مدیرعامل سابق تویوتا: خودروهای برقی در آینده فرصتی برای پیشرفت ندارند!
مدیرعامل سابق تویوتا، جیمز جاتسون، اخیرا اظهاراتی کرده است که میتواند برای صنعت خودروسازی، به ویژه در مورد خودروهای برقی، انتقادبار باشد. او معتقد است که خودروهای برقی هیچ جایی در آینده ندارند و این فناوری هزینهبر و ناکارآمد است.
جاتسون اعتقاد دارد که باتری خودروهای برقی به مدت طولانی کافی نخواهد دوام آورد و این برای مصرفکننده و صنعت بیشتر مشکل ایجاد خواهد کرد. او همچنین به مسئله زیستمحیطی اشاره کرده و گفته که استفاده از باتریهای خودروهای برقی منجر به تولید زیاد زباله الکتریکی و زیان بیشتر برای محیط زیست خواهد شد.
از سوی دیگر، برخی از صنعتگران و فعالان در حوزه خودروسازی معتقدند که توسعه و بهرهوری از خودروهای برقی میتواند به کاهش آلودگی هوا و بهبود محیط زیست کمک کند. همچنین، تکنولوژیهای باتری و پیشرانه الکتریکی به سرعت در حال پیشرفت هستند و این میتواند فرصتهای جدیدی برای توسعه صنعت خودروسازی ایجاد کند.
با این حال، اظهارات جاتسون نشان میدهد که هنوز هم دیدگاههای متفاوتی در مورد اینکه آیا آینده خودروها به سمت الکتریسیته میرود یا خیر، وجود دارد و موضوع همچنان مورد بحث و بررسی قرار دارد.
آکیو تویودا، مدیرعامل سابق تویوتا که به مخالفت با خودروهای برقی شناخته شده است، حالا میگوید خودروهای الکتریکی هیچ نقشی در آینده نخواهند داشت.
با قوت گرفتن موج خودروهای برقی طی سالهای اخیر در پی دغدغههای محیط زیستی، تقریباً همه خودروسازان مطرح دنیا به سمت توسعه این خودروها متمایل شدهاند. با این حال، تویوتا که خود زمانی با عرضه پریوس پیشگام عرصه هیبریدها شده بود، همواره در مخالفت با رویکرد همتایان خود پافشاری میکرد. البته در نهایت این خودروساز ژاپنی با سکانداری «کوجی ساتو» (Koji Sato) بهعنوان مدیرعامل جدید، بالاخره در مسیر الکتریکیسازی کامل قدم برداشته و کانسپتهایی مثل لندکروزر برقی و پیکاپ برقی EPU را به نمایش گذاشته است؛ اما آکیو تویودا که بیش از ۱۰ سال مدیریت تویوتا را بر عهده داشت، هیچ جایی برای خودروهای برقی در آینده صنعت خودرو نمیبیند.
اظهار نظر جدید مدیرعامل سابق تویوتا درباره خودروهای برقی
آکیو تویودا، مدیرعامل سابق و رئیس کنونی هیئت مدیره تویوتا که نوه موسس این خودروساز باقدمت ژاپنی هم به حساب میآید، اخیراً طی رویدادی نظر خود درباره خودروهای برقی را به اشتراک گذاشت. او عقیده دارد که خودروهای برقی مبتنی بر باتری (BEV) سهم ناچیزی از کل بازار خودرو در اقصی نقاط دنیا به دست خواهند آورد. او میگوید «مهم نیست خودروهای الکتریکی چقدر پیشرفت کنند»؛ در هر صورت، ۷۰ درصد بازار خودرو را خودروهای هیبرید، هیدروژنی و… در اختیار خواهند داشت.
تویودا همچنین اظهار داشت که پیشبرد فناوریهای مربوط به خودرو، بهطور مشخص قوای محرکه آنها را نه نهادهای نظارتی و سیاسی، بلکه مصرفکنندگان تعیین میکنند. به عبارتی دیگر، مدیرعامل سابق تویوتا معتقد است خود بازار باید در این باره تصمیم بگیرد و این موضوعی نیست که نیروهای خارج از بازار بتوانند در آن دست ببرند.
