کارگردان تئاتر «شیزوفرنی»: بی‌نقصی متون ادبی در اختیار نداریم

فوریه 28, 2024 0 نظر 21

نمایش «شیزوفرنی» با حضور بازیگرانی چون امیر غفارمنش، سینا رازانی، کارولین ‌خدادیان، و دیگران تا ۱۵ اسفند در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا می‌شود. کارگردان این نمایش بیان کرده است که جامعه ما نیازمند تئاتر است و این نمایش از جنبه‌های فلسفی و جامعه‌شناسی بسیار مهم است. او به اهمیت ارتباط با مخاطب و ایرانی‌سازی محتوا پرداخته و تأکید دارد که نویسندگان باید بتوانند به انتقادات و نقدها پاسخ دهند تا محتوای بهتری ارائه کنند. او از فقر متون ادبی در کشور خود یاد کرده و با اشاره به اقتباس‌ها بیان کرده است که انتقال محتوای ادبی از ساخت محصولات هنری به‌روز و متنوع بسیار حیاتی است. اینکه عده‌ای تنها با جستجو و دانلود آثار ادبی انجام دهند، نشانه از عدم توجه به صحنه‌های هنری کشور است. به طور کلی، این نمایش نشان دهنده اهمیت فرهنگ و هنر در جامعه ماست و منجر به ارتقای سطح فرهنگی و هنری می‌شود.

۱۰:۵۰ارج کند مردم به آن علاقه‌مند خواهند شد. اگر بخواهیم از دل جامعه سخن‌مان را بیان کنیم، ذهن به خودی خود فصل مشترک‌ها را پیدا می‌کند. به همین علت کار کردن در این سبک به هیچ عنوان برای من ترسناک نبوده و نیست و همواره کار می‌کنم تا تجربه و رشد کنم.کارگردان نمایش «بیگانه خوران» با بیان اینکه مجموع اشتراکات انسان‌ها از مجموع افتراق‌ها بسیار بیشتر است؛ ابراز کرد: اینکه یک درام خارجی بدون آنکه ایرانیزه شود روی صحنه می‌رود، اشتباه است و مخاطب را پس می‌زند. این از عدم همنشینی با ساختار زیستی مخاطب نشأت می‌گیرد، در غیر این صورت دلیلی بر پس زدن مخاطب نیست.
فضای درام‌نویسی ایران بسیار بکر استوی افزود: بدون شک ما فقر متون ادبی در کشورمان نداریم، فقر عدم اطلاع رسانی درست در نویسندگان ما وجود دارد. برخی از نویسندگان بر این باور هستند که آثارشان وحی منزل است و اجازه نقد و انتقاد را به دیگران نمی‌دهند و تعدادی دیگر نیز تنها در ساختار دولتی فعالیت می‌کنند. در این میان افرادی نیز مستقل فعالیت می‌کنند که متأسفانه پتانسیل شناخته شدن ندارند. فضای درام نویسی ایران بسیار بکر و دست نخورده باقی مانده است؛ متون بسیاری وجود دارد که اتفاق خاصی برایشان رقم نزده‌ایم. ما به هیچ عنوان فقر متون ادبی نداریم و درحال حاضر در فضاهای گوناگون مانند رئالیسم جادویی، درام‌نویسی و … سرشار هستیم و اگر فردی همه آن‌ها را مدون و دراماتورژی یا اقتباس کند در فیلمنامه و نمایشنامه سرشار هستیم اما متأسفانه این اتفاق نمی‌افتد و دوستان تنها با یک سرچ و دانلود کار را تمام می‌کنند.این کارگردان در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: تئاتر در سبد خانوار شهروندان ما جایی ندارد و وارد هم نمی‌شود؛ ما در ساختار جامعه شناسی اول نیاز داریم و پس از آن فلسفه نیاز شکل می‌گیرد و مابقی آن زیر مجموعه‌های فلسفه نیاز است. در حال حاضر نیاز چندم جامعه پر تلاطم آکنده از هجمه ما می‌تواند مقوله تئاتر باشد؟ بنابراین نهایتاً یک کارگردان سر و صدا می‌کند، عده‌ای به سراغ آن خواهند آمد و قسمت به شدت اعظم مردم ما از آن عبور خواهند کرد.امیر غفارمنش، سینا رازانی، کارولین ‌خدادیان، شادی ‌اصفهانی، ماریه ‌ماشاالهی، مرجان ‌آقانوری، آرام ‌نیک ‌بین، کسرا ‌ریاحی ‌وفا، رامتین ‌سلیمانی، علی ‌کاظم ‌پور، داوود ‌مهرداد، کامبیز ‌نیک ‌آمیز، افسانه ‌بیجانی، هلن ‌سرگزی، هامون ‌هدایتی، امیرپوریا ‌مسعودنیا، فرزانه ‌شاکری، نسیم ‌محمدی، زهرا ‌محمدی، ستاره ‌آقایی، نسرین (ناسی) ‌نعمتی، علی ‌کریمی، حامد ‌رحیمی ‌نصر بازیگران نمایش «شیزوفرنی» هستند که تا ۱۵ اسفند ساعت ۲۱:۱۵ در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها