با افزایش تعرفهها، برای افزایش قیمت خودرو در بازار ایران آماده باشید
با توجه به تغییرات اخیر در تعرفههای وارداتی و نرخ ارز، انتظار میرود که قیمت خودروها در بازار ایران به شدت افزایش یابد. این تغییرات منجر به افزایش هزینههای تولید و واردات قطعات خودرو شده و این امر منجر به افزایش قیمت نهایی خودروها خواهد شد. به عنوان مشتریان و خریداران خودرو، باید در نظر داشته باشیم که با افزایش شدید قیمت خودروها، انتخاب و خرید یک خودرو مناسب ممکن است مشکلتر و هزینهبرتر شود.
با این تغییرات، منطقی است که شرکتهای خودروسازی و نمایندگان فروش خودروها نیز قیمتها را مطابق با تغییرات اقتصادی و تورم تعدیل کنند. در نتیجه، انتظار میرود که مشتریان به گرفتن تصمیمات مهم در خرید خودروها نیازمند دقت و مطالعه دقیقتری باشند. علاوه بر این، افرادی که قصد خرید خودرو دارند بهتر است به نظرات و مشاورههای متخصصان و صاحبان خودروهای مشابه گوش کنند.
با این تغییرات و افزایش قیمتها، امکان مذاکره و توافق برای کسب قیمت مناسبتر با فروشندگان نیز کمتر خواهد شد. با این حال، مطمئناً تصمیمات خرید خودرو باید با دقت و توجه به شرایط اقتصادی موجود گرفته شود.
مصوبه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت در صورت اجرا باعث افزایش شدید قیمت خودرو مونتاژی در بازار ایران خواهد شد.
سخنگوی دولت اعلام کرد با پیشنهاد وزارت صمت برای ساماندهی تعرفههای قطعات منفصله انواع خودروها با هدف حمایت حداکثری از تولید داخل در حوزه خودروسازی موافقت شده است. هرچند این طرح قرار است از خودروهای با حجم پیشرانه پایینتر و قیمت اقتصادیتر حمایت کند، اما اجرای آن باعث افزایش چششویر قیمت خودرو خواهد شد. در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت نیوز جزئیات افزایش قیمت خودرو در بازار ایران را بررسی خواهیم کرد.
جزئیات افزایش شدید قیمت خودرو در بازار ایران
تعرفه واردات خودروهای مونتاژی یا همان قطعات منفصله به عنوان تعرفهای شناخته میشود که مونتاژکاران برای واردات قطعاتی که داخلیسازی نشده، باید پرداخت کنند. البته در گذشته نیز مونتاژکاران باید چنین تعرفهای رو میپرداختند، اما اکنون دولت به دنبال افزایش آن است که روی قیمت خودروهای مونتاژی تاثیری زیادی خواهد گذاشت.
در واقع خودروهایی که درصد داخلیسازی آنها ۲۰ تا ۵۰ درصد است، به عنوان خودرو مونتاژی محسوب میشوند که برای واردات قطعات آنها ۴ تا ۱۶ سود بازرگانی در نظر گرفته شده است، اما در مصوبه جدید خودروهای مونتاژی طبق حجم پیشرانه در دو گروه زیر ۱۵۰۰ سیسی و گروه از ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی قرار میگیرند، در دسته اول سود بازیگرانی بین ۴ تا ۲۸ درصد است، اما برای دسته دوم سود بازرگانی بین ۴ تا ۷۱ درصد خواهد بود. در واقع سود بازرگانی برای خودروهای بالای ۱۵۰۰ سیسی از ۱۶ درصد به ۷۱ درصد رسیده است.
افزایش تعرفه واردات خودروهای مونتاژی (قطعات منفصله) باعث خواهد شد تا مونتاژکاران تولید خودروهای بالای ۱۵۰۰ سیسی را متوقف کنند؛ چراکه مشتریان برای چنین خودروهایی هزینه بالایی را نخواهند پرداخت. همچنین حداقل افزایش برای خودروهای تا ۱۵۰۰ سیسی حدود ۱۲ درصد سود بازرگانی (بدون سایر هزینهها مربوطه) و برای خودروهای ۱۵۰ تا ۲۰۰۰ سیسی نیز ۵۵ درصد خواهد بود که در چنین شرایطی تولید خودروهای بالای ۱۵۰۰ سیسی متوقف خواهد شد.
لازم به ذکر است بسیاری از خودروهای تولیدی در این گروه جای دارند و به همین دلیل قیمت نهایی آنها به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین افزایش تعرفهها و در نتیجه افزایش قیمت خودروها باعث خواهد شد تا مونتاژکاران تولید خودروهایی که برای آنها مشتری وجود ندارد را متوقف کنند؛ چراکه افزایش قیمتها با توان خرید مشتریان سازگار نیست.
- قیمت شگفتانگیز آتکا، نخستین اتومبیل مونتاژی ایران
- قیمت جدید و جذاب پیکاپ رپچر برای واردات به بازار ایران افشا شد
- معامله نجومی خودروهای قدیمی در ایران؛ ژیان و فولکس واگن قورباغه ای
- ایران خودرو با افزایش قیمت ۶ محصول، ورود به سال ۱۴۰۳ را شروع کرد
- تخفیف شگفت انگیز برای محصولات دیزل بهمن در کارخانه، فروردین ۱۴۰۳
- خودروی فوق العاده لوکس، لوکانو ۷، با بهای ویژه در ایران
- تعیین قیمت آریزو ۶ جی تی؛ سدان شیک برای مدیران خودرو
- قیمت شورشتون X3 پرو، رخت خرد جدید بم با آشنایی بازار اعلام شد
- قیمت جدید دنا پلاس اتومات با ویژگیهای اختیاری در بازار اعلام شد
- معرفی قیمت جذاب خودروهای جدید توسط مدیران کارخانه – اسفند ۱۴۰۲