او اضافه کرد که در مقطع کنونی حدود ۱ میلیارد نفر در دنیا به الکتریسیته دسترسی ندارند؛ البته باید اشاره کرد که با استناد به آمار و ارقام آژانس بینالمللی انرژی، این رقم در محدوده ۷۷۵ میلیون است. به عقیده تویودا، خودروهای الکتریکی نمیتوانند تنها گزینه موجود برای تامین نیاز مردم جهان به حمل و نقل باشند.
رئیس هئیت مدیره تویوتا هدف این شرکت را کاهش آلایندگیهای کربنی عنوان کرده و متذکر شده که در این راستا لزوماً نباید به خودروهای تمام الکتریکی یا مبتنی بر سلول سوختی روی بیاورند. او حتی ادعا کرد که «هیچکس، خصوصاً رسانهها» توضیح نمیدهند چرا الکتریکیسازی کامل خودروها بهترین راهکار پیش رو است.
شواهد نشان میدهند که موتورهای درونسوز، چه مبتنی بر سوخت فسیلی باشند و چه سوخت مصنوعی، آلودگی بیشتری نسبت به خودروهای تمام برقی تولید میکنند. در واقع پروسه تولید خودروهای برقی باعث انتشار آلایندگیهای کربنی بیشتر نسبت به خودروهای درونسوز میشود، اما در عوض آلودگی منتشر شده توسط این خودروها هنگام استفاده به میزان محسوسی کمتر از ساختههای درونسوز و دیزلی است.
در طرف دیگر این معادله اتومبیلهای هیدروژنی قرار دارند و تولید سوخت هیدروژنی و بقیه سوختهای مصنوعی نیازمند منبعی عظیم از انرژی است. بنا به پژوهشهای صورت گرفته، به کار گیری این نوع سوخت در خودروهای سواری افزایش چششویر نیاز به الکتریسیته را به دنبال دارد؛ تا حدی که به وابستگی شدید به منابعی مثل زغال سنگ منجر میشود. به همین دلیل، عده بسیاری معتقدند که باید از این سوختها برای صنایعی نظیر هواپیما و خودروهای باری سنگین استفاده کرد که بر خلاف خودروهای سواری، امکان الکتریکیسازی آنها به راحتی وجود ندارد.
صرف نظر از اظهارات اخیر آکیو تویودا که حالا ریاست هیئت مدیره تویوتا را بر عهده دارد، این شرکت با مدیریت جدید خود با سرعت بیشتری به سمت توسعه خودروهای برقی پیش میرود. کوجی ساتو بهعنوان مدیرعامل جدید تویوتا سرعت بخشیدن به الکتریکیسازی محصولاتشان را در اولویت قرار داده و در نتیجه همین، تویوتا بههمراه زیرمجموعه خود لکسوس هدف از عرضه سالانه ۱٫۵ میلیون دستگاه خودرو تمام الکتریکی تا سال ۲۰۲۶ دارد. بر اساس چشمانداز آنها، این رقم باید تا انتهای سال ۲۰۳۰ به ۳٫۵ میلیون دستگاه برسد.
- آیا تویوتا هایلوکس برقی حرفی برای گفتن دارد؟ شاید شروع یک دوره جدید در دنیای پیکاپ هاست!
- نمایش شگفتانگیز پیکاپ جیلی Radar RD6 به بازار عرضه شد
- آئودی Q6 ای ترون: شاسی بلند الکتریک با ۵۱۰ اسب بخار قدرت، تجربهای هیجان انگیز
- یوتیوبر شلیک کرد؛ زره پیکاپ تسلا در تست ضدگلوله شکست خورد! (به همراه ویدیو)
- جدیدترین خودروهای سدان سال ۲۰۲۴ با قیمتهای بسیار پرسود
- قیمت شگفتانگیز بی وای دی E2 با شاسی بلند الکتریکی جدید چینیها: تنها ۷۵۰ میلیون تومان
- آباشار زرق و برق برای تویوتا تاکوما
- هیوندای آیونیک N 5: نمایش شگفت انگیز هیولای ۶۴۰ اسب بخاری کرهای
- آشنایی با خودروی سدان برقی لونا – وارداتی ایران خودرو مشخصات و عکس پرداخته شده در سایت یکپارچه
- بیاموسپیس معرفی میکند: سدان کوپه نتا GT، نسل جدید خودروهای گروه بهمن به ایران راه پیدا میکند! (به همراه عکس و ویژگیها)