمک و آب اضافه کنید و با آن مخلوط کنید.

مرحله ۱۵: ریختن برنج‌ها در قابلمه و جوشاندن آن‌ها

وقتی آب شروع به جوشیدن کرد برنج‌ها را که از شب قبل یا از چند ساعت قبل در آب و نمک خیس کرده‌اید داخل قابلمه بریزید کمی هم روغن به آن اضافه کنید، بگذارید تا برنج‌ها با آب حدوداً ۶ تا ۷ دقیقه بجوشند و قد بکشند، در این فاصله ۲ تا ۳ بار برنج‌ها را هم بزنید.

مرحله ۱۶: جوشاندن برنج در آب جوش و درست کردن ته دیگ

بعد از آن قابلمه را از روی حرارت بردارید، برنج‌ها را آبکش کنید، داخل سبد بریزید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود، سپس در یک قابلمه دیگر مقداری روغن بریزید و برای درست کردن ته دیگ نان‌های برش خورده یا سیب زمینی‌های حلقه شده را کف قابلمه بچینید.

مرحله ۱۷: ریختن برنج در قابلمه و دم انداختن آن

بعد از آن تکه‌های نان‌های برش خورده یا سیب زمینی‌های حلقه شده را طوری در قابلمه قرار دهید که کاملاً کف آن را بپوشاند، سپس برنج آبکش شده را روی ته دیگ‌ها بریزید بعد در ظرف را ببندید و اجازه دهید تا برنج به مدت تقریبا ۴۵ دقیقه خوب دم بکشد و آماده شود.

مرحله ۱۸: ذوب کردن کره و ریختن روی برنج

در این فاصله مقداری کره را داخل یک ظرف بریزید، روی حرارت غیر مستقیم نگه دارید تا کره ذوب شود وقتی که برنج خوب دم کشید در ظرف آن را بردارید، کره آب شده را روی برنج بریزید و پخش کنید تا عطر و طعم کره به خورده برنج‌ها برود.

مرحله ۱۹: شستن کشمش‌ها و ریختن روغن در تابه

سپس کشمش‌ها را که از قبل خیس کرده‌اید و کاملاً نرم شده‌اند، آبکش کنید، سپس با یک پارچه آن‌ها را خشک کنید، در یک تابه مقداری روغن بریزید، کمی هم کره به روغن اضافه کنید، تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا کره ذوب و با روغن مخلوط شود.

مرحله ۲۰: تفت دادن کشمش‌ها در کره ذوب شده و روغن

بعد از این که روغن و کره داغ شدند کشمش‌ها را در آن بریزید، خوب تفت دهید تا طلایی رنگ شوند دقت کنید لازم نیست که کشمش‌ها خیلی تفت بخورند، در حین تفت دادن کشمش‌ها مدام آن‌ها را هم بزنید تا نسوزند، طوری که عطر و طعم کره به خورد آن‌ها برود.

مرحله ۲۱: مخلوط کردن مقداری از برنج با زعفران دم کرده

وقتی که برنج دم کشید مقداری از برنج سفید را داخل یک ظرف بریزید کمی زعفران دم کرده هم به آن اضافه کنید، بعد برنج و زعفران را خوب با هم مخلوط کنید تا برنج زعفرانی شود، در این مرحله باید عطر، طعم و رنگ زعفران کاملاً به خورد برنج رود.

مرحله ۲۰: اضافه کردن کشمش تفت داده شده به برنج زعفرانی و تزئین برنج

سپس کشمش سرخ شده را هم روی برنج زعفرانی بریزید، خوب با آن مخلوط کنید بعد از آن برنج سفید را داخل یک ظرف مناسب بریزید سپس با ترکیب برنج زعفرانی و کشمش، روی برنج را به شکل دلخواه خودتان تزئین کنید، مقدار کشمش به ذائقه خودتان بستگی دارد.

مرحله ۲۱: چیدن گوشت‌ها و ماهیچه‌های تفت داده شده روی برنج

سپس گوشت‌ها یا ماهیچه‌های سرخ شده را هم روی ظرف برنج به شکل دلخواه بچینید، می‌توانید گوشت‌های سرخ شده را لابلای برنج قرار دهید یا این که روی آن بچینید، سطح برنج را با گوشت‌ها بپوشانید و برنج را با گوشت‌ها و کشمش و زعفران تزئین کنید. در آخر کشمش پلو با گوشت را به عنوان یک غذای خوش طعم، پرطرفدار و اصیل که مناسب پذیرایی و مهمانی‌ها است همراه با سالاد، ترشی، انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.