پايان توليد خودروي پژو پارس به صورت دائم اعلام شد.

فوریه 26, 2024 0 نظر 159

تولید خودروهای پژو پارس در ایران پس از سال‌ها فعالیت متوقف شده است. پژو پارس یکی از خودروهای محبوب و پرفروش در بازار خودرو ایران بود که به دلیل توقف تولید آن، مشتریان و طرفداران این خودرو با اخبار ناراحت‌کننده روبرو شده‌اند. این تصمیم به متوقف کردن تولید پژو پارس، نهایتا به عدم انتقال فناوری از سوی شرکت پژو به ایران برمی‌گردد.

این تصمیم موجب شکست و نگرانی برای بسیاری از کارگران و متولیان صنعت خودروسازی در ایران شده است. با توجه به قابلیت‌ها و امکانات فنی خودروهای پژو پارس و نیز قیمت مناسب آنها، این تصمیم می‌تواند تاثیرات منفی جدی بر صنعت خودروسازی و اقتصاد کشور داشته باشد.

به همین دلیل، انتظار می‌رود که اقدامات مدیریتی و استراتژیک مناسبی برای جبران این اتفاق و حفظ تعادل در بازار خودروسازی ایران انجام شود. از سوی دیگر، این تصمیم می‌تواند فرصتی برای توسعه ورود سایر برندهای خودروسازی به بازار ایران و افزایش رقابت در این صنعت مهم فراهم کند.

ارسال شده توسط: علیرضا قادرمیهنی ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۲۶پس از کشمکش‌های میان ایران خودرو و سازمان ملی استاندارد، یک خودروی دیگر با خط تولید خداحافظی کرد. تولید پژو پارس رسما متوقف شد اما چرا؟ شرکت‌های خودروسازی داخلی با طراحی و تولید محصولات جدید و جایگزین، تولیدات قبلی و قدیمی خود را از خط تولید خارج می‌‌کنند تا نیروهای تازه نفس بازار کشورمان را رونقی دوباره ببخشند. ایران خودرو پس از توقف تولید پژو ۴۰۵، سرانجام از دیگر سدان محبوب خود یعنی پژو پارس دل کند و برای همیشه با آن خداحافظی کرد. پیش تر در اخبار خودرو، پایان کار پژو پارس را اعلام کردیم و حالا این خبر رسماً تأیید شد.تولید پژو پارس رسما متوقف شد اما چرا؟بیش از دو دهه است که سدان محبوب پارس در تیپ‌های مختلف به فروش می‌رسد و طرفداران بی‌شماری بین جوانان دارد اما ظاهرا آبی پوشان با برنامه‌های متنوع خود دست از تولید آن شسته‌اند و به همین دلیل از خط تولید کنارش گذاشتند. پژو پارس آن اوایل ورودش به بازار، پرشیا نام داشت و بر پایه پلتفرم ۴۰۵ تولید می‌شد.طراحی ظاهری این خودرو از پژو ۴۰۶ الهام گرفته شده و حدود ۲۳ سال در خیابان‌های کشور دوام آورد تا اینکه سرانجام نتوانست استانداردهای ایمنی جدید را کسب کند و با پای خودش از میدان کناره گرفت. اوایل سال جاری، سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که استانداردهای جدیدی برای محصولات داخلی تدوین شده است.خودروسازان داخلی برای اینکه بتوانند در بازار آشفته فعلی به فعالیت خود ادامه دهند، از سر ناچاری مجبور شدند قوانین جدید را رعایت کنند. از جمله این استانداردها می‌توان به کنترل پایداری، نشانگر تعویض دنده، سنسور فشار باد تایرها، چراغ اتومات یا اتولایت، حفاظت از عابر پیاده، استحکام کابین، هشدار انحراف از مسیر، سیستم ترمز اضطراری پیشرفته یا ترمز کمکی، دی لایت و پوزیشن لایت اشاره کرد.از زمانی که استانداردهای فوق تأیید و اجباری شد، شاهد حضور خودروهایی بودیم که کد کلاس جدید و استانداردهای ۸۵ گانه داشتند. پژو پارس هم به عنوان یک محصول قدیمی از این قاعده مستثنی نشد و ایران خودرو تصمیم گرفت یکسری آپشن‌ها مثل دی لایت و سیستم فشار باد تایرها به آن اضافه کند. آبی پوشان جاده مخصوص برای دریافت استانداردهای ایمنی تن به اضافه کردن عابر پیاده آریسان روی پارس دادند اما ظاهرا تلاش‌ها نتیجه نداد.مجموع تغییراتی که این شرکت روی سدان محبوب خود اعمال کرد، نتوانست چیزی از ناایمن بودن آن کم کند و دی ماه بود که سازمان ملی استاندارد طی نامه‌ای به ایران خودرو اعلام کرد، پژو پارس فاقد استانداردهای ۸۵ گانه است و تنها تا نیمه اسفند ماه مجوز تولید دارد و بعد از آن برابر قانون با این شرکت برخورد خواهد شد.به گفته مهدی اسلام پناه، آنچه درباره استانداردهای اجباری در صنعت خودرو به عنوان قانون وضع شده، اجرا می‌شود و تولیدکنندگان نیز باید خود را با قوانین استاندارد منطبق سازند تا ضمن رعایت حق مصرف کننده، ظلمی از جانب تولیدکننده به مصرف کننده وارد نشود.گر چه سازمان ملی استاندارد با قاطعیت درباره پژو پارس هشدار داده بود اما برخی از کارشناسان بر این باور بودند که این سدان نه تنها توسط ایران خودرو پیش فروش شده بلکه جزو خودروهای پرفروش است و به همین دلیل احتمالا تولید آن تمدید می‌شود. همچنین آنها معتقد بودند حکم حکومتی و اعتراض مشتریان نتیجه می‌دهد و جلوی توقف تولید آن گرفته خواهد شد اما ظاهرا این خودرو سال ۱۴۰۳ را نمی‌بیند.پیرو تذکر سازمان استاندارد، ایران خودرو اعلام کرده که مصوبه شورای عالی استاندارد لازم الاجراست و باید استانداردهای ۸۵ گانه رعایت شود که متاسفانه پژو پارس فاقد برخی از مولفه‌های ایمنی است. به همین دلیل تولید این خودرو برای ۱۴۰۳ به دلیل عدم توانایی آن در انطباق با استانداردها و تغییرات گسترده منوط به دریافت تأییدیه‌های لازمه است.حال کسانی که در سامانه یکپارچه خودرو پژو پارس را انتخاب کرده‌اند باید به ناچار یک محصول دیگر را برای دریافت انتخاب کنند. ایران خودرو برای متقاضیان این خودرو، تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۱۲ ماهه در نظر گرفته است. پیشینه خبر: پایان کار پژو پارس در ایران خداحافظی با پژو پارس؛ توقف تولید پژو پرشیا تا پایان سال

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